Fasad
Mikael_L: Bor du tillräckligt nära ett K-rauta tycker jag du ska kolla deras pris med. Dom har ett K-rauta-kort (eller vad det nu heter...?) som ger dig rabatt i en rabattstege. Upp till 10%. www.k-rauta.se Kolla under "bygg", så hittar du lite prislistor.
mino: Hur gör man när man färgar om en spritputsfasad? går det att måla den på något sätt och framför allt, är det ett jobb man kan göra på egen normalhändig hand?
jon_h: Precis, det är olika saker. Och jepp, det blir man. Mindre de första åren, särskilt om man använder en slamfärg som innehåller linolja (vilket den traditionellt inte gjorde förr, och vilket ger en mindre vacker lyster i mångas tycke). Men fläckarna försvinner i tvätten utan problem.
M&C: Någon som vet hur man kan få till en amerikansk veranda på ett 1-plans hus. Oftast så ser man ju dessa underbara verandor på 2-plans hus.
davve78: Det beror ju helt o hållet på vad för tegel du väljer, finns sten som kostar 5 kr st, och sten som kostar 18 kr st.
Jocke&Anna: Hej alla jag har en rappad fasad som har döljt en totalt upprutten syll samnt en del av vägg . väggen består av 2 tum 8/10 tum (det var billiga virkes priser då) plank sedan rappad puts jag har tänkt knacka ner puttsen så att det blir lämpligt att kunna gå runt hörnet och fortsätta på gaveln. när puttsen är nere o det ruttena bytt har jag tänkt att köra med trä fasad denna bit
Snurre: Den vattenbaserade färgen heter Jotun Optimal och den skall du bara glömma för den är skit! Till min fasad som är träpanel har jag som sagt använt Jotuns (Demi Dekk) oljetäcklasyr och den är mycket bra. Oljetäcklasyr kan man väl säga är en blandning av lasyr och täckfärg. Bra täckande, men ändå så pass att man ser träets struktur!
P-G: ..ska det finnas luftinsläpp i den påbyggda tegelfasadens fogar med jämna mellanrum? Bor i ett lerstenshus som alltså är byggt runt 1900, men vilket inte är helt ovanligt, på 60-70-talen ville folk förnya sina hus, inte sällan genom att lägga på en tidstypisk tegelfasad. Besiktningsmannen reagerade direkt, i fogen mellan var femte tegelsten efterlyste han att det var uppborrat in till
Skärgårdsflicka: Tusen tack Peter! Äntligen fick jag hjälp! Mvh Maria
Tobbefonsterfixare: en till som unrdrar.. kakel/klinker fix kanske!?
mikaelbe: Om inte bultarna går längre in än i själva tegelstenen och ev. stoppar i luftspalten bakom behöver du nog inte göra mer än att kapa och täppa till runtom med bruk eller annat. Om de går längre in än så och det inte är på nån sida som det regnar mycket mot, så kanske det kan räcka med att täppa till då med. Du kan även byta tegelstenarna och få ut eller kapa bultarna då om du
KnockOnWood: Hej Toobster, det finns något som kallas z-panel http://dalfrid.com/img/paneler/Panel.zfasad.pdf Jag har samma stående, men tror att det skulle vara mycket snyggt liggande. Se även tråden http://forum.byggahus.se/saevsjoe-traehus/73400-panel-till-hus-z-panel-165mm.html och http://www.varotra.se/prislista/katalog/prislista2006.pdf sidan 6. Finns gott om trä i Sverige! //KoW
79:an: Har vart med och rättat till skador på fuskputs fasader vid ett nybygge, där fyllde vi ut större hål/sprickor och annat med fogskum, skar rent och slätt med kniv och målade/spacklade på en speciell färg med sten i, inte kul att få smågruset att fästa men när det var klart syntes inte reparationen. Dock så använde vi ett metallmunstycke med ställbart tryck till fogskummet:
isolde: Någon ÅF av ovannämnda fsadprofiler känner jag inte till. Det finns en större österrikisk cellplastproducent som heter Austrotherm, men jag skulle inte tro att de finns representerade i Sverige. Jag kan tänka mig att det knappt finns efterfrågan på fasadprofiler i landet där ett litet trähus är normen för villa. I Polen finns det relativt gott om små producenter av cellplast, och
isolde: Av någon anledning fungerar inte länkar från paroc.se när man klistrar in dem, så manuellt hittar du FAS 2 och FAS 3 på www.paroc.se sedan klickar du på "Byggisolering", "Produkter", "Isolering för putsade fasader". Googla på Paroc FAS 2 FAS 3 är kanske smidigast.
Bartek: Jag är en total nybörjare på allt som har med kalkning och kalkputs att göra. Tyvärr lyssnade jag på min färghandlare och gjorde diverse fel. Det gäller ett ko och gris stall som vi håller på att bygga om till häststall. Väggarna var målade med sockelfärg upp till 900 och kalkade ovanför. Om jag har förstått det rätt är stallet byggt med lecablock. Vi ville höja det svarta
kamy: Nej, det blev inte det huset. Budgivning du vet... Priset fick vi vid en snabb rundrigning till olika firmor som sysslar med fasadputs. Inkl. allt (även moms).
Smacker: [citat] Tack för svar! De är ju ganska rått i Skåne... Men inte så illa att man inte kan ha träkåk.
maggan9: precis vad det låter. Pga att de första snickartomtarna inte förankrade takstolarna alls vid marken blåste alla 14 st takstolarna ned och tog med sig båda gavlarna i lättbetong . Snickarna limmade inte heller tillräckligt på vissa ställen, vi kunde länge se rätt ut vid limfogarna... Därför är jag undrar jag igen, brukar detta bli på andra hus också eller är det bara på vårt?
Anders_S: Det beror på vad du ska spackla på! Har själv provat fönsterkitt med bra resultat. Anders
Anders_S: Ring till jape i Hässleholm, de vet hur man går tillväga. www.jape.se Anders
anaitis: Polackerna är oftast bäst på putsning och murning.
79:an: En liten sak bara, svarta prickar kommer på all färg så småning om, dock är den inte skadlig. Om du skall måla ett timmerhus så rekommenderar jag inte oljefärg, eftersom du kommer att behöva måla om igen om ca 10år, man skall skrapa bort all lös färg och slipa innan man målar, kan ju vara lite krångligt eftersom timmer inte är slätt. Jag har oljefärg på vanlig vägg panel och
Snailman: ok, vill du ha den med bättre upplösning, så kan du pm:a mig din mejladress.
tursut: Jag har ett rätt gammalt garage byggt i tegel som är målat vitt på två sidor. Idag är det bara färg fläckvis på stenarna och jag skulle helst vilja få bort all färg så att teglet kommer fram i all sin prakt. Teglet är rätt poröst och jag vågar inte ta en högtryckstvätt, är det någon som har tips om hur man kan få bort gammal färg från en tegelvägg? mvh Andreas