Hej!

Jag skall bygga ett sluttningshus som skall ha källarvåningen i 40 cm lättbetong och övervåningen i vanligt träregelstomme som avslutas med utegips.
Då jag vill ha puts kommer jag att använda mig av Sto-Ventec system med ventilerade glasfiberskivor som man sedan putsar på. Det skall täcka hela fasaden altså både sten och trä för att få en slät fasad utan skarvar.

Är det någon som gjort så här och är detta ett bra sätt?

Jag vet att ventec skivorna är bra att putsa på men jag undrar hur man undviker skillnader i rörelser mellan stenmaterialet på undervåningen och trämaterialet på övervåningen då dessa i sin tur kan komma att påverka skivorna och putsen.

Tack på förhand,

Rebmic.

Tjohej! Bra fråga! Ansluter mig till de som undrar! Vi har exakt samma problem/lösning. Hur tänkter du dig "lagren" på övervåningen där du har regelstomme? Från insidan gips-diffspärr-isolering-utegips- reglar(?)- stoventec-puts? Tunnputs eller tjockputs?

Vi har redan spritputs på resten av huset förutom gavlarna som vi nu skulle vilja putsa och har dessutom därför utmaningen att få gammal och ny puts att matcha (tänker måla, så kulörmässigt behöver de inte matcha, men texturmässigt).

Ingen som putsat på ett soutterænghus med olika material på øver och undervåning?

Mvh,

Rebmic

Pratade nyss med STO. De var tveksamma. Han som jag pratade med sa att stenen är stum och regelstommen rör sig vilket bäddar för sprickbildning i skarven. Ska ringa runt lite till.

Rebeckaf skrev:
Han som jag pratade med sa att stenen är stum och regelstommen rör sig vilket bäddar för sprickbildning i skarven. Ska ringa runt lite till.
På det sätt hittar du alltid någon som säger att det går att bygga som du tänkt men tar inte ansvar för det om det går snett :). Du betalar så du kan få som du vill :)
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.