2 530 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Fasadfärg Eksjöhus
Vi ska snart flytta in i vårt eksjöhus lyckan och funderar på vilken färg vi ska ha på huset. Färgen "ingår" så det är bara att bestämma sig för nyans. Men jag pratade med vår målare idag om råd. Han sa att vi måste först grundmåla 1gång och sen måla 2gånger med den "riktiga" färgen. Men jag trodde att det redan är grundmålat i fabriken. Ni med Lyckanhus,hur har ni gjort??
Mvh Stella
Mvh Stella
Puffar upp frågan då jag också vill veta!
Den "grundfärg" (oftast grå) som hus levereras med, är enbart ett sk transportskydd.
Citat från Alcros hemsida: "Nya hus med fabriksgrundade fasader bör ses som obehandlat trä. Oftast är denna grundning endast ett transportskydd. Därför ska även dessa fasader skyddas och grundmålas snarast möjligt."
Med andra ord, gör som din målare rekommenderat dig, först grundmåla 1 gång och sen måla 2 gånger (minst) med den "riktiga" färgen.
Nu har du sommaren räddad i alla fall
Citat från Alcros hemsida: "Nya hus med fabriksgrundade fasader bör ses som obehandlat trä. Oftast är denna grundning endast ett transportskydd. Därför ska även dessa fasader skyddas och grundmålas snarast möjligt."
Med andra ord, gör som din målare rekommenderat dig, först grundmåla 1 gång och sen måla 2 gånger (minst) med den "riktiga" färgen.
Nu har du sommaren räddad i alla fall
Klicka här för att svara