Fasad
1036: hej kolla detta verkar vara ett enkelt samt någorlunda billigt sätt, www.fyleverken.com www.consfer.se/Fyle.htm
art1: Kan någon som är kunnig på området uppge enhetspris ( tidsåtgången) per 1kvm på "Maxit" serpomin EF 50? Vill kontrollera en offert. Tack på förhand. Mvh. art1
Sleven: Om det är inte stor skada då funkar men man kan räkna med framtida sprickor,det går jätte bra oarmerat med.Men se till att vattna mycket underlaget innan man börjar att putsa annars den torkar skitsnabbt. Använd silikatfärg.
Sleven: Blanda litte saltsyra i vatten men jätte litte då ser du succen.Eller gulsåpa.Men inte riktigt efektivt.
öland: ja tack gå in på min profil, öland,och skicka bilder där tack, jättesnällt
somelvis: Det beror på fasadyta, antal fönster som ska smygas in snyggt, ska fönster flyttas ut eller ej i samband med tilläggsisolering osv... Jättesvårt att säga, men en grov uppskattning är 200 000 kr för ett normalhus. Kolla i forumet, du hittar säker nån gammal tråd om detta. Hade jag varit du hade jag troligen lagat putsen, den har hållt i 80 år och är troligen billigare i långa
kingfisher: Fukt i gamala tegelfaseder specielt mexitegel är väl något som man får räkna med. Tror inte du kan få igenom detta som dolt fel. Och det är väl inget jätteproblem, har själv fukt i teglet, men jag skall inpregnera fasaden i år. Det är väl det eller att måla som man kan göra
öland: Är det någon som vet var jag kan få tag på sådana till ett bra pris? Vad ligger de på i pris ungefär? Tycker det ser häftigt ut med persienner på utsidan.
siggbigg: Kan man måla en fasad som är oljad med 1/3 linolja 1/3 trätjära1/3 balsam terpentin
TommyVangsnes: Vik Industrier AS i Norge tillverkar aluminiumfasader mest till offentliga byggnader men kan också tillverka till vanliga hus;)
Henrik T: [citat] Hej! Kommer du ihåg hur stor andel av lärkfasaderna som hade rötangrepp inom 5-15 år? /Henrik
jazzgossen: Jag har ett par väggar som är täckta med asfaboard och påspikade stående läkt. Det känns lockande att snygga till fasaden genom att helt sonika spika på liggande panel på läkten. Nu är det så att asfaboarden i alla nederkanter ser lite murken och uppfrätt ut. Dels längst ner mot grunden, och dels precis ovanför fönstren. Är det riskabelt att spika på ny panel ovanpå det (det
kenneth5828: där är inget nät för det sa han som putsade sist att det inte behövdes. det var någon som föreslog frigolit och sen putsa utanpå det, det gör dom på villorna tex i bunkeflo.
pettersvarte: Bor i ett äldre hus där vi har en liten balkong från sovrummet. Fick i höstas lagt nya plattor och nu är det dags att fräscha upp väggarna på balkongen. På sina ställen har den gamla färgen börjat krakelera och frågan är hur man får bort denna färg. Finns det något typ av sandpapper man använda för detta ändamål? Räcker det att ta bort den färg som är sprickfärdig eller
ktm250: Fråga bara... villan på bilden. Är det inte den i Nacka som är till salu? Mittemot gamla kafferosteriet...
Micke H: Jag har hört nåt liknande. blev rekommenderad 2 dl mögelbort och 1 dl ammoniak till ett 10 l spann färg (och då inte plast färg) /M ps. slänger man till lite koppar? och blymönja får man väl en gammal hederlig giftblandad färg
KnockOnWood: Sätt en spalje med klätterrosor/vildvin/klematis på väggsnutten, //KoW
Linska: Personligen hade jag valt vita "snickerier" och röd dörr ;-) Jag tror absolut att den mörkare grå kommer att passa jättebra! Om ni är lite mer vågade skulle nog en ännu mörkare dörr passa, för att då ta igen takpannorna. Lycka till!
Arnell: Hej! Håller på att renovera vårt hus, byggt -73. Har lagt märke till att vårt hus har luftning mellan tegelstenarna i 3:e skiftet, inte i nedersta som de flesta andra teglade villorna. Har heller inte kunnat finna någon luftning upptill, och undrar: Ska det inte vara det? Vid närmare efterforskning så har jag också knackat ner lite tegel för att kolla och ser då att det är massor av
se38005: Första bilden ser mest ut som om panalbrädorna har krympt, kanske panelen var dåligt torkad innan den spikades upp. Ser dessutom ut som en ganska klen dimension. Jag skulle försöka tvinga tillbaka panelbrädan, kanske med hjälp av skruv, detta naturligtvis förutsatt att det finns en regel nånstans bakom att skruva i. Om du är rädd att få in fukt i väggen i dessa springor, så kanske
Generellt: Hej! Nu har vi äntligen kommit vidare i fasadarbetet och ska putsa huset. Byggår 1767, timmerstomme som sedan på 70-talet fått mexitegel och gavelspetsar i trä. Vi har tänkt ta bort träet på gavelspetsar na, sätta dit mineralullskivor, näta hela huset och sedan putsa det. Vi har anlitat en polsk murare och jag undrar om någon vet om det är skillnad mellan fabrikat i länderna. Det
medusa: Tack för era svar! Som ni ser på bilden av när huset är målat så behöver jag hjälp! :) Jag vet att det blev lite "too much"! Det lustiga är att ingen har sagt det innan... Antar att grannarna vill va snälla... Nu har jag lärt mig att man ska fråga okända människor om åsikter, dom håller inte tillbaka! ;) Lösningen blir nog att ta kontakt med en arkitekt och få hjälp med en ny
meriks: Hejsan! Vi har ett gammalt putsat hus från 1902 som putsen börjar bli lite grådassig på. Enligt uppgift är den senast målad med kalkfärg på 70-talet så det har väl hållit ganska bra men nu är det snart dags. Vi tänkte fortfarande att det vita på huset skulle vara vitt men de gula detaljerna tänkte vi måla grå istället. Kan det som är gulmålat också vara kalkfärg eller är
galaxenspresident: För fasaden på mitt nybygge har planken behandlats med Tikkurila Pinja oil i samband med sågningen (låter på namnet som det skulle vara en tallolja). Jag har pratat med Tikkurila och de menade att det skulle gå bra att måla med slamfärg såsom Falu Rödfärg och hänvisade till egna tester där slamfärgen fäst bra. Även husfirman menade att det skulle gå bra (en herre på
freij.j: Kolla bilderna en bra bit ner, där lägger han dit en ny balk ovanför de nya fönstren. (vet ej vad det är för balk ?? http://www.james-lotta.se/FasadFonster.htm nu har du fått nåt svar ialla fall:)
Martin_L: Det kommer nog inte gå så bra för mögeltesterna av husfärgerna denna höst/vår med tanke på allt regnande och höga luftfuktighet, tyvärr!
Bror: Eftersom ni gör en utvändig isolering ska ni inte montera någon fuktspärr. Att använda lösull blir nog svårt som tilläggsisolering mellan 95 mm reglar och med en fiberduk som vindskydd. Vindduken kommer att bukta ut mellan läkten så att luftspalten mot den ny fasadpanelen försvinner. Spruta in lösull i de befintliga tommrummen i stället. 2 x 45 mm som klabban föreslår är ett bra