Detta är en gammal tråd men den dök upp när jag googlade.

Jag letar panel med så små springor som möjligt och gillar de bilder du TS lagt in.

Du skrev att du sen valde enkelfasspont. Blev det bra? Blev det små springor?
 
Ingen verkar ha svarat så jag upprepar mina rekommendationer från tidigare i tråden.

Välj breda brädor så får du färre skarvar och då blir det ett lugnate intryck. De bilder som jag har lagt in tidigare i tråden visar 145mm panel och jag är supernöjd att jag inte valde smalare än det. Det skulle ha blivit en mycket rörigare vägg annars.

Jag valde en dubbelfasspont så att panelen är spontad i båda kanterna. Då blir det inte lika tydliga skuggor som när man har en rak kant. Det kan också bidra till att helheten blir lugnare.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Ingen verkar ha svarat så jag upprepar mina rekommendationer från tidigare i tråden.

Välj breda brädor så får du färre skarvar och då blir det ett lugnate intryck. De bilder som jag har lagt in tidigare i tråden visar 145mm panel och jag är supernöjd att jag inte valde smalare än det. Det skulle ha blivit en mycket rörigare vägg annars.

Jag valde en dubbelfasspont så att panelen är spontad i båda kanterna. Då blir det inte lika tydliga skuggor som när man har en rak kant. Det kan också bidra till att helheten blir lugnare.
Hej, hoppas du fortfarande är aktiv på forumet? Vår snickare rekommenderar enkelfas för att han tror/vet att springorna i dubbelfasen kommer torka isär. Hur ser det ut på din nu? Dubbelfasen är så mycket snyggare!

Skarvade du några brädor och hur gjorde du då i så fall? Grundade och satt dom dikt an?

mvh Andreas
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.