Läste lite i forumet för altaner osv. Ang vilken sida på trallen man skulle lägga uppåt.
Jag bytte lite ytterpanel på mit torp i somras och blev fundersam. Köpte ytterpanel med 1 råsågad sida och 1 hyvlad sida.
Och där va de olika vilken sida som va råsågad. Ibland kärn sidan och ibland splint sidan. Om man köpt panel med båda sidor råsågad hade jag valt att sätta splintsidan utåt. Är detta rätt eller fel??
Här behöver man ju inte ta hänsyn till hur skönt det är att gå på direkt :o)

Sågade sidan utåt. Det går att köpa panel som är sågad på samma sida men det är dyrare. Jag antar att du köpte gran och då spelar det inte så stor roll om splint eller kärna är utåt.

Redigerat:
Den ohyvlade sidan ska vara ut för att färgen sitter bättre på den sågade ytan. Och den ohyvlade sidan bör vara kärnsidan för då kupar sig brädan rätt väg när den torkar så det inte blir någon springa mellan panelbrädorna. När man hyvlar panel idag så hyvlar man först en planka på alla 4a sidorna (i ett moment) sedan så sågar man plankan i två panelbrädor och då får man en bräda med sågad kärnsida och en med hyvlad, så om man ska vara riktigt noga när man köper panel så ska man bara köpa varannan bräda.

• Gilla
Ronny Svensson
  • Laddar…
enSAM skrev:
När man hyvlar panel idag så hyvlar man först en planka på alla 4a sidorna (i ett moment) sedan så sågar man plankan i två panelbrädor .
Inte riktigt sant, men d spelar kanske mindre roll... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.