Hej!
Sitter å funderar på hur jag ska göra med garage fasaden. Är så att den har ruttnat helt i ändträdet på vissa brädor där. Även brädan som lockbrädan sitter i har ruttnat längst ner. Anledningen tror jag bero på tidigare ägare byggde upp marken med plattor m.m så ändträden nästintill snuddar vid marken. Hade tänkt bara köra loss med cirkelsågen å se vilka som klarar sig. De som har ruttnat högre upp byter jag ut hela brädan. Finns dock två problem som jag undrar över. Dels är syllen rätt nära ändträet. så max 40 mm kan ja kapa av. Kanske inte ens det då syllen kommer rätt nära ändträet om ni förstår vad jag menar. Att syllen döljs av brädorna men inte jätte mycket. Men kanske inte så farligt eller?? bara man inte blottar dem, sen spelar det kanske ingen roll hur mycket det är mellan änd träet och upp till syllen?? rätt ny på det här så tips å info hade gladeligen mottages.
Det andra är att ja kan inte sned såga ändträet. antingen rakt eller åt andra hållet. För "droppnäsan" ska väl vara utåt från brädan å inte mot garaget så att säga??
Vet att det kommer skilja färgmässigt med de gamla brädorna, så frågan är. kan man låta detta va tills man målar om hela huset. Eller bör man fixa detta nu å sen acceptera färg skillnad tills den dagen det är dags att måla om hela garaget+huset. Är ju inte dags att måla om huset förrän om något(några år.
Kommer skadan blir värre eller vad tror ni?
Eller så tar man bort allt, sätter en plåt med droppnäsa som man sätter fast i syllen. som täcker syllen å går en bit ner. Sen sätter man ny panel ovanför den, vilket gör att jag kan höja panelen högre utan att blotta syllen.
Tack på förhand!