Fasad
kavajmannen: tack för alla svar tror nog att jag kan sova lungt i fortsättnigen.
Fisch: [citat] Exakt hur tänker du angående luftspalten? Oventilerad?
monsterbyggare: Frågan jag brukar ställa är hur man gör det snyggt med liggande träpaneler vid längre bredd än 5 meter utan att få dom fula skarvarna. Antagligen täcker man alla skarvar genom att sätta en vertikal skarvplanka mitt på fasaden, eller så spacklar man snyggt och målar på med färg och döljer skarvningen. Vilket är att föredra rent estetiskt när det gäller att dölja skarvarna för
cissi31: Tack för svaret! Ja, det får bli så! Vi kör en vända med grundfärg i svart nu och målar ordentligt i vår!
Mr expert: Du har redan ett så gott skydd som krävs så en andra strykning behövs inte för den sakens skull, mera en utseendefråga nu :) Ser det bra ut, så stryk inget mer, inte bra att lägga för tjockt med färg heller :) Förslag: måla ett fågelhus eller nått :P
Mr expert: A precis, grundolja hela fasaden är lite overkill. Sen för att klarlägga för Tussilago. Dom 2 olika metoderna vi skriver om med linolja gäller för 2 olika sorters linoljefärger. Och hur mycket man späder osv beror på märke på färgen. Kulturhantverkarnas ska t.ex inte spädas nånting utan målas som den är men grundas med deras grundfärg en strykning först medans andra ska man t.ex
Mr expert: precis som ovan, oftast behöver du inte byta färgtyp för att du byter kulör. Däremot om du av någon anledning behöver byta färg(att det är fel från början att det flagnar, inte andas eller så) så är det blästring som gäller. Är ingen expert på just det området men har för mig dom brukar använda sandblästring. Men det är inget man vanligtvis gör själv. Lycka till.
Mr expert: tips, ska du försöka trycka in brädan så spika inte, använd skruv och skruva annars är risken väldigt stor att brädan kommer spricka. Det finns bra skruvar som är frästa så dom inte klyver virket. Essve vet jag har massvis med sån skruv av olika längder och bredd :) Men ja, du bör försöka åtgärda det snarast. Lycka till.
Mr expert: Innan du lägger å någon form av grundolja och grundfärg se till att det är helt tort(i stort sett) i virket med en fuktmätare annars stänger du in fukten. Och nej linolja ska du inte använda(finns en liten mängd linolja i Genuin rgundolja/grundfärg men den lilla mängden gör inget) men absolut ingen ren linolja för när du målar över det med en vanlig alkyd eller akrylatfärg så
Mr expert: Jag har gjort ett lite längre utlägg i frågan i ett annat inlägg. Läs det innan du gör något dumt :)
Mr expert: Jag tänker inte ge något tips i kulörvalet. Men däremot ett tips om en sak jag uppmärksammade. Dina stora ekar kommer troligtvis skapa problem för en vit fasad. När det står växtligheter nära en fasad(speciellt stora träd nära eller buskar som står precis intill fasaden, så skapar det en fuktighet där som är mumma för mögel. Spelar ingen roll vad du använder för färg(vissa
Mr expert: Du kan minimera frågorna om vad du ska måla med genom att ta reda på vad det är målat med nu(ta med en borthackad bit till en färgbutik så dom kan göra tester på det och avgöra vad det är för färg) är det silikat som sitter där nu så är det silikat som gäller, är det kalkfärg så är det kalkfärg som gäller.(silikat och kalkfärg är dom mest genomsläppliga färgerna) och
Mr expert: Är en form av betong. Inga problem att måla om, om det önskas. Kolla dock först vad det är för typ av färg som sitter där. Stor chans/risk att det är en silikatfärg som sitter på sen grunden, och då är det silikatfärg som gäller. Är det däremot en Akrylatfärg som sitter där så är det akrylat som gäller. Kan du knacka loss en bit så kan du ta den till en färghandlare så
Mr expert: Är det en vattenburen akrylatfärg(och inte en vattenburen alkydfärg(oljefärg) så går det med rödsprit oavsett hur länge färgen har suttit, dessvärre så är troligtvis dina fönsterbläck målade med akrylatfärg också så det kommer också lösas upp. Men observera att rödsprit inte är något som är effektivt som färgborttagningsmedel, det löser upp akrylatfärg men inte i samma
Mr expert: Fåglar gillar inte vitpeppar. Vet dock inte hur du ska lösa dt på din fasad men om man kittar om fönstrena och ska låta det torka x dagar så kan man strö på lite vitpeppar på kittet så ine fåglarna käkar upp det :) Men du kanske har någon finurlig lösning på det till din fasad så lycka till :P
bengan6: Hej Jag har använt ett putssystem från Weber. Det är ett företag i Saint Gobain gruppen. Materialet finns att köpa i Polen. Det jag har använt, är samma system som Sto har i sitt produktprogram. Det är en tunnputs. Bygger ca 5-6 mm. Jag har byggt ett hus i lättbetong och sedan putsat med detta material. Har funkat mycket bra.
