Hej!

Är det någon som har målat med Tinova VX de senaste åren?
Jag har läst massa inlägg här som skriver om detta och det sägs både bu och bä. Det är dock ganska gamla inlägg från folk som precis har börjat måla i skrivandets stund. Jag efterlyser någon som har målat för några år sedan och som kan ge ett utlåtande nu några år efter.

Nästa fråga:
Vi har ett nytt hus som är transportgrundat men linoljealkyd.
Räcker det att måla två gånger med Tinova VX då eller ska man grunda med något innan?

Jättetacksam för svar!

Jag har målat med Tinova VX för två år sedan och är nöjd. Dock har jag märkt på tre plankor lite påväxt, men det var enkelt att tvätta bort.

Färgen täcker väldigt bra när du målar. Två strykningar är tillräckligt.

På min friggebod har jag använt en annan, okänd, färg och den är definitivt sämre än Tinova VX. Fast något mer än så har jag inte att jämföra med.

Tack för upplysningen. Kanske vågar satsa på den då!

Två år gammal målning med VX, röd och vit, på stuga mitt ute i skogen och ännu snyggt och prydligt. Målade också med Cuprinol Fasadfärg förra året som ska vara "samma" sorts färg och tillhör samma koncern som Nordsjö.
Men det går åt mera färg än vad som anges då det vid första strykningen suger in riktigt ordentligt, men nu hade du redan en grundning gjord.

Tack för svaren!
Ja, vi har märkt att den suger ordentligt vid första strykningen och det känns ju bra mtp att man inte ska grunda innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.