De flesta känner väl idag till problematiken med putsfasader på organiskt material som uppförts med den ökända enstegsmetoden, Men måste man verkligen ha en luftspalt för att uppnå en fuktsäker väggkonstruktion?

Jag tittar just nu på ett hus från 2003 som har en fuktavvisande platta bakom putsen – alltså utan någon luftspalt. Jag har inte hört talas om denna metod förut och vet inte om den tillhör kategorin riskkonstruktioner. Problemet, som jag kan tänka mig, är om man vid byggnation har fått in fukt i väggen eftersom fukten nu i så fall är instängd mellan tätskikten. Men om vi antar att det inte stängts in ngn fukt, så bör väl systemet vara ganska ok? Det finns ju några leverantörer av putbärande skivmaterial på marknaden, t.ex. träullit. Vet dock inte om skivan i huset jag tittar på är ekvivalent med träullits skivor.

Ngn som kan upplysa en novis? =) Ska jag tänka på ngt mer?

Mvh

Catena skrev:
Men måste man verkligen ha en luftspalt för att uppnå en fuktsäker väggkonstruktion?
Mvh
på ett trähus JA .
gaia

Vi har hus i gatan som har fått sina fasader "fixade" genom byte av skivmatrial under putsen. Vi har också hus i gatan som har fått riva sina fasader och sedan fått en luftspalt inbyggd. Det finns sedan ett stort antal hus som processar mot byggbolagen sedan år 2005. Husen är byggda runt 2000.

Du kan kanske få ner priset för att ha råd att byta fasaden ev. bygga till en luftspalt. Har hört att det funkar. Man minskar då på isoleringen.
Märk väl att dom "magiska" 10 åren har gått nu om huset är byggt 2000. :)

Kolla lite på www.hd.se och läs på vad dom bråkar om vad det gäller "enstegshusen" i Helsingborg.

Personligen hade jag dragit öronen åt mig men det beror kanske på allt jag hört och sett i Helsingborg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.