Fasad
LyckeKonsult: Detta var tydligen ett populärt ämne... Svarade i det andra inlägget... Eftersom du har gröna alger på din fasad kan jag sätta en peng på att det är ett organiskt ytskikt, antingen en tunnputs eller en plastmålad tjockputs. Se vidare mitt svar till ParkaKungen
LyckeKonsult: Hur du skall göra beror på om det är en organisk (plast) eller mineralisk (kalk, kalk/cement) ytputs. Vet du inte så lägg lite färg på en knivspets och elda under... du känner om det luktar plast eller om det nästan inte vare sig ryker eller luktar Det beror också på vad det är för struktur på vägen... På den organiska putsen kan du använda de flesta milda fasadtvättmedel. På
mibu: Hej LyckeKonsult. Huset ligger i Partille och du har helt rätt angående armeringsjärn över dörrar. Tack för tipset med dessa, det hade jag inte tänkt på men när du nämner det så blir det ju självklart att man ska åtgärda detta. TACK.
LyckeKonsult: 800-1000:-/kvm...? Nej, under mark behöver du bara "portäta" dvs slamma heltäckande med A-bruk 3-4mm (5-6kg)så att det blir lufttät. Ett alternativ om du vill göra jobbet själv och inte har vanan är att använda ett tunnputsbruk t.ex maxit Serpo 261 putsbruk EF eller STO Faserputs. Grunda först enligt ovan så går det inte åt så mycket av det dyra materialet sedan lägger du på
msFalke: Jo, vi ska fixa alla fönsterna. Nya fönster på hela huset, och för korta fönsterbleck :P
ByggaNytt: Jag tror att du hittar mycket info om just timmerhus under , t.ex: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17005 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17006
Chao-Li: Om du ska göra en tillbyggnad måste du göra grund först. Om du ska gjuta sulor eller liknande beror ju på lite hur det bef huset ser ut i grunden. Sen blir det då ny syll, bjälklager och vidare med stomme. I mitt tillbygge gjorde jag så och korslade 45 + 145 isolering. På bef huset spikade jag en stödram. Med reservation för om jag missförstod texten...
Fasting65: Castorama har billiga, enkla garageportar i plåt. Dörrar har helt annorlunda standard vad gäller gångjärn, design och dörrtrycken. Tror deras mått på dörrarna skiljer sej åt också. I mitt tycker ser de bedrövliga ut också - inte direkt "nordisk" smak.
thomas33: Inne på en byggshop, hade de en broschyr med något grusliknande material man renoverade gamla slitna gjutna trappor med. Såg ut som om trappan efter behandlingen var gjord i samma material som stenplattor. Fanns olika färger på "gruset" så att man fick något som stämde med huset.
saturnus: Så ser det nog ut på de flesta hus sedan 70-talet, att man inte putsar eller murar ovanför fönster och dörrar. Tegel ovanför fönster och dörrar har för det mesta fogen släppt/spruckit, förmodar att puts även vill spricka där. Är väl också en kostnadsfråga och extra jobb att lägga en färdig tegelbalk i första skiftet. Själv tycker jag det ser tråkigt ut med brädor där, så
AndWig: Grymt AndersG precis vad jag behövde, någon som slår näven i bordet och talar ut. TACK!
flundra: Man blandar allt med kokhett vatten och sen penslar man på. Brädan bör toka innan du lägger ihop dem annars riskerar du att det blir flammigt. Hur det står sig i längden? Ingen aning, vi satte upp panelen i sommras. Den som lever får se. Men snyggt blir det!!!
synpunkter: Jag skulle vilja påstå att Fasting har rätt, som så många gånger förrut. Jämför inte äpplen och päron.
