Hej!

Jag skulle behöva ha någon som är insatt i vad man kan göra med denna fasad (södersida) som i mitt tycke är helt förstörd av frostsprängningar och dåliga lappningar med fog.
Det kommer en murare imorgon och skall titta på den för att lämna en offert,vad han nu tycker behövs göras med den.
Huset är byggt 1965 och när det regnar,så regnar det på teglet på denna sida,det har även läckt in vid fönstren på två ställen :(

Jag undrar vad det finns för hållbara alternativ förutom byte av tegel och omfogning,är puts,plåt eller trä något alternativ att satsa på?
Väggen är ca 30kvm med fönsterna borträknat,om någon har ett hum om vad som är ett skäligt pris för renovering så skriv gärna.
Även om ni vet någon bra murfirma i/omkring Lerums kommun.
Mvh/Mange

• DSC00228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00229.jpg
    Skapa konto
  • DSC00231.jpg
    Skapa konto
  • DSC00232.jpg
    Skapa konto
sätt på en isolering och näta och putsa.

Underligt att det är södra sidan som drabbats. Oftast är det den norra som far illa. Är denna vägg tillägsisolerad på insidan eller är det begränsad uppvärmning i rummen bakom väggen eller ingen luftspalt bakom fasadtegel? Det ser ju tråkigt ut och kommer att fortsätta om man inte hittar boven i drama. Jag skulle inte bli överraskad om träkonstruktion bakom tegel är också påverkad men ej så dramatiskt eftersom teglet har inte rasat ner än .
Har du liknande grannhus i närheten som har samma skador? Kanske en dålig bränt tegel?
Tycker att byte av trasig tegel och omfