Räcker det om man bara sköljer av med vattenslang/högtryckstvätt på ett nybyggt trähus som stått en vinter och ska få sista lagret med färg?
Ingen mögelväxt alltså...

Ta en titt på alla inläggen under färg måla
Anders

Har gjort det men inte hittat svar på just min fråga

jag har frågat samma där men ej fått ngt svar... vi har iofs bara grundat och ska måla 2 ggr i år.

jag personligen är inget proffs men jag skulle tvätta igen .. för ett hus blir ju ganska skitigt ändå och för bästa resultat så skulle jag göra det. visst är det jobbigt men helt klart värt det )

Ok,men frågan var ju om det räcker med sköljning eller borde man använda medel, om man inte har synlig smuts?

smuts har ju den benägenheten att den lätt tränger in utan att den syns. så de är väl mer en kvalitetsfråga...

Det går bra att borsta o skölja med vatten bara. Var försiktig med högtryckstvätten för du kan slå sönder fibrerba i träet och i princip fylla det med vatten. Har du en altantvätt att koppla på högtrycken så använd den, det fungerar alldeles utmärkt och skonar träet också..

Vet inte om det är nån större vits att tvätta, beror nog på färgvalet (typen av färg). Förr lät man nypanelade hus stå omålade över en vinter för att färgen skulle fästa bättre och det torde ha gällt för slamfärg/linoljefärger. Tror dessutom inte att huset blivit så skitigt att annat än vatten av inte allt för högt tryck bör användas med reservation för om det finns mycket avgaser i området alternativt "klistriga" lönnar som smetar ut sig så skitar det ned rätt så bra ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.