Fasad
Karakorum: Det är omöjligt att ge ett vettigt råd om hur du ska göra med fasad och fönster utifrån ett kortfattat inlägg. Mitt generella råd är att avvakta med alla större ingrepp på huset (såvida det inte rör sig om akuta problem, men dit hör oftast inte fasad och fönster) tills du har hunnit bo in dig. Angående fönster tycker jag att du ska be en fönsterhantverkare (inte
Bobo06: Hej! På ett gammalt hus med timmerstomme är det nu gammal och ful fasad som ska bytas. Vad ska det vara under fasaden om det inte är papp eller nåt annat? Tror nämligen inte att det är bytt på väldigt länge och vad ska man isolera med nu för att det ska hålla länge?
NK: Hej, Vi ska byta vår fasad som är i mycket dålig skick. Vi skall då även passa på att tilläggsisolera 45mm och byta alla fönster. Vårt problem är att fasadbytet kommer ske under vår semester i sommar, men de fönster vi vill ha kan tidigast leveraras i september. Vi vet att det går att täcka för fönsterhålen med skivor så länge, men vårt problem är hur vi skall få fast
Zero: Jag var och köpte några Tjb band hos K-Rauta och där kostade de 23,95:- De är 1,25 meter långt så meterpriset är 19,16:- Vet inte vad andra tar? Vi behöver nog ca 100 meter för att utestänga mössen bl.a. bakom profilerad plåt. Eller finns det andra sätt att enkelt stänga luftspalter mm. för möss? :) Möss är små smarta djur som kan försaka bränder när de gnager på elkablar,
Motin: Håller med, är själv på gång att isolera ett betonghus.. helt grön på detta och hjälp tar jag gärna emot !
JanneL: Jag använde Flûggers fasadtvätt till ett av mina hus. (Sten med putsad fasad). Finns att köpa en borste med längre skaft att använda vid tvättning. Mycket smidigt och snabbt. Som grund använde jag Flûggers Impredur.En tunn vattenliknande vätska. Text på dunken: Flûggers Impredur är en grundfärg för behandling av lätt smetande och/eller sugande mineraliska ytor av t.ex puts, betong
Anders_S: En roller med lång lugg fungerar till sådan yta. Anders
b-limit: Hej, Någon här som har någon erfarenhet av Marmoroc fasadsystem (www.marmoroc.se) bra eller dålig? Eller om det finns några andra liknande system som bygger på att man har en luftspalt bakom ytterskiktet verkar vara ett bra alternativ nu när cellplastproblemet växer mer o mer. Tacksam för svar Mvh b-limit
Anders_S: Om du inte orkar att skura bort det själv : köp GrönFri och spruta på i dos 1:4 ; 1 lit= 5 lit brukslösning till 25 m2. Vänta ..... Om du orkar själv : Köp Biocleen Alg & Mögeltvätt och blanda i vatten skura rent. Som nytt. Anders
MaxPax: Hej. 1. täck över allt som riskerar att få färg på sig som inte ska det. Hockeytejp, silvertejp och täckplast. (ej silvertejp på plåtdetaljer och låt inte den sitta för länge på övriga ytor) 2. Måla. Roller, pensel, kalkkvast el.dyl. Beror på vilken struktur du vill ha på ytan. Färg... hmmm.... KC-färg känns ju som det skulle vara ett bra alternativ, den är ganska tunn i
ktm250: Jag skulle nog välja att näta efter att man har jämnat till mexi'n för att få putsnätet mer centrerat i den totala putsen. Cement är, som sagt, ett bindemedel som ingår i puts. Man använder aldrig cement ensamt. Hade det varit mitt hus så hade jag murat upp framsidan av rent estetiska skäl samt murat igen alla gamla öppningar. Sett över gavlarna så att de är släta och redo. Sen
saturnus: Jag kan inte se några problem med att blanda trätjära i en blandning med linolja och terpentin. Om Du nu själv står ut med lukten, en varm sommardag, eller grannarnas nyfikna frågor, om ni köpt båt:D. Den hoprörda bladningen kommer med tiden att sugas upp av träet, och kulören kommer de att se torr och blek ut, vilket är ett tecken på att träet väntar på en ommålning. Vill du
Theoharis: Tack MaxPax, nu vet jag lite mer. Verkar som om låter dem handputsa. mvh Theo
addee: http://www.e24.se/branscher/fastighetbygg/artikel_435333.e24 Mögelskandalen kostar miljarder
trojlee: jag ska måla i vår..hörde på målarfirman och dom tyckte det skulle vara +10grader som dygnstemperatur...sen får man väl tolka utefter det:D. Jag kommer då vänta ~3v innan jag börjar men då bor jag ju i Norr också.. / M
Kanitz: Är det nåt problem med din gamla tegelfasad? Om inte skulle jag tänka mig för om jag var du. Träfasader ska helst målas om med ca 7 års mellanrum medans tegelfasader i allmänhet inte kräver något underhåll på ca 50 år. Det är också min erfarenhet att hus med tegelfasad renderar ett högre pris vid eventuell försäljning.
MaxPax: Okej.... Justdetja, "lösvirke" kan även vara stenhus. Hjärnsläpp... Ja, det finns färdigblandat genomfärgat putsbruk som man får beställa. Tror det är dyrt som skam. Men min tanke är då att näta + grunda med lämpligt bruk och sedan slafsa på ett lager färgat bruk ca 1 cm. Borde funka galant. Jag har ingen enorm erfarenhet när det gäller ämnet dock...
MaxPax: Öppnande torde inte vara några större problem att få snyggt. Igenbyggande är svårt att få att "flyta in" i det gamla, speciellt med mexitegel. På mexi syns smuts och ev algpåväxt mkt tydligt. Man kan ju återanvända de försiktigt rivna stenarna men fogen brukar ju också vara vit... Mitt tips är att högtryckstvätta hela fasaden i samband med ombyggnationen (absolut inte för tidigt
JørgenM: Hvilken husmodell er visningshuset i Farsta? Er ute etter å se et hus med denne fargen... :)
JørgenM: Noen som vet hvilken farge man har brukt på Trivselhus sitt visningshus Greenline 774. Ser at vitfargen har endel grått i seg, noen som vet hvilken hvit/grå-farge de har brukt. Link til huset HER Velg "Liggande panel", velg så side 4/5. Her et bilde: [bild]
Kulingkuling: Hej! Träfasaden på mitt hus har blivit rejält dålig. Antar att 2 års regnande inte gjord saken bättre... Det är främst södersidan som är kass så jag ska börja där tänkte jag. Stommen består av stående plank och den befintliga fasaden verkar av allt att dömma vara spikad direkt på planken (dock med vindpapp mellan), alltså ingen luftspalt bakom panelen. Hur ska jag göra nu när
galento: Hej,våran lockpanel har blivit dålig på några ställen troligen p.g.a brist på målning i ändträ.Har hört att man ibland skarvar panelen men det låter ju lite svårt att få det att se bra ut kanske. Men skulle det vara en möjlighet att kapa av det dåliga ( ca 10-20 cm från nederdelen och upp ) på "innerbrädorna" och ev. lägga en längsgående bräda längst ner och använda nya
saturnus: lämna ett mellanrum på 8-10mm mellan ny och gammal vägg, och så fyll springan med syntetisk fogmassa, som finns i olika färger. Om mellanrummet blir djupt, kan Du fylla upp med isolering, men försök få in fogmassan ca 20mm.
ppalm: [citat] Expander är ok om man har massiv betong men har man betonghålsten så är det ankarmassa eller långa plugg som gäller.