5 520 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Tilläggisolera och putsa
Hej!
Jag har begärt offerter på utsidan av mitt hus, men jag förstår inte riktigt alla begrepp.
Huset ska tilläggs isoleras (det förstår jag)
Men alla typer av puts? kan någon hjälpa mig med det?
Stänkputs?
Spritputs?
Kvastad puts?
Reverterat?
etc, jag minns inte alla exempel..
Finns det massor olika typer/strukturer så önskar jag att någon kan förklara skillnaderna.
Jag trodde vi hade reverterat men nu vet jag inte längre.. tacksam för hjälp!
Jag har begärt offerter på utsidan av mitt hus, men jag förstår inte riktigt alla begrepp.
Huset ska tilläggs isoleras (det förstår jag)
Men alla typer av puts? kan någon hjälpa mig med det?
Stänkputs?
Spritputs?
Kvastad puts?
Reverterat?
etc, jag minns inte alla exempel..
Finns det massor olika typer/strukturer så önskar jag att någon kan förklara skillnaderna.
Jag trodde vi hade reverterat men nu vet jag inte längre.. tacksam för hjälp!
Hej Martin.
Jag kan hjälpa dig med några..
Stänkputs, spritputs och kvastad puts handlar om ytfinish.
Spritputs innebär lös puts med små stenar i som slås på som sista skikt för att få en "knottrig" yta. Kvastad puts innebär att man borstar putsen med kvast innan den torkar, ser ut som solfjädrar i putsen.
Revertering är en konstruktionsmetod. Man putsar en träfasad, med någon form av armering i putsen (vassmattor eller träpliggar/spikar som sitter i träfasaden.
Så ditt hus kan mycket väl vara reverterat med stänkputs.
/ Fredrik
Jag kan hjälpa dig med några..
Stänkputs, spritputs och kvastad puts handlar om ytfinish.
Spritputs innebär lös puts med små stenar i som slås på som sista skikt för att få en "knottrig" yta. Kvastad puts innebär att man borstar putsen med kvast innan den torkar, ser ut som solfjädrar i putsen.
Revertering är en konstruktionsmetod. Man putsar en träfasad, med någon form av armering i putsen (vassmattor eller träpliggar/spikar som sitter i träfasaden.
Så ditt hus kan mycket väl vara reverterat med stänkputs.
/ Fredrik
Upp..
Finns det något som heter Sprutputs? Det finns iaf en metod där man blandar färgen direkt i bruket. Någon som vet?
Finns det något som heter Sprutputs? Det finns iaf en metod där man blandar färgen direkt i bruket. Någon som vet?
Klicka här för att svara