Jag ska byta utepanelen på ett fritidshus där isoleringen låg dikt an mot panelen. Jag undrar ifall jag kommer undan med ordentligt sträckt vindpapp, 22mm läkt och sedan panel. Eller behövs det en skiva för att få rejäl luftspalt? Finns det i så fall ett billigt och tunt alternativ till utegips?
 
Du kan använda gips, asfaboard, vindpapp eller vindduk (heter Vindex eller nåt sånt). Allt det här fungerar. Men som du är inne på är luftspalten väldigt viktig. Du får titta på just ditt hus hur det ska lösas.
Det har nyligen kommit en del larm om att utegips inte är så bra. Rättare sagt är det ytpappen som inte tål fukt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.