Fasad
Kulingkuling: Hej! Träfasaden på mitt hus har blivit rejält dålig. Antar att 2 års regnande inte gjord saken bättre... Det är främst södersidan som är kass så jag ska börja där tänkte jag. Stommen består av stående plank och den befintliga fasaden verkar av allt att dömma vara spikad direkt på planken (dock med vindpapp mellan), alltså ingen luftspalt bakom panelen. Hur ska jag göra nu när
galento: Hej,våran lockpanel har blivit dålig på några ställen troligen p.g.a brist på målning i ändträ.Har hört att man ibland skarvar panelen men det låter ju lite svårt att få det att se bra ut kanske. Men skulle det vara en möjlighet att kapa av det dåliga ( ca 10-20 cm från nederdelen och upp ) på "innerbrädorna" och ev. lägga en längsgående bräda längst ner och använda nya
saturnus: lämna ett mellanrum på 8-10mm mellan ny och gammal vägg, och så fyll springan med syntetisk fogmassa, som finns i olika färger. Om mellanrummet blir djupt, kan Du fylla upp med isolering, men försök få in fogmassan ca 20mm.
ppalm: [citat] Expander är ok om man har massiv betong men har man betonghålsten så är det ankarmassa eller långa plugg som gäller.
snuttjulle: Finns flera trådar om detta sedan förut. http://www.byggahus.se/forum/fasad/82844-fasad-oever-eternit.html?highlight=eternit http://www.byggahus.se/forum/fasad/17191-eternitplattor.html osv.
Poggan: Papp funkar ju. Som du säger, med åren så vittrar den sönder. Har du funderat på vindduk? Utegips?
linn88: Hej! Vi har ett nybyggt hus ,med oventilerad fasad, snart två år gammalt. Nu säger ju Sp med flera( Många byggföretag har gått ifrån metoden pga skador) att det är en felkonstruktion som inte ska användas eftersom riskerna är så stora för inkapslad fukt och mögel. Vi är oroliga och vill åtgärda felet så fort som möjligt enlig Sp.s rekomendationer om vad man som husägare bör
Guster: Har en uthuslänga vid stugan som är byggd och målad i två omgångar med falu rödfärg. Svarta fönsterkarmar och dörrar samt obrutet tak med takpapp. För att få mer funkiskänsla även på uthuset (stora huset är en sportstuga från 50-talet) vill vi måla uthuslängan i vitt eller ljusgrått och behålla de svarta dörrarna. Visst är det möjligt? Räcker det med att skrapa och sen
Zero: [citat] På fjällpanel kan man då det är fuktigt väder se vattendroppar hänger under varje bräda - och där kan de bli kvar länge för det finns ingen bra droppkant. Med fjällpanel får man nog räkna med att måla om oftare och speciellt i då nederkanterna på brädorna. En luftspalt bakom panelen är också ett måste.
Frederick: Hej, Jag skall byta en av fasaderna på mitt hus. Fasaden (skånelänga tak 45gr lutn) ansluter mot en mindre tillbyggnad som har ett plåttak i 30 gr vinkel. Den nya fasaden måste anpassas så att den slutar vid utbyggnadens plåttak. Den takplåt som nu ligger an mot fasaden är uppvikt ca 10 cm och sitter i ett sågat spår i fasaden (men läcker tyvärr...). Hela den gamla fasaden skall bort
Apprentice: Fast det ser onekligen ut att sitta en liten listusling där, det gör det ju, men utseendet fixar du med; [citat]
inger5: måste man ha bygglov för att stänga igen en balkong dörr? Vi har 2 stycken altan dörrar bredvid varandra iochmed vi öppnade väggen mellan kök och stora rum, men nu tänkte vi göra om köket för att få mer köks skåps plats och därmed stänga igen dörren och ta bort fönstret och istället sätta in ett fönster 180 X80 (ca 20 cm ovanför arbetsbänken) men måste man ha bygglov för
HusByggarTomten: På vilket sätt menar du att den ser ospontad ut? Det kan ju vara en slätspont, dvs det blir naturliga glipor mellan varje bräda. Och jag håller med dig, slätspont är snyggt som fasad på rätt typ av hus.
snickar_lasse: Hej Bark !kollade under rubriken fasad av minerit,där fanns det jag sökte.du skall ha tack ändå.
karmajoyst: Sent svar....hmmm sätta panel utanpå en annan panel? Borde du inte plocka bort fjällpanelen som säkerligen är luftad och sätta din dubbelfasspont på dess reglar istället?
