Hur tänker man när man ska sätta ny panel på huset? Vart börjar man och hur gör man så det passar med lock/underbräda mot fönstren? Panelen ifråga är 22x145 underbräda och 22x95 lock.. Det finns ju länkat till en sida i någon tråd där man beräknar avståndet mellan underbrädorna, men det förutsätter ju att man inte har några fönster...

Som högerhänt föredrar jag att börja från vänster....!

Anpassningen till fönster gör man vartefter du närmar dig. När du är några brädor från fönstret ser du hur det kommer passa och justerar mha avstånd, överlapp och i värsta fall så breddkapar du brädorna en aning. Du kan kapa bort 1-2 cm utan att det syns när det är målat och klart. Med lockpanel som du tänkt dig har jag dock svårt att tro att du ska behöva kapa, det räcker med att finlira med avståndet mellan underbrädorna och överlappet.

Mitt panelbyte avslutades igår, på bilden saknas plåtarna ovanpå vindskivorna.

Underbräda 145 och lock 95 mm. Avstånd mellan underbrädorna 45 och lockens överlappning 25 mm. De valda måtten gör, att avståndet mellan locken blir 95 mm, lika med lockets bredd.

Trallskruv 42 mm i underbrädan och 2 st 75 mm genom locken MELLAN underbrädorna.

8nyabilder273.jpg
per

@MathiasS:

Hur menar du med att fixa till när man närmar sig fönstret?
När jag bytte panel så räknade jag fram vad underbrända + mellarum till nästa skulle bli och sedan var det bara att köra på från ena sidan till andra.

B
hej
man börjar med bräder mot alla fönster och hörnen.
sen mäter man i mellan och delar in bräderna

Jag brydde mig aldrig om att "komma rätt" till fönsterna. Jag satte mina foder utanpå lockbrädan.

B
det ska ju se snyggt ut när man arbetar också.
sen är det inte snyggt med klyvda panelbräder runt fönster.

...klyvda panelbräder...
Hellre det än att ha olika avstånd mellan locken.

B
om du gör riktigt så blir det ingen skillnad

HUR gör man för att få samma avstånd mellan locken samtidigt som samtliga lock kommer precis mot fönstret???

Någonstans måste man ju kompromissa.

Normalt kommer inte lockpanel direkt mot fönstret utan man avslutar med en panelbräda och sedan sitter där ett foder. Ovan och under fodret så har man sedan lockpanel.
Men som du gör att sätta foder ovanpå lockpanelen så har du en annan förutsättning, men jag har inte sett det i praktiken då måste vara mycket ovanligt.
Jag har tillochmed fuskat vid ett tillfälle och blandat 170 och 195 brädor och justerat lite med avstånd, men då kör jag med 45mm lock, och målat och klart med avbrott för dörr/fönster som bryter av symetrin så klarar inte gemene man att se det.
Däremot så syns det tydligt med spikat panelbräda, utan lock och omålat, men det ögat reagerar på är skillnad i avstånd mellan brädorna som ger en mörk springa, men det försvinner sedan med lock och en helt målad yta.

byggare henke skrev:
hej
man börjar med bräder mot alla fönster och hörnen.
sen mäter man i mellan och delar in bräderna
Helt rätt, så gör man det blir absolut snyggast.
alltså avståndet delat med underbrädan i detta falet (145 + mellanrum kanske 20 delat med avståndet. Stämmer det inte med hela bredden på brädan så ändra mellanrummet till 15 eller 25, så du kommer så nära som möjligt, markera var alla brädor ska sitta och kör på.

Om det skiljer lite på melanrummen spelar ingen roll kommer inre att synas när locken kommer upp.

Redigerat:
Gör som byggare henke säger.

Micke_vb skrev:
Hur tänker man när man ska sätta ny panel på huset? Vart börjar man och hur gör man så det passar med lock/underbräda mot fönstren? Panelen ifråga är 22x145 underbräda och 22x95 lock.. Det finns ju länkat till en sida i någon tråd där man beräknar avståndet mellan underbrädorna, men det förutsätter ju att man inte har några fönster...
håller på själv med panelbyte,knutbrädan kommer ju gå över den första undre och där måste man kunna jämka några mm,bäst är väl att räkna ut avståndet mellan knutbrädorna så har man lite hum var man hamnar,funderade på om jag inte kunde rita ut måtten på en pappersremsa och kolla lite som mall,då bör man ju ungefär i alla fall var man hamnar.
nån annan som har nån ide?
/robin

B
själv glömmer jag alltid bort hur man ska räkna när gör man panelspikning. får kolla i mitt lilla bibliotek. (egengjort)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.