Hejsan,
Jag har en fråga som jag gärna vill vinkla till dom som har erfarenhet av målning utomhus.
Jag har för fyra dygn sedan målat på med slutstrykning nr 2 med Jotuns Demidekk Optimal (fasadpanel).
Första strykningen (för ca 4 veckor sen) torkade färgen på någon dag eller två (läs hårdnade, yttorkade gjorde den på fyra timmar). Nu efter snart 4 dagar efter strykning 2 är färgen yttorr men om man trycker lite lätt på panelen så klibbar den lite. Kan ngt gått fel eller är det så enkelt att det är bra mycket fuktigare ute nu än för fyra veckor sen?
Jag jämför också med en oljefärg som jag målat mina grindstolpar med samtidigt som jag strök ovan nämna knutbräda och grindstolparnas färg har hårdnat. Men man ska kanske inte jämföra en alkyd med en akrylathybrid?
Jag vet att jag inte kan påverka det hela, målat är ju målat men jag tänkte måla fönsterfoder också men har nu stoppat det hela ngn dag. Håller min teori om ordentligt mycket längre torktid beroende på fuktighet (det som talar emot är som sagt oljefärgen om dom nu kan jämföras) så jag "törs" måla klart det sista.
mvh
Patrik

Jag e ingen expert men har förvisso målat en hel del. Jag vet inte vad det beror på riktigt men det du beskriver känner jag igen, ibland torkar färgen fort och ibland sakta. Jag har just målat några knutbrädor och vindskivor med täcklasyr och trots att det var skinande sol i 3 dygn och varm som f-n vart jag klibbig när jag tog knutbrädorna. Vet inte varför, fasadlasyren som jag målade panelen med torkade direkt och den målades samma dagar och det var som sagt allt annat än fuktigt. Fast nog kan Du måla foderna även om den andra färgen klibbar lite.

Hur vet man om färgen inte "tappat" ngt som gör att den nu inte härdar? Färgen är två år och har stått som den ska, dvs frostfritt nere i vårat garage som håller min 14 grader vintertid. Tycker inte det borde vara problemet. Men som sagt, jag upplevde inte att det här hände efter strykning ett. Jag kände iof sig inte på knutbrädorna då som jag gjort nu. Jag ska sätta fast fästena för stuprören och ville kolla att det torkat ordentligt innan, och här är vi nu...

Kan bero på flera saker egentligen men med största sannolikhet så är det att det var kallare och/eller fuktigare när du målade 4 veckor senare som gjorde att det inte riktigt hade torkat. Torktid på färg är extremt känsligt när det gäller temperatur/luftfuktighet. Räcker med att temperaturen sjunker ett par tre grader så förlängs torktiden avsevärt. En annan orsak kan vara att andra strykningen målades lite för tidigt på den första strykningen(eftersom den kanske inte riktigt hade härdat helt). T.ex om det stod övermålningsbar 16 timmar(som ett exempel) på burken och du målade helt riktigt över den efter kanske t o m 20 timmar. Så är ofta torktiderna testade i 23 grader och 50% luftfuktighet eller liknande(ska stå på burken) olika märken har olika tester, har för mig Nordsjö kör med 20 grader och 80% luftfuktighet eller så(beror lite på vilket land färgen tillverkas i). Men säg att det inte va 23 grader och 50% då utan kanske 14 grader och x luftfuktighet. Då kan du lätt fördubbla(MINST) torktiden innan du målar andra strykningen. Hoppas det va något upplysande >_<
Det jag kan säga är att det troligtvis kommer torka inom kort(har säkert redan gjort det vid det här laget med tanke på när inlägget skrevs :P)

ps. Självklart kan det ha blivit något fel på produktionen av produkten av just den batchen(just den satsen av färg du fick) men det är extremt sällsynt och det brukar oftast upptäckas mycket fort av leverantören eftersom dom flesta säljer det i så otroligt stor skala.

Det är för sent inpå året för att måla med vattenburna färger. De är i högsta grad beroende av temperatur och luftfuktighet.

Att måla i augusti kan väl inte anses som försent på året. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.