VI har själva tänkt att ta ner teglet. Samt hyra container för det.
Du har nog uppfattat mig fel.
VI skall riva tegel samt frakta bort det. En 10-kubikare kostar 1500/gång i våran kommun.
Dom står för ställning, spikar upp ny fasad.
Arbetskostnad:125.000
Material:Tillkommer utöver de 125000
Du har nog uppfattat mig fel.
VI skall riva tegel samt frakta bort det. En 10-kubikare kostar 1500/gång i våran kommun.
Dom står för ställning, spikar upp ny fasad.
Arbetskostnad:125.000
Material:Tillkommer utöver de 125000
Kanske lutar det åt att göra det själv ändå...........
Jag kom att tänka på en annan sak idag, jag bör ju regla såpass mycket att panelen kommer utanför själva grunden på huset.
Sedan skall jag ev. isolera på tradiotinellt sätt. Alltså ingen väskustskiva.
Jag bygger på den befintliga stommen som finns idag, lägger i isolering, vindduk/vindpapp utanpå denna.
Reglar upp så att panelen hamnar "utanför" grunden.
Jag kom att tänka på en annan sak idag, jag bör ju regla såpass mycket att panelen kommer utanför själva grunden på huset.
Sedan skall jag ev. isolera på tradiotinellt sätt. Alltså ingen väskustskiva.
Jag bygger på den befintliga stommen som finns idag, lägger i isolering, vindduk/vindpapp utanpå denna.
Reglar upp så att panelen hamnar "utanför" grunden.
Lite mer frågor på vägen....... 
"Vågar" man köpa isolering på typ bauhaus? Eller är det bättre å satsa på ett bra märke?
Jag tänkte att det finns pengar att spara på att köpa det hos bauhaus.
Tänkte oxo på reglarna att de köps på bauhaus, byggmax eller liknande.
Men panelen väljer jag däremot att köpa hos en riktig brädgård, så att man får bra kvalité. Panelen är ju yttersta skalet som skall stå emot väder å vind, så jag tycker att man bör satsa ett par kr/m mer å få bra kvalité.
Reglarna samt isoleringen är väl inte så noga med, eller?
Några synpunkter på detta?
"Vågar" man köpa isolering på typ bauhaus? Eller är det bättre å satsa på ett bra märke?
Jag tänkte att det finns pengar att spara på att köpa det hos bauhaus.
Tänkte oxo på reglarna att de köps på bauhaus, byggmax eller liknande.
Men panelen väljer jag däremot att köpa hos en riktig brädgård, så att man får bra kvalité. Panelen är ju yttersta skalet som skall stå emot väder å vind, så jag tycker att man bör satsa ett par kr/m mer å få bra kvalité.
Reglarna samt isoleringen är väl inte så noga med, eller?
Några synpunkter på detta?
Ser även på hus som det skall spikas panel på, att ovanför varje fönster sitter det 2 reglar precis ovanför varandra, kanske med nån cm mellanrum, varför gör det detta? Det är utegips under, så detta handlar om själva luftspalten.
Det är väl för att spika panelen i den övre regeln och fönsterfodret i den undre och kunna ha fönsterblecket emellan.
Har börja riva ner tegelfasaden idag! En hel del gjort, men var lite försiktig nu i början innan man visste hur det skulle gå.
Imorgon kör jag på lite mer så går det nog undan!
Snickarna kommer i slutet på veckan, så wish me luck!
Imorgon kör jag på lite mer så går det nog undan!
Snickarna kommer i slutet på veckan, så wish me luck!
Hjälp!
Nu när snickarna börjar bli färdiga med 2 sidor av huset, skall de hämta panelen. Jag har köpt ett partytält med måtten 9x3m, som var ämnat för midsommarfirande och oljning av panel. Men nu är vädret så taskigt att det skall blåsa en hel del här på västkusten, så tältet pallar nog inte det (bara stommen står just nu kvar, resten är nere). Har inte riktigt plats att olja i källaren heller. Vad skall jag göra? Tips? Idéer!
Typiskt, vädret var ju kanonbra tills snickarna börja, då har det bara blivit sämre med tiden, typiskt när man börjar projekt......
Nu när snickarna börjar bli färdiga med 2 sidor av huset, skall de hämta panelen. Jag har köpt ett partytält med måtten 9x3m, som var ämnat för midsommarfirande och oljning av panel. Men nu är vädret så taskigt att det skall blåsa en hel del här på västkusten, så tältet pallar nog inte det (bara stommen står just nu kvar, resten är nere). Har inte riktigt plats att olja i källaren heller. Vad skall jag göra? Tips? Idéer!
Typiskt, vädret var ju kanonbra tills snickarna börja, då har det bara blivit sämre med tiden, typiskt när man börjar projekt......
Hej!
Fick ett ryck, rensade undan så gott det gick i garaget, så där finns nu plats att olja brädorna.
Skall sedan lägga en distans i vardera ände av brädorna o sen lägga på nästa omgång med brädor å sedan fortsätta olja, påsåvis bygger jag 3 olika högar med brädor. Våra brädor kommer att mäta ca 2.90m, så de blir inte så långa.
Jag kommer givetvis att vänta med att lägga distansen (läkten), tills ytan känns nogorlunda torr.
Så jag hoppas att detta kommer att funka.
Fick ett ryck, rensade undan så gott det gick i garaget, så där finns nu plats att olja brädorna.
Skall sedan lägga en distans i vardera ände av brädorna o sen lägga på nästa omgång med brädor å sedan fortsätta olja, påsåvis bygger jag 3 olika högar med brädor. Våra brädor kommer att mäta ca 2.90m, så de blir inte så långa.
Jag kommer givetvis att vänta med att lägga distansen (läkten), tills ytan känns nogorlunda torr.
Så jag hoppas att detta kommer att funka.
Klicka här för att svara