11 320 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Ta ner tegel sätta träpanel
Har dom största teglen man kan tänka sig.
Är dock lite orolig att jag tar mig vatten över... med att ta ner det o sen isolera o spika upp ny träfasad.
Kan man, (ja) men är det bra och hur går man tillväga om man vill spika på träpanel direkt på tegel?
Nått att tänka på mm.
Ska byta alla fönster så dom går att flytta ut.
Tror nämligen att ta ner teglet kan bli ett hästjobb...o dyrt med byggställning mm mm
tackar
Är dock lite orolig att jag tar mig vatten över... med att ta ner det o sen isolera o spika upp ny träfasad.
Kan man, (ja) men är det bra och hur går man tillväga om man vill spika på träpanel direkt på tegel?
Nått att tänka på mm.
Ska byta alla fönster så dom går att flytta ut.
Tror nämligen att ta ner teglet kan bli ett hästjobb...o dyrt med byggställning mm mm
tackar
Vinsten med att klä av teglet är större än att låta bli. Teglet är minst 12 cm tjockt, om det är ett vanligt fasadtegel. Bakom det ska finnas en luftspalt, cirka 2,5 cm. Sedan kommer ett vindskydd som beroende på husets ålder och vem som byggt det, kan vara allt från en icke diffusionstät tjärpapp av tunt slag till en 12 mm skiva asfaboard. Därefter har du en stomkonstruktion av något slag. Hur den ser ut beror på husets ålder och kan variera från timmer, plank till reglar.
Du får alltså totalt cirka 17 cm att tilläggsisolera och regla på, inkl. luftspalt och spika ny fasadpanel. Då behöver du troligen inte flytta ut fönstren och inte åtgärda smygarna på insidan och heller inte tapetsera om väggarna p.b.s fönster och dörrar.
Om du istället pluggar för fasadpanel på bef. tegelfasad får du antingen regla ut för att få plats med tilläggsisolering eller låta bli den och bara klä över teglet med ny panel på en tunn spikbräda (säg 34 mm tjock) som du pluggar fast i teglet. Ändå får du flytta ut dina fönster och bygga om smygarna på insidan.
I det fall du väljer att regla upp för tilläggsisolering utanpå teglet, får du luftspalten på fel sida om isoleringen och värdet av den blir därför sämre än om du river bort teglet och reglar och tilläggsisolerar direkt mot stommen. Dessutom får du luftspalten på rätt sida om isoleringen.
____________________
Byggaren
Du får alltså totalt cirka 17 cm att tilläggsisolera och regla på, inkl. luftspalt och spika ny fasadpanel. Då behöver du troligen inte flytta ut fönstren och inte åtgärda smygarna på insidan och heller inte tapetsera om väggarna p.b.s fönster och dörrar.
Om du istället pluggar för fasadpanel på bef. tegelfasad får du antingen regla ut för att få plats med tilläggsisolering eller låta bli den och bara klä över teglet med ny panel på en tunn spikbräda (säg 34 mm tjock) som du pluggar fast i teglet. Ändå får du flytta ut dina fönster och bygga om smygarna på insidan.
I det fall du väljer att regla upp för tilläggsisolering utanpå teglet, får du luftspalten på fel sida om isoleringen och värdet av den blir därför sämre än om du river bort teglet och reglar och tilläggsisolerar direkt mot stommen. Dessutom får du luftspalten på rätt sida om isoleringen.
____________________
Byggaren
Om du ska göra något så bör du nog riva ner teglet och göra det "ordentligt" som byggaren skriver...
Vi har tagit ner vår tegelfasad, tilläggsisolerat och spikat ny träfasad. Visst var det slitsamt att ta ner teglet och dyrt att hyra ställning men helt klart värt det i slutänden...
Vi har tagit ner vår tegelfasad, tilläggsisolerat och spikat ny träfasad. Visst var det slitsamt att ta ner teglet och dyrt att hyra ställning men helt klart värt det i slutänden...
Det är in o kriga som gäller då kanske.
Byggarna jag anlitar för att bygga två takkupor och ny hall + balkong tycker också jag ska riva ner teglet.
Funderar på att ta två sidor /år kanske blir mer greppbart då.
Men om man tar ner teglet bör man väl sätta upp träfasad mogående eller?
(bor nära det salta havet med vindar hela höst/vinter)
Byggarna jag anlitar för att bygga två takkupor och ny hall + balkong tycker också jag ska riva ner teglet.
Funderar på att ta två sidor /år kanske blir mer greppbart då.
Men om man tar ner teglet bör man väl sätta upp träfasad mogående eller?
(bor nära det salta havet med vindar hela höst/vinter)
Tidsmässigt så tar det inte så lång tid att riva (som vanligt). När vi hade fått upp ställningen så rev vi ner teglet på fyra dagar. Vi var två man per dag och hyrde container som vi kunde kasta ner stenen i direkt från ställningen. På två av sidorna kunde vi inte ställa in containern så då kastade vi ner stenen på marken och körde fram det med en hyrd bobcat. När vi rev använde vi handslägga för att knacka loss stenen och sedan var det bara att plocka dem och kasta ner dem.
Tänk på att sätta upp en skiva eller liknande som skydd för era fönstrer då en sten lätt slinker mellan ställning och väggen och sedan kan det studsa snett... både dyrt, trist och onödigt.
Tänk på att sätta upp en skiva eller liknande som skydd för era fönstrer då en sten lätt slinker mellan ställning och väggen och sedan kan det studsa snett... både dyrt, trist och onödigt.
tackar!
får bli så.
en vacker dag när solen skiner kanske man är klar...
får bli så.
en vacker dag när solen skiner kanske man är klar...
Klicka här för att svara