3 490 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Isolering under puts
Vi bygger ett hus som ska putsas på utsidan. Nu har en entreprenör jag pratat med sagt att den bästa isoleringen under putsen är rockwool. Det ska tydligen ljudisolera bättre bl.a. jämfört med standardmaterialet som jag tror är cellplast eller nåt liknande. Är det någon som har åsikter/synpunkter/erfarenheter av detta?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Jag tycker mineralull är bättre, som du kan se i många trådar jag svarat på här
Det är bättre ur ljudsynpunkt, men också ur fukt hänseende...
Skall du tunn- eller tjockputs?
Det är bättre ur ljudsynpunkt, men också ur fukt hänseende...
Skall du tunn- eller tjockputs?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Det betyder att det är tunnputs - STO har inte tjockputs.
Stolite 1,5K betyder att det är en akrylbaserad behandling med struktur av 1,5mm korn.
Detta är ekonomivarianten jämfört med STO silco (silikonharts) och STO sil (silikat)
http://www.sto.se/home/home_pro.htm
Tunnputs är max 10mm tjock och har organiska tillsatser (plast) Tjockputs är ca 20mm tjock och är rent mineralisk, cement, kalk och sand (+lite tilsatser för att det skall gå att arbeta med och inte frysa sönder, men ingen plast)
Stolite 1,5K betyder att det är en akrylbaserad behandling med struktur av 1,5mm korn.
Detta är ekonomivarianten jämfört med STO silco (silikonharts) och STO sil (silikat)
http://www.sto.se/home/home_pro.htm
Tunnputs är max 10mm tjock och har organiska tillsatser (plast) Tjockputs är ca 20mm tjock och är rent mineralisk, cement, kalk och sand (+lite tilsatser för att det skall gå att arbeta med och inte frysa sönder, men ingen plast)
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
JA! 
Klicka här för att svara