Fasad
jhoglund: Hej, Jag behöver måla om en betongpool. Problemet är att de förra ägarna har målat poolen med en vanlig enkomponents lackfärg (förmodligen in för försälningen). Nu vill jag renovera poolen och måla den med riktig tvåkomponents poolfärg. Därför behöver jag få bort all befintilg färg innan jag målar med den nya. Jag har funderat på att använda mig av en vattenbästrings firma
Wester: Ca 150 kr litern + moms +- 30kr för riktigt linoljefärg, typ Ottosson eller liknande. Har målat med mycket sådant och köper du 10 liters så är det helt ok priser. Åtgången är ju mycket mindre än vanliga färger.
evamia: Vi målade vårt hus under valborgshelgen. Vi har Falu rödfärg. Det gick undan så vi målade 2 ggr samma dag. Men det rekommenderas inte... Inte förrän ungefär 2 dygn senare ser man glipor - dvs var man missat liter. Det syns inte direkt eftersom färgen inte torkat helt i springorna. Så nu får vi gå efter och måla i i alla springor... PS: Anledningen till att vi hann måla 2 ggr samma
LyckeKonsult: Om du nu väljer att byta till träpanel, :-/ så sparar inte gammal sk-t i väggarna - bort med den och väggen blir bättre och inte så tjock ;D Och skall du ha 45+45 isolering så är det bäst att välja 45+45 reglar ;) annars använder du väl 90 isolering och 90 reglar?
LyckeKonsult: Alltid kul att hjälpa till... När du skriver "lerstensvägg" menar du då tegel eller torkade lerstenar? Hur som så är den ju idag kalkputsad så vi utgår från det... Du kan göra precis som du skriver, frågan är bara vad det är för färg på det bruk som blir kvar? Anledningen till att jag i en annan tråd föreslog att låta viss puts sitta kvar berodde på att det var ett KC-bruk -
LyckeKonsult: Som jag har skrivit tidigare, så är jag en "tjockputsare" dvs. jag tror mer på en puts som kan ta upp och avge vatten fritt... det kan aldrig bli fel... En tunnputs skall hålla vattnet ute, men om det kommer in bakom putsen har det stora svårigheter att komma ut igen. Ytputs och färg släpper bara igenom fukt i ångfas, tjockputsen släpper också ut fukt i vätskefas. Det krävs mycket
janbo: Han säger att de jobbat med fabrikatet i 5 år utan problem och att det till skillnad från t.ex. Sto:s "billiga" produkter är ren silikat istället för silikonharts.
LyckeKonsult: Sätt på en isolering och putsa på den så gör du två flugor på smällen... ;D
LyckeKonsult: Hej "haltalotta" Först måste vi klara ut att när man staplar tegel eller t.ex. leca stenar med bruk mellan så murar man... när man sedan lägger bruk på väggen för att täcka väggen så putsar man... :) Det du såg dem klä in väggarna med var antagligen steni skivor eller liknande (det finns flera leverantörer). Det är en skiva med krossad marmor på ytan som ser ut som en puts, men
LyckeKonsult: Nej den tillför nästan ingenting. Antingen skall det vara något som är tungt eller något som är mjukt och tjockt. Och gör man något som är både och så blir det bäst (det tunga skall helst vara på utsidan...) Det blir ett fint hus!!!
LyckeKonsult: Vatten... mera vatten... å så lite mera vatten... ;) Får du inte bort det då så ta lite vanligt diskmedel och en rotborste... hur hårt du kan gå på beror på vad det är för sorts ytputs... förstod ni inte vinken (även om den var fin)... ;D ;D ;D
LyckeKonsult: Om du målar med en KC-färg kan du göra det inom tre dagar - tänk bara på att eftervattna försiktigt, och skydda från regn Skall du måla med silikatfärg behöver du vänta ca 14 dagar så att bruket hunnit karbonatisera i ytan (var noga med att eftervattna stockningen). Plast färg kan du göra när som helst (det går åt h-e i alla fall ;D ;D ;D) nej... vänta minst 2veckor... Lycke
LyckeKonsult: För ditt hus tycker jag inte det finns något annat alternativ än vitt... med hänsyn till traditionen. Jag tycker också att den bästa kontrasten till falutött är vitt. Köp riktig kalkfärg så att du inte köper en kalkfärg med plast i (som t.ex. STO:s) Prata med leverantören om rätt sorts pigment... finns du i Sverige kan du prata med Målarkalk: [http://www.malarkalk.se//url] Lycke
LyckeKonsult: Om du tar hand om att riva ner träpanelen och byta ut det befintliga vindskyddet (antagligen asfaboard) till en utvändig gips. Sedan låter du en putsfirma ta hand om isolering och puts. Någonstans runt 1200-1300:-/kvm bör du hamna på inkl. oms. Detta är för en tjockputs, tunnputs blir kanske 200:- billigare. Men allt måste tas med en nypa salt - det beror mycket på förutsättningarna.
