P
perstorp..: [citat] Bara växlaren ej hela systemet. Anstutningarna nedåt Fylde på med kranen där uppe
4 svar · 2,2k läst
·
F
fsn: [citat] Men du är medveten om att du befinner dig på en sida där en extrem majoritet är just småhusägare och småhusbyggare? jag har en bekant som byggde hus lite mer centralt (där fjärrvärme fanns framdraget) än oss i Göteborg två eller tre år efter oss. Likvärdig storlek på hus, dom har fjärrvärme, vi har bergvärme. Innan vi byggde poolen då låg vi på 8500-8800kWh/år, dom
40 svar · 17,3k läst
·
S
Staffan-N: [citat] Japp, d för delta, T för temperatur. Så en skillnad mellan temperatur vid två punkter i systemet.
3 svar · 2,5k läst
·
P
perserkungen: [citat] Fjädern hoppar upp igen.
4 svar · 5,1k läst
·
P
perserkungen: Det kan vara fel på utomhus temp givaren, kolla i displayen att tempen är rätt, tryck på INFO knappen. Kolla att du valt rätt tempkurva. Du kan också kolla din framledningstemp och kolla att den överensstämmer med specen för ditt hus. Har du för hög temp på framledningen så blir golven för varma. Kolla att du inte har komfortvärme inställd på nedre plan. Kolla att ventilerna till
3 svar · 4,6k läst
·
P
perserkungen: Mannometerns inlopp var smutsigt, visade därför fel tryck.
18 svar · 3,1k läst
P
perserkungen: [citat] Glöm inte byta packningsring, annars läcker det, speciellt om du aldrig har rengjort filtret innan. När systemet är tomt på vatten, så passa på att kolla att trycket i expansionskärlet är 0,5 bar annars fyller du på med luft eller kväve (kväve läcker mindre). Är det mindre än 0,5 bar så, börja med att övertrycka upp till 2,5 bar och låt stå i 1 timme och kolla om du
6 svar · 8,3k läst
·
G
gusse99: Filtret var rent och fint. I tråden nedan fanns lösningen på mitt problem om det är någon som trillar in här och har liknande bekymmer. https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-fixa-ventil-vs2-foer-radiatorkrets-i-fjv-vaexlare.330337/#post-4517337
5 svar · 3,2k läst
·
D
DrDim: Var killen som installera cirkulationspumpen som sa att den skulle vara på det, bor 1.5plansvilla på 136kvm. Var ju rätt akut då den pajade på helgen mitt i vintern. Den drar mellan 6-7w på det läget iaf
9 svar · 5,8k läst
·
P
perstorp..: [citat] Hej tror största problemet är när det är varmare ute med dessa inställningar har jag nu ca 19,5 inne vilket passar oss perfekt. Har en inne givare installerad,funkar det o justera på förskjutningskurvan. Har för mig dom som installera den sa den skulle stå på nollan.
8 svar · 2,5k läst
·
G
gusse99: Tack, precis så var det. Tog mig an ventilen igår. "Packboxen" satt ordentligt, svårt komma åt med det mesta i centralen, men med en riktig spärrnyckel lossnade den fint. Sedan såg det inte så mycket ut därinne, bara en liten metallring. Fick tag med näbbtången och vred och drog lite lätt och då släppte något en fjäder syntes. Sedan gick den bra ut och in vid testtryck. Skruvade
9 svar · 4,2k läst
·
I
InsidersUnited: Vad är det för fel på din gamla fjärrvärmeväxlare ?, det är ju rätt enkelt att byta någon trasig del i dessa.
6 svar · 1,8k läst
F
Fieldstreet: [citat] När jag stängde av påfyllningen!
27 svar · 4,2k läst
·
D
docboy: Du har 2 system som är separerade från varandra av växlaren som sitter framför det vita exp-kärlet. Det brukar man göra när man vill ha olika medier i systemet. Ett uterum som kan frysa på vintern om det inte är glykol i vattnet exempelvis.
