Jag såg över fjärrvärmecentralen lite snabbt nu när temperaturen börjar gå neråt.

Två saker stack ut, det första var trycket, var nere på 0,2bar. Minns att centralen släppt ut lite vatten i våras fyllde på några dl och håller koll på att trycket håller sig samtidigt som jag håller tummarna för att jag inte har något läckage i systemet. Fortfarande relativt lågt tryck men vill inte hälla i mer vatten än nödvändigt om det visar sig rinna ut någon stans.

Det jag även reagerade på är shunt-ventilen och framledningstemperaturen. Jag har sökt lite men inte hittat hur denna är tänkt att fungera.

Min tycks justeras efter framvattentemperatur men regleras nästan helt "digitalt"? Jag får för mig att den ska regleras in i balans, det gör inte min. Stänger av sig helt med omställningstid på kanske 10 sekunder. När väl ventilen är stängd har framledningstemperaturen sjunkit så att ventilen efter bara några eller ett ett tiotal sekunder ställer om till öppen igen, när den väl öppnat helt är det dags att stänga igen. Det är med andra ord ingen risk att ventilen kärvar ihop, men ska den arbeta på detta sätt?

Jag har sökt lite på hur en fjärrvärmecentral fungerar men hittar mest "reklamblad" med information kring påfyllningkranen och manometern på sin höjd. Är det någon som sitter på en lite djupare teknisk beskrivning?

Fjärrvärmecentralen är från ca 2015, huset från tidigt 60-tal.

Ungefär såhär ser min central ut, men med siemens reglercentral och shunt:
6802737.jpg

Hittade nog orsaken själv efter att funderat lite.

Hade tempen i växlaren satt mycket högre än vad rummen står på. I kallare väder tycks det nog inte vara problem. Men nu antar jag termostaterna i elementen slog ifrån vid så hög framledningstemperatur varav temperaturen skenade när slingan ströps och ventilen stängde helt osv. Nu ser regleringen bättre ut och ventilen arbetar inte längre kontinuerligt.

Insåg enligt manualen att det var ventilställdon jag hade, är det samma som shunt?

Bara ett par år i huset för att upptäcka, eller i alla fall åtgärda det :oops: Bättre sent än aldrig antar jag.

Får bara hoppas att vattnet stannar i systemet dessutom också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.