Carla: Ja det räcker att sopa av fasaden, mycket enkelt att måla med Falurött.
MC_Hammer: ljust grå nyans o en dov grön nyans på knutarna.. ;), tror jag blir snyggt. lycka till
LyckeKonsult: Har du spritputs är det inte mycket annat att välja på än att blästra och ta jobbet med att laga upp i efterhand...
Immobil: Ta bort det också. - Regla upp - Isolera - Nytt vindskydd - Spikläkt som ger luftspalt - Panel. ;)
Per-Erik: räkna hur mycket matreal du behöver köpa.. flera byggvaruhus kan ge rabbat...! framför allt om du handlar där över en viss summa /år.. här där jag bor kan man göra så med både Woody & den lokal rörkrökar firman.. Ring runt o kolla.. kolla lika så om du kan få gratis frakt o sånt.. kan ju vara skönt o slippa det.. ;)
Panelmannen: Hehe, man måste väl skapa lite spänning i tillvaron. Det är därför amatörer inte ska hålla på ;) tack för tipsen, jag ska tillämpa det på baksidan.. //Panelmannen
gaia: [citat] och det var det som var menningen :) och visst skadar det inte heller att konsultera en firma som kan det där med puts ;). Fast det har man ju redan gjort en gång i tiden :'( gaia
ecke: Fan jag som hade tänkt måla allt då det är klart, eftersom jag skall ha samma färg på allt -blir det inget bra det tror ni?
LyckeKonsult: Är det priset inkl. moms tycker jag det är helt OK... tänk på att t.ex. Polska murare inte är vana att köra tjockputs på mineraull.
AndersG: Ett annat problem med ljusa kulörer på trä är att de inte blir tillräckligt varma på sommaren för att "bränna" bort mögel.
sramso: Vi har ett hus från -47 som på 70-talet begåvats med mexitegel. Vi tänkte plocka ned teglet och återskapa 40-talskänslan i huset igen samtidigt som vi vill byta samtliga fönster. De anbud som vi fått har varit mer än dubbelt så dyra som vi räknat med - frågan är var vi tänker fel?!? Fasaden är på 140 m2 (brutto) och ska tilläggsisoleras med 70 mm samt beklädas med stående
RenoVera: Hej, Jag skulle nog välja ett svart eller mörkt grått golv för att få lite "tyngd" och kontrast till det vita kaklet. Väggarna skulle jag behålla helt vita, men kanske kakla en eller ett par "speglar" med samma platta, kanske liggande, stående eller på diagonalen. (Beror ju på vilken form du har på plattan). Någon form av bård eller fond av en vit platta i avvikande storlek skulle
snackan68: Du måste kolla med din kommun. För att förändra fasaden väsentligt, tex genom att byta färg krävs det bygglov... I detaljplanen kan det dessutom vara reglerat till vissa kulörer som får användas. Ett samtal till kommunen så är frågetecknet uträtat! // Snäckan
LyckeKonsult: [citat] Du verkar väldigt kunnig i denna fråga LyckeK, så jag tänkte spinna vidare på trådens frågeställning. Jag har läst alla trådarna men är lite osäker på några punkter. Du förespråkar tjockputs på mineralull och som jag förstår från de andra trådarna gör du det framförallt över tunnputs på cellplast. Vad tycker du om STO Ventec? Nästan lika bra som mineralull,