kristian_Nilsson: Hej, första gången som skrivande medlem... Har ett äldre hus som på 70-talet blivit tilläggsisolerat med en typ av skum som heter Daporca. Är det ngn som vet vad det är? Bra eller dåligt? Kan det ställa till problem om vi senare ska göra ytterligare isolering utvändigt med frigolitskivor? Tack på förhand /Kristian
saidlasf: Hej Har inget att tillföra tråden :) Snarare en fråga: Hur långt tid har det tagit/har det räknat på? D.v.s från att ställningen börjar monteras till att ställningen är nere. Pratar vi dagar eller veckar?? Tack på förhand Said
MartinH: Famous last words "Hur svårt kan det vara?". Otroligt svårt i vissa fall, ganska lätt i andra. Hur händig är du? :) Vi tjockputsade vårt hus för 2 år sedan med Finjas putsbruk. Har c:a 200 m2 väggyta och vi putsade 2-3 cm tjockt. Tror att det gick åt 8 ton putsbruk B plus ett par hundra kilo med putsbruk C för finliret. Det tog oss 3 dagar att dra puts på alla stora ytor på huset och
poiu: Hundra procent rökare är det inte, men de flesta. Det handlar om statistisk risk. Du kan andas in en enda fiber och den råkar ge dig cancer. Statistisk sett så blir man överkörd om man går över gatan tillräckligt många gånger men man vet inte när.
poiu: Varför ska du byta fasad om du bara ska tilläggsisolera med 45 mm? Det är ju knappast värt kostnaden och arbetet.
Johan Gunverth: [citat] Späd med 20% vatten och grundmåla först. Du slipper ljusa glipor och fasaden håller sig ett bra tag (flera år) innan det är dags att måla "fett". Villkor precis som du skriver: minst +5° under ett helt dygn när färgen torkar. Att virket är fuktigt spelar nog ingen större roll. När fukten drar ut, dras färgen in. Lägg upp panel luftigt så att vind kan blåsa igenom bunten,
saturnus: spillolja är ett alldeles utmärkt impregneringsmedel, men tänk på att det luktar förfärligt, och då även innomhus!!! Spillolja användes som bas i många rostskyddsmedel för bilar. Jag tror inte kommunens miljöavdelning skulle tillråda spillolja till husmålning...... Men för att välja något annat tycker jag att täcklasyr (oljebas) skulle fungera, men timmret bör vara uttorkat på
robbanl: Jag har putat om en hel källare 120 m2 det tor 4 veckor 2 personer 4,5 ton puts... Det är inte billigt man det blir bra. Har du leca behöver du ju inte laga och kancka ned som vi behövde så dra ned det till två veckor för två Robert
Canuto: Klippspik finns i galvat och är alldeles umärkta att använda i just Siporex. (Om jag nu har blivit rätt informerad?) ::)!
jpml: Hej! Vi är i full färd med planering av tillbyggnad av vår villa, men har väldigt svårt att komma på en bra lösning. Invändigt är vi ganska säkra på hur vi vill ha det, men den där jä**a fasaden!! :) Problemet är att det befintliga huset står med gavlarna i nord-sydläge, medan tillbyggnaden måste hamna i öst-västläge (för att slippa vända befintligt tak). Det är en
thomas33: Skulle inte målat huset med bara träolja. Det blir mörkare och mörkare för varje år och man får måla ofta. men som grundskydd före man bestämmer sig för målning är det utmärkt. Sida om slamfärg http://www.falurodfarg.com/ Betsning är en genomskinlig "färg" som används till att ta fram eller likna träslag som ek, teak, mahogny mm men måste skyddas med en lack om det skall
lastkaj: Min mor o far har teak på en av deras väggar o på de andra har de vit träfasad. Jag har inga bilder, men det ser bra ut. ;)
AndersG: Men smygar på insidan är oftast inget problem. Du har rätt om taköverhänget dock, men där mäks det oftast mindre ifall inte överhänget är extremt litet från början.
Schwingen: På mitt hus låg det dikt an, med tjärpapp. Det ser ut att ha fungerat i minst 40år, så det är mao. en rekommenderad lösning. Panelen bakom såg ut att vara nymonterad. /Schwingen
stenhus05: Hej! Någon som tagit offert på STO Nordic 1,5 eller vet vilka som brukar ha bra priser på puts i Stockholmsområdet? OBS! endast materialet ej arb. mvh stenhus05
Fasting65: Det beror på metod. Optiroc/Maxits Serposystem har en variant på 2 cm drygt - den valde vi. Det finns olika anledningar till olika tjocklekar. Kolla tillverkarnas system (exvis finja och maxit förutom STO som du redan valt).