N
Huddingebo Huddingebo skrev:
Visa mig EN referens som påstår att man ska ha plastfärg på en grundsockel!

99% av all "modern" fasadfärg är plastbaserad. Akryl eller akryl/alkyd-dispersion.
DET VAR DET DUMMASTE JAG HÖRT.
Alla nyputsade fasader görs på riktigt sätt med kalkfärg eller stänkputs.
Eller rivputs, men är för dyrt för dom flesta.
Och då lever dom dom fasaderna i nästan 100 år,
Dina plastfasader får mögel inom 10 år. och ska högtryckstvättas om målas om igen vart 10 år

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Dina plastfasader får mögel inom 10 år. och ska högtryckstvättas om målas om igen vart 10 år
Vad är dumt av vad jag har skrivit? Att jag skriver om hur det ser ut?
Jag målade om hela mitt hus 2019 med oljefärg.
För de allra flesta träfasade fungerar de moderna färgerna hur bra som helst. Latexfärgerna som kom och blev vanligare för 30-40år sedan var det dock stora problem med. Blåsor, färg som bubblar och angirpet trä var vanligt. Överlag var väl en hel del färger som fanns för kanske 50år sedan mycket tvivelaktiga. Man trodde länge på iden om att stänga ute fukten, resultatet blev att man stängde in den.

Ingen jag känner som de senaste 50åren har målat med akrylat/alkydfärg har haft några som helt problem.

Putsade ytor är en helt annat femma. Äkta mineralisk diffusionsöppen färg och kalkfärg fungerar. Rivputs som är genomfärgd håller såklart bäst, ofta 100år eller mer. Kika bara på tex kungstornen i Sthlm. Eller husen vid brommaplan byggda 1942.

Att måla putsade grunder med färg innehållande plast ställer jag mig mycket tveksam till.

G
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är dumt av vad jag har skrivit? Att jag skriver om hur det ser ut?
Jag målade om hela mitt hus 2019 med oljefärg.
För de allra flesta träfasade fungerar de moderna färgerna hur bra som helst. Latexfärgerna som kom och blev vanligare för 30-40år sedan var det dock stora problem med. Blåsor, färg som bubblar och angirpet trä var vanligt. Överlag var väl en hel del färger som fanns för kanske 50år sedan mycket tvivelaktiga. Man trodde länge på iden om att stänga ute fukten, resultatet blev att man stängde in den.

Ingen jag känner som de senaste 50åren har målat med akrylat/alkydfärg har haft några som helt problem.

Putsade ytor är en helt annat femma. Äkta mineralisk diffusionsöppen färg och kalkfärg fungerar. Rivputs som är genomfärgd håller såklart bäst, ofta 100år eller mer. Kika bara på tex kungstornen i Sthlm. Eller husen vid brommaplan byggda 1942.

Att måla putsade grunder med färg innehållande plast ställer jag mig mycket tveksam till.
Fast det är ju inte riktigt jämförbart då socklar oftast är betong? Jag målade min sockel för närmare 30år sedan med för avsedd "plastfärg" och det ser fortfarande rätt ok ut, kulören har mattats det är det enda. På en fasad är det nog bäst med genomfärgad puts. Alla gamla sätt är väl inte alltid bäst? Hört om linoljefärgs blåsor? Kan även uppstå med linoljefärg på linoljefärg.

Eller k
N neo11 skrev:
Bara som en notering, tråden handlar inte om fasader utan putsade grundsocklar/källardel.;)

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.