raveper: På mexitegel är det ju bara att knacka bort lite försiktigt med hammare och huggmejsel.
rek95: Hej, Har knackat ned en del dåliga partier puts på min fasad. Sammanlagt rör det sig om ca 5 kvm. På en del ställen (ca 1 kvm) var putsen lös in till teglet så där var det bara att slänga på lämplig puts i omgångar tills jag fick rätt nivå. På andra ställe var det bara det yttersta lagret puts och färg ca 1-1.5 mm tjockt som lossnade i stora sjok. Frågan är nu hur jag ska kunna
tegelfasad: Vi funderar på att köpa ett hus där en del saker behöver fixas, bl a en onödig ytterdörr som vi vill ta bort. Planen är ta bort dörren i groventren (o riva innerväggen mellan groventren och badrummet så att man får ett större badrum). Huset har en vit tegelfasad och vi undrar om det är svårt att fylla igen hålet där dörren sitter nu så att man inte ser att det funnits en dörr
Arbottna: Sådär, nu är panelen uppe. Pappen såg inte ut att ha tagit någon skada av fukten. Däremot var hade fåglar pickat hål på den på ett par ställen. Nu ska man bara lösa det där med färgen...
pillany: Såg att detta varit uppe ett par gånger tidigare men hittade inga exakta specifikationer. Om jag förstått rätt är deras liggande panel falsad enkelfas men i vilken dimension? Tackar!
Arbottna: En helt vanlig balkong som kan fästas i fyra fästpunkter direkt i väggen kostar ca 90kkr inklusive dörr. Detta förutsätter dock att dina grannar också bygger balkong vid samma tillfälle. Det kan bli betydligt dyrare om du är ensam.
Mikael_L: Inget jag vet nåt om. Men det låter ju helt klart som en god ide, om droppen slår mot det undre blecket så stänker det ju omkring, och ökar fuktbelastningen på karm och fönsterbåge. Sen låter det ju illa också .... :o Men man måste ju fundera på hur det ser ut också, rent estetiskt då. Nu vet jag vad jag kommer att titta efter ett tag framöver ... :)
Big_Mama: OK, tack, då satsar jag på pensel, slipper jag klydda med tryckluft runt hela huset!
Byggagarage: Jag ska köra minerit på min 90 cm höga lättbetongsockel till våren eller sommaren. Rekommendationen jag fick var att slamma sockeln om jag inte tänkt putsa, oavsett vad jag skall ha på utsidan sen för att det skall bli tätt. Så det har jag gjort tills vidare, men ett hus är ju en hel del mer.
vojma: Där ett tag var ju plåt en relativt billig fasadbeklädnad så det kan ju vara en anledning till att ditt hus är byggt som det är. Med rätt profil på plåten så kan det faktiskt se ganska bra ut. Vet av ett hus i min hemby som har plåtfasad och man måste veta att det är plåt för att se det "i förbifarten". Går man nära syns det ju självklart.
MathiasS: [citat] .....men. Om plasten inte funnits där hade daggpunkten legat på samma ställe i väggen. Istället föra att plasten blivit blöt så hade isoleringen blivit fuktig istället. Pest eller kolera?