När kan man börja måla?? vi har pratat runt lite med vänner och bekanta.. men svaren vi får skiljer sig ganska mycket från person till person..
 


Jag började förra veckan. Men det beror kanske lite på vad det står på färgburken.

Generellt skall ytan och luften vara varmare än 5 grader.

/Abbe_
 
såg några i närheten hade börjat måla =) så nu håller vi på att tvätta framsidan av huset. i morrn blir det troligtvis fär =)
 
Jag har redan målat vårat hus som vi har sålt blev klar igår. Och det gäller Umeå området. Är det kalla nätter så måla tidigt på morgonen när solen börjat värma och sluta måla vid 15,00på em. Då hinner färgen torka och härda lite innan kylan kommer på kvällen. Har då inte sett att det tagit någon skada fast jag målade vid +9grader och kalla nätter. beror kanske på vad för färg
 
ja de beror ju på färgen. men nu börjar nätterna bli varmare som tur är =)
 
Vi målade vårt hus under valborgshelgen. Vi har Falu rödfärg. Det gick undan så vi målade 2 ggr samma dag. Men det rekommenderas inte... Inte förrän ungefär 2 dygn senare ser man glipor - dvs var man missat liter. Det syns inte direkt eftersom färgen inte torkat helt i springorna. Så nu får vi gå efter och måla i i alla springor...

PS: Anledningen till att vi hann måla 2 ggr samma dag var att vi bjöd in hela kompisgänget. Föste måla och sedan fest.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.