Fasad
Sonny82: Hej jag funderar på tilläggs isolera gammalt putsat obränt tegel hus utvändigt. Allså en bra fasad skiva som man kan fästa i befintliga fasaden direkt. vilken skiva rekommenderas? Den ska gå putsa på också tacksam för svar.
Huddingebo: Lyfter den här frågan eftersom jag själv är ute efter något liknande. Var kan man köpa detta tro? >270mm bredd och 25-30mm grova.
Affaf: Hej, Jag har nordsjö tinova exterior akrylat färg med kulör falu röd (S 5040- Y80R). Nu tanker att byta kulör från rött till vitt. Målare har sagt att de ska grund måla först och sen 2 stryckning huvud färg. Några säger att det räcker med 2 stryckning huvud färg och några säger 3 stryckning huvud färg . Har någon erfarenhet med den när man byta kulör från falu rött till
WzOn: [citat] Jättetack för ditt svar! Jag har tänkt vanlig falu rödfärg så då borde det väl gå vägen. Då kan jag alltså sova lugnt utan att grubbla för mycket på ladan
HSP: Ser att det är olika fabrikat på burkarna. Därför kanske det står olika. Mitt råd blanda inte olika fabrikat på grundolja, grundfärg, och täckfärg.
Fred vom Jupiter: Det är ju inga enorma volymer som behövs, så prisskillnaden är inte enorm i kronor räknat. Jag har fått intrycket att Husfix är mer användarvänligt än putsbruk, men det kanske bara är marknadsföring som jag gått på.
Livetmedvilla: Hej! Vi ska byta panel från stående till liggande. Däremot sitter dessa ”elskåp/elcentral” på fasaden. För att byta ut den måste vi gräva nya kablar, däremot har vi precis avslutat en stenläggning där. Hur ska man göra? Ska man skriva loss och sätta på ett tillfällig osb skiva eller panela runt?
Magblom: Hej! Vi har nyligen köpt ett spritputsad villa från 1940-talet där den ursprungliga putsade fasaden till stora delar på huset är i gott skick enligt besiktning. Dock finns det en mycket väderutsatt balkong mot havet med stora skavanker där det är ofrånkomligt att riva ner den ursprungliga putsen och bygga upp med ny puts. Då balkongen inte har anknytning till övrig puts tänker vi oss
Mikaeland: Hej jag tänkte kolla om någon här har egna erfarenheter utav att lasera sin fasad. Jag funderade på att använda mig utav järnvitriol men det tror jag går bort. Finns det någon lasyr som efterliknar järnvitriol? Vi skall bygga ett helt nytt hus & leverantören sa att om vi ska måla med järnvitriol så behövs alla spikar bytas ut till några andra spikar (kommer inte ihåg varför de
Smoketoomuch: Hejsan. Har bytt panel på ett garage som är ihopbyggt med en spritputsad fasad. Lyckades såklart skada putsen och funderar på hur jag kan laga den snyggt med rätt bruk och få till en spritad yta.... Skulle helst använda en ren Kalkputs. / Smoke
Alex Holmén: [citat] Grymt förslag, ska ta upp det
prototypen: Lägg byggplast över allt och stäng fönstret. Häfta / spika fast plasten på utsidan så den inte fladdrar. Protte
Jorod: Hej, Jag har ett kallgarage som jag tänkt isolera. Fasaden har idag en något udda "lockläckspanel" där man helt enkelt satt en plywood med dekorativa lock utan funktion. tanken är att hålla garaget rund 15 grader. kan jag behålla fasaden och sätta isolering, plast, osb och gips på innsidan eller måste jag riva fasaden för att få en luftspalt? [bild]
Joachim Johansson: Är det bara på vissa ställen och inte hela fasaden så hade jag bara borstat bort med stålborste och strykit på ny färg, sen är det bara att vänta och se!
KarlAnde: Hej Vi har haft huset i 3 år byggt 1970. Det blir alltid väldigt fuktigt i sydvästra hörnet, precis fram till en vertikal spricka på 1-2mm. Torrt och fint igen efter sprickan. Kan se att den funnits länge då den fyllts med alla möjliga material genom åren. Jag försökte själv med husfix i somras men som ni ser är det likadant. Vet ej om det är ett allvarligt problem men vill gärna
neo11: [citat] Stänkputsad yta är det. Högtryckstvätt kan ta bort det, eller blåsa på stänkputs igen med tryckluft (men är nog inget för dig), rolla med kulörmässig silikatfärg. Högtryckstvätt är bästa valet, kan behövas varmvatten.
Ekica: Hej Neo11 Vi har ett trähus med putsfasad (på hönsnät) som är renoverat 1960. Fasaden är i hyfsat bra skick men det finns ett antal sprickor och skador som måste repareras. Vi funderar på att: 1. Renovera fasaden och putsa/måla den alternatvt 2. Renovera med tilläggsisolering 5 cm som t.ex StoTherm Vario D. Min granne hävdar att Weber har bättre andningsförmåga än Sto och enligt
bygges: Är det möjligt att regla upp, tilläggsisolera och sätta panel över detta?
Sonny82: Hej hade behövt lite tips osv ang en gavelspets. Upptäckte när jag byte fönster på gavelspetsen uppe på en kallvind att det läckt in mycket så bestämde mig för att dra av panelen på insidan då vart det plastat bakom och tunn isolering. Har nyligen bytt hela taket utom takstolarna. Det visa sig läckt in så mycket o blivit instängd fukt imellan plast o puts så det ruttnat upp helt
[SKPG]Zamora: Här har det legat sedan vi köpte huset, intill garagevägg med tak ovanför. [bild]
oddjobb: Vore bra om man fick se lite bilder på ovansidan, under trallen och rännan. Tror inte alls att det kommer från den lodräta panelen. Det måste vara nått galet med avrinningen på ovansidan under trallen.
BetongAmatören: En kompis till till mig köpte ny lägenhet i utlandet. Flotta lägenheter som fasen i putsade längor i olika nyanser. Knappt 1 år gammalt komplex. En dag upptäcker jag mögel ovanför en golvlist i ett rum. Hade regnat ganska bra under några dagar. Går ut på utsidan och ser en spricka på väggen från hörn till hörn, ca 40cm ovanför gräsmattan. Byggaren kallas in och min kompis klagar
Bygglovsritaren: Konstruktionsförslag på hur trästomme ansluter mot skalmursvägg. Synpunkter någon?
Backman1978: [citat] Hej! Vi har ett Mockfjärds Elementhus från -65 och har nu tänkt att byta fasad, dock ej tilläggsisolera. Hur ska jag tänka runt fukt? Är det ok att bygga på med träfasad på befintlig aluminiumplåt? Du verkar vara kunnig på området :).