Fasad
gaia: ventilerade eller ej ... ideen kom från kontinenten där man tillägsisolerat och putsat sten/tegelsasader i många år oftast med mycket god resultat. Applicerar man samma metod på en trävägg som rör sej blir det mycket svårare att hindra fuktskador på trä om bara det minsta vattendroppe kommer in. Ventilerat? Hur kan man se om ventilation är tillräcklig i alla skrymsel och hörn? Hur
gaia: en risk med gammal putsad fasad är att man tilläggsisolerar inifrån för mycket. Då värms inte putsen av husets värme och torkar för långsamt efter regn och kan frysa till och spricker på vintern = frostskador på puts. En annan risk när man målar över med tätt färg -stänger fukten in i putsen och får samma resultat = frostskador. Läckande hängrännor kan också bidra till
imported_peter: frågar du mig är det absolut synd
Johan Gunverth: [citat] Hehe. Jag har hört talats om dess förträfflighet. :D
Anders_S: Bubblor brukar vara ett tecken på att fasaden var för varm vid målningen. Färgen kokar och vad jag kan se så har du en mörgrå nyans. Känn på ytan så känns den säkert varm och då ska den inte målas. Skrapa upp, grunda i och täckmåla igen vid en svalare tidpunkt så slipper du bubblor igen. Anders
ClasseClas: Under takutsticket brukar inte gräs växa så bra vad jag har sett. Det är bättre att grusa eller plattsätta där.
Zero: Jag tänkte att linoljefärg skyddar träet bra och kan vara en bra start för en ny fasad men att t.ex. akrylat färg kräver mindre arbete på längre sikt och att man eventuellt därför vill byta till akrylat senare? Bl.a. våra grannar är starka akrylat anhängare. :o
bearpower: Anledningen tror jag är att det är bytt panna. Dock så byttes den nu 2008 så i så fall har det blivit frostsprickningar bara nu i vinter. Är det dyrt låta någon mura om den? Känner i och för sig en murare så kanske kan komma billigt undan. Har hört någon säga bestämt NEJ till att plåta in toppen på den. Men vet inte varför. Blir ju inte lika fint kanske, För teglet har ju sin
Mikael_L: Jag tror inte att det är så livsviktigt att träffa exakt mellan bottenbräderna. Om du missar med några mm så kanske det slår ut en flisa i bottenbrädan när spiken går in så nära kanten, men jag kan inte se att det skulle medföra några allt för stora problem. Har jag fel så får den som vet nåt om detta gärna skriva nåt ! :o
Sommartorparn: Jag har målat några nya vindskivor i Teknos Visa vitt. Det var ett par år sedan. Då fick den goda betyg i Folksams färgtest, framför allt vad gällde hållbarhet mot flagning. Sedan tog Folksam bort dom kriterierna och testade färger bara vad gäller mögel och alger. Då fick Teknos Visa dåligt betyg vad jag minns. Det var ungefär samtidigt som jag upptäckte att mina vindskivor blivit
AndersS: Det är väl tryckt virke du pratar om då det gäller altan eller trappa utomhus, då är det inga större problem. Sedan så ser det kanske inte så snyggt ut och det samlas smuts/skräp i större sprickor, men ur ett praktiskt perspektiv så fungerar det.
ByggaNytt: Man brukar inte direkt spackla träfasader men mindre sprickor/hål lagas lämpligen med vanlig latexfog för utomhusbruk innan övermålning.
jon_h: Att man fuktar är inte för vidhäftningens skull, utan för att inte fogbruket ska torka ut innan det uppnått full styrka. Vattnar man inte så sugs brukets vatten ut av det gamla bruket. Jag vet inte om man kan kompensera bristande förvattning med eftervattning av fogarna istället, eller om man bör göra bägge. Beror lite på typ av bruk, och vilket väder gissar jag.
axell: Har nu hunnit kolla runt lite. Några trodde jag var tokig som ville ha svart rödfärg. Bästa priset jag fick var iaf också 550:-. På ett annat ställe skulle de ha 762, så det verkar skilja ganska mycket.