2 svar · 1,9k läst
·
F
fredrik.johansson: Sannolikt går hela luftningsnippeln att byta, men du behöver då se till att den nya passar… Här finns lite mer att läsa: https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-luftningsventil-radiator.353359/
1 svar · 1,7k läst
·
S
stenna: De där fixar fjärrvärmebolaget snabbt , i allafal mitt kommunala energibolag
2 svar · 3,8k läst
·
C
cpalm: [citat] Det kan man absolut göra, men det är en fråga för fastighetsägaren så klart. Faktum är att man kan be nätägaren plombera servisen, men då finns det risk för att det inte går att återansluta i framtiden om man skulle vilja.
1 svar · 4,2k läst
·
H
Halil Yilmaz: Hej igen Nu har jag upptäckt att det var inte fel på ventilenhuset på elementet på övervåningen efter en veckas test med olika förslag från rörmokare. Ett av förslagen var att höja trycket från 1 bar till 1.5 samtidigt höja värmen i skåpet så att det inte blir för varm på nedre våningar och plocka bort alla termostat på övervåningen. Detta visar att det är inget fel på
7 svar · 3,1k läst
·
PNO
PNO: Ser ut som gamla elrör. En vanlig sort kallas Bergman-rör. Finns kanske fler namn. Hölje av falsad plåt invändigt klätt med tjärimpregmerat papper. Föregångare till (går)dagens VP-rör.
2 svar · 2,1k läst
·
L
LBviking: [citat] Vet inte, längre har flyttat och kommer inte ihåg
12 svar · 13,1k läst
T
Trazlink: Denna koppling började läcka här med grön vätska. Är det något man lätt kan byta själv och vad heter den isåfall?
0 svar · 1,9k läst
·
H
Harald Blåtumme: Men varför väljer du att visa en bild på en helt felkonfigurerad gasplatta om du vill ha hjälp? Det du visade saknade förutsättningar att funka. Mitt råd: dumpa din gasplatta på tippen, skaffa en ny på Jula / Biltema för en tvåhundring. Problem solved.
4 svar · 2,5k läst
·
S
Simon S: [citat] Tack för din meddelande .
4 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: Det går att fjärrstyra vissa funktioner, men inte få ut data från den,https://forum.m.nu/viewtopic.php?t=3488 läs här
2 svar · 2,8k läst
·
J
jonaserik: Hittar du ventilen för påfyllning system, står säkert i manualen för FJV-växlaren om du har den, annars lägg upp bild och namn/typ på FJV-pketet.
7 svar · 2,7k läst
·
K
knegolf: Hej. Anslutningen mellan spis och avstängningsventil gjordes i mitt fall med en slang som följde med spisen. Kopparröret från avstängningsventilen till gasolskåpet var 8mm i ytterdiameter. Jag köpte ett färdigt kit från gasoltuben.se.
5 svar · 4,0k läst
Demmpa
Demmpa: Trycket i radiatorkretsen, den som kan sjunka under 1 bar, har ingenting med temperaturen i tappvarmvattnet. Det är två helt skilda system. Normalt så ska inte trycket i radiatorkretsen sjunka, för om det gör det så är det läckage. Tappvarmvattnet: Om ni har bra temperatur i tappvarmvattnet på nedervåningen och låg temperatur på övervåningen så tyder det på att någon kran
1 svar · 2,3k läst
·
V
vesfre: Ok! Tack för info. Ska höra med Värmevärden om de kan komma och reda ut lite detaljer. Varmvattnet hanteras av samma anläggning. Det fungerar, men blir inte hett som det borde. Verkar också vara en rattinställning. /Fredrik
2 svar · 6,5k läst
·
M
MikNie: Rättning angående systemtemperaturen. Vid golvvärme är systemtemperaturen vanligtvis 40/30, då är lämpligt värde på värmekurvan omkring 0,65. Det ger ca 40° vid DVUT -17°. Begränsa framledningstemperaturen till 40° med parameter 76. //
22 svar · 5,9k läst
Demmpa
Demmpa: Se svar i andra tråden, https://www.byggahus.se/forum/threads/tickande-ljud-fran-fjaerrvaermecentralen.425069/#post-4333188
1 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.