Jag har ett gammalt putsat tegelhus. Huset var byggt som bostad och smedja. Senare byggdes det om till lanthandel. Huset har under åren byggts om i omgångar. Fönster har satts igen, flyttats och ändrats. Huset är ursprungligen murat och putsat med kalkbruk. Tyvärr har ändringar som de då man satte igen skyltfönstren på 1970-talet användes cement till murningen. På vissa ställen finns kalkputs under nyare KC bruk och andra ställen är vissa lagningar gjorda med betong. Även om man blästrar bort putsen finns fortfarande stora områden med cementbaserade prudukter i murningarna kvar. Vad ska jag putsa med? KC eller kalkbruk. Om KC B eller C?

Jag har aldrig själv putsat med rent kalkbruk förr, mer än mindre i lagningar och det är väldigt annurlunda än KC. Hydraliskt kalkbruk var lättare men är det lämpligt att putsa ett helt hus med detta?

MVH plexi

Då du bor i skåne skulle jag föreslå KC-C eller hydrauliskt kalkbuk.
Hydraliskt kalkbruk är bättre än rent kalkbruk då det får hålfasthet snabbare och blir något starkare.
Bygg upp putsen så att du kommer upp i nivå med de delar som är putsade med KC-bruk, gör sedan ett påslag med ytterligare ca 10mm över hela ytan.
Lycke till!

Tack för svaret!

MVH plexi

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.