Apprentice: Det är bara att gratulera till färgvalet. Har ni bestämt kulör än? Själv gillar jag S 1502-G50Y skarpt (porslinsvit).
alexaGBG: [citat] Jag menar att huset är prefabelement som har byggts inomhus av torkat virke i tempererade lokaler. Och som enligt fabrikanten skall vara klart för omedelbar målning vid leverans. Därmed "helt fabrikstorrt".
Stiina: Bygger hus med trästomme och för oss var tegel ett sjävklart val,det är ganska underhållsfritt. Tittar man på putsade hus runt omkring ser man att de blir gröna,ser inte så kul ut.Det är inte dyrare att tegla i heller.
spocks_beard: en variant är att slamma teglet tunt och sen måla, kan bli jättefint
pastaman: Tack så mycket för svaret! Ja, vi har byggt på en övervåning på huset och vill nu helt klä in huset i trä för ett enhetligt utseénde. Just nu jobbar jag för fullt med insidan på övervåningen, men till sommmaren kommer jag börja ägna mig åt fasaden. Mycket jobb är det, men också kul :) Här kan dom som är instresserade se allt om hur vårt husprojekt fortlöper... :)
ktm250: Man börjar på den sidan som vattnet kommer ifrån. Åtgärdar förebyggande för kommande tid. Hur stort projekt det blir allt som allt och exakt vad som måste göras är svårt att spekulera i utifrån lite bilder. Har du möjlighet så ta med en murare till platsen och låt denne göra en bedömning.
billy_baver: Beträffande ytterväggarna: JA! Jag är övertygad om att kåken läcker som ett såll genom väggarna. Generellt brukar man prioritera energisparande med att först åtgärda tak, sedan snickerier och längre ner på listan fundera på att värmeisolera själva väggarna. Värme stiger uppåt, varför väggens värmeisolering inte behöver vara alls lika massiv som i tak. MEN!!! man ska
Melkerberg: Att klä en gammal stuga från sekelskiftet i mexitegel gör jag nog inte ;) Men det är bara kanske 10.m2 sammanlagt, en ganska liten yta jämförelsevis, kanske testar och ser hur lätt stenarna är att ta loss först, annars tänkte jag mig plugg och skruv för att få upp brädorna.
DVE: Vi har på vårat egenritande hus valt ceder och så småningom skall de bli slätputs, vitmålat. Bilder finns på www.villaansarve.blogg.se Cedern är kanon fin som fasadträ! Lycka till //Daniel
Pyttsan: Jag målade om mitt hus i somras. Då var jag också inne på att skrapa bort all färg på huset eller ev bara södergaveln som var mest sliten. Jag talade då med en kille på det ställe där jag köpte färgen. Han sa att dom hade plockat bort den produkt som fungerade som färgborttagning då den var så oerhört dyr och att resultat inte blev så bra alla gånger. Det medlet fungerade
Sommartorparn: De gamla skånelängorna är ofta putsade med spritputs som ger en taggig yta när den är nyputsad. Sitt nuvarande utseende har dom fått genom att de målats hundratals gånger med kalk. Spritputsens taggighet har jämnats ut till en lagom skrovlig yta. Kalken reflekterar ljus på ett särskilt sätt. Jag vet inte om man kan uppnå likande effekt på något annat sätt. Slätputsat och
meea: Jahap, inga färgkunniga på detta forum... Men, en god kvinna reder sig självt. Har sökt och funnit att det finns en matt oljefärg som ser ut som faluröd. Problem solved.