Har ett 20 år gammalt hus med en 20kvm tillbyggnad. Huset står på platta och har vitmålat slammad fasadtegel a´la tidigt 90-tal. Vi har noterat en spricka i ytterväggen mellan ordinarie huset och tillbyggnaden som gjordes för ungefär 7 år sedan. Sprickan är en rak spricka från takpannorna ner i grunden och jag har hela tiden tänkt att det beror på sättningar mellan den nya plattan och den gamla. Däremot tycker jag att sprickan ser lite större ut nu och börjar undra vad man kan göra åt saken.
Sprickan är som störst kanske 1-2 mm bredd nu när det är kallt ute.

Samtidigt är det en massa småsprickor som även dessa löper i ett rakt streck i gipsskivan/ mellan gipsskivorna på innerväggen på motsvarande ställe. Dessa växer under den kalla vintern och krymper ihop/försvinner under sommaren, troligtvis pga att trät bakom växer/krymper av väderleken. På sommarhalvåret är de alltså knappt noterbara i den putsade innerväggen men nu på vintern är de någon mm breda och ca 10-20cm långa.

Tror ni detta beror på sättningar eller någonting annat? Vad kan/bör man göra åt det? Jag antar att man bör täta tegelfasaden med något som rör sig samt måla över den med rätt färg.

Innerväggen, skall man skära bort en tunn gipsremsa och fylla med latexfog eller har ni några bättre förslag. Om det behövs skall jag försöka få fram bilder men går det att säga något enligt beskrivningen ovan, och framför allt, är detta vanligt vid tillbyggnader eller är det något vi bör undersöka mer noggrant?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.