Hallå.

Håller på och skrapar och målar om fasaden. Till min hjälp har jag en Speedheater och några stackars vänner och släktningar. Första helgen hann vi bara en enda liten gavel, och anledningen är att skrapningen tar så sjukt lång tid.

Det hör till saken att huset är gammalt och jag vill få bort i princip all färg innan jag målar.

Till nästa helg och nästa vägg så ryker den gamla läkten. Det lär gå snabbare att såga till och spika upp ny läkt än att skrapa med den på plats. Dessutom ska jag hyra fler Speedheaters.

Förhoppningsvis går detta snabbare, men jag börjar ändå fundera på om jag ska leja själva skrapningen på de väggar som återstår efter den här helgen. Övrigt underarbete och själva målningen är en baggis och inget jag ens funderar på att leja ut, men frågan är om det finns någon som tar ett uppdrag som bara går ut på att skapa två-tre väggar?

Någon som har tips på hantverkare? Trolig kostnad mellan tummen och pekfingret?

Går det inte att blästra bort färgen då?

Normalt sett borde det väl inte behövas skrapas bort mer än färg som sitter löst?
Är det en massa olika färger och typer av färg kanske man måste göra nästintill trärent, det vet inte jag nå´t om...:)

Om det tagit en hel helg för en gavel för att få ordning skulle jag nog ta och dra dit ny fasad ovanpå den gamla istället. Verkar mycket enklare. Ytterpanel är inte sådär fasligt dyr, definitivt inte dyrare än vad en inlejd skrapare kostar per kvadrat.

Jo, blästring har vi diskuterat. Frågan är bara var en vanlig lekman kan hyra utrustning? Någn som vet?

Att byta läkten är en baggis, men det blir rätt mycket jobb att såga till och spika upp en helt ny panel. Att det inte blir dyrt vet jag, men tror inte det blir enklare än att riva läkt och skrapa resten.

Det som gjorde att det tog tid på första gaveln var mycket att läkten satt kvar och krånglade till det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.