Poggan: Bra att du förstår mig litegrann! :) Isolering är bra! Då slipper jag elda på mer i huset! :) Miljötänkande i all ära! :)
Mitto: Rättar mig själv och uppdaterar med att vi troligen kommer mura med H+H-produkter, men vi kommer iaf putsa själva men givetvis modifiera cementen vi blandar putsen med.
Poggan: Risken finns kanske att den delen av väggen som är "lös" rasar, vad vet jag. Jag tror dock inte att hela väggen rasar, men som sagt jag vet inte. Jag hade iaf varit orolig. Försök stötta upp den delen av väggen som "flexar". Typ med en stor skiva som ligger an mot väggen, gärna ett större område, stötta upp med stöttor som går ner till marken. Lycka till!
Rikard Ågren: Hej hoppas på lite hjälp och kloka råd.. Har en tegelfasad med ljusrött tegel, men runt fönstren har de murat enkomt med gult tegel som en ram. Samma sak runt ytterdörren, då i "brohörnan", så där är det en rätt stor yta med gult tegel. Säkert spännande på 60-talet men ser lite trist ut idag. Så jag tänkte: Om man målar vitt runt fönstren (inga foder idag) så skulle det nog se
Generellt: Får jag passa på att fråga gällande lösvirkeshuset i vit fasadfärg 1002y. Vi är ute efter samma kulör på vårt hus som ska bli vit puts. Våra fönster och dörrar är helt nya och vita. Vi vill inte att det ska se smutsigt ut i jämförelse... Har ni något vitt mot ert hus i övrigt? Är ni nöjd med färgval? //Generellt
yonna: Lite uppdatering. Byggentreprenören har reklamerat fasadfärgen och färgleverantören, tillika putsleverantören, och färgtillverkaren har varit här och besiktigat huset och de är mycket bekymrade. Orsaken vet man inte än men färgen finns faktiskt om man tvättar/skrubbar fasaden så det är utfällning som lagt sig utanpå fasaden. Vi får väl hoppas att det inte är i kombination med
a_mattisson: Tack ama3282, inte minst för den fina bilden! Har målat panelbrädorna idag på stugan och bestämt mig för att köra 170 mm (140 mm) knutar som du föreslår. Nu återstår bara att bestämma fodermåtten. De borde ju vara något smalare än knutbrädorna. Några förslag? 145mm, kanske? /Andreas
AoR: vi river ner eternit på en gavel. Under är det putsfasad från 1945. Putsen ramlar ner på vissa ställen. Under putsen är det träreglar som är väldigt murkna och torra. Vi hade ej tänkt riva putsen för det är det inte på resten av huset, utan regla och sätta träpanel över putsen. gammalt rostigt "hönsnät" sitter under putsen. Mina undringar är: Gör det något att putsen ramlar
Tussilago: Någon som kan tala om hur man gör samt vad det kostar att fixa en rötskadad trä fasad? Går det att "lappa" om inte hela är skadad eller måste man byta allt? En prisuppskattning på arbete respektive material mottages tacksamt. En helt annan fråga. Vad innebär en fasad av lavellaplast? Om den är från början av 70-talet är den uttjänt då eller vad har lavellaplast för livslängd?
prezet: På Folksams hemsida finns hela resultatet för mögeltvättstesten. http://www.folksam.se/testergodarad/hemmetochmiljon/fargtest/mogeltvatt Intressant läsning.
Coolman: Jag målade helvitt. Blev kanon! Första och andra målningen med silikat blir det ej riktig vit pga utspädd med binder. Men sista målningen med endast silikat riktigt vit. Har bilder hemma men om jag kommer på kan jag lägga upp en bild sen ikväll...
erikwass: En svennson tänker inte på det men du som jusst byggt huset och redan märkt det kommer att reta dig på detta i alla år.. Ser ju ut som att en unge har spikat ihop detta.. Nee jag skulle inte gilla det.. Men vad gör man då? antar ju att inen kommer att bry sig om att du blivigt missnöjd på något sådant.. Får la hoppas att sörjan krymper eller någe så kanske det finns nån garanti