38 959 läst ·
63 svar
39k läst
63 svar
Enkelfaspanel från Beijer
Du kan ju som sagt var välja att inte ha några allsdanielte skrev:
Du skulle också kunna sätta en vanlig hörnlist.
https://www.byggmax.se/virke/lister/hörnlist/hörnlist-obehandlad-p662669
Ju mindre knutbräda du väljer, desto noggrannare måste du vara med övriga detaljer.
Ingen verkar ha svarat så jag upprepar mina rekommendationer från tidigare i tråden.
Välj breda brädor så får du färre skarvar och då blir det ett lugnate intryck. De bilder som jag har lagt in tidigare i tråden visar 145mm panel och jag är supernöjd att jag inte valde smalare än det. Det skulle ha blivit en mycket rörigare vägg annars.
Jag valde en dubbelfasspont så att panelen är spontad i båda kanterna. Då blir det inte lika tydliga skuggor som när man har en rak kant. Det kan också bidra till att helheten blir lugnare.
Välj breda brädor så får du färre skarvar och då blir det ett lugnate intryck. De bilder som jag har lagt in tidigare i tråden visar 145mm panel och jag är supernöjd att jag inte valde smalare än det. Det skulle ha blivit en mycket rörigare vägg annars.
Jag valde en dubbelfasspont så att panelen är spontad i båda kanterna. Då blir det inte lika tydliga skuggor som när man har en rak kant. Det kan också bidra till att helheten blir lugnare.
Hej, hoppas du fortfarande är aktiv på forumet? Vår snickare rekommenderar enkelfas för att han tror/vet att springorna i dubbelfasen kommer torka isär. Hur ser det ut på din nu? Dubbelfasen är så mycket snyggare!Janus82 skrev:
Ingen verkar ha svarat så jag upprepar mina rekommendationer från tidigare i tråden.
Välj breda brädor så får du färre skarvar och då blir det ett lugnate intryck. De bilder som jag har lagt in tidigare i tråden visar 145mm panel och jag är supernöjd att jag inte valde smalare än det. Det skulle ha blivit en mycket rörigare vägg annars.
Jag valde en dubbelfasspont så att panelen är spontad i båda kanterna. Då blir det inte lika tydliga skuggor som när man har en rak kant. Det kan också bidra till att helheten blir lugnare.
Skarvade du några brädor och hur gjorde du då i så fall? Grundade och satt dom dikt an?
mvh Andreas
Klicka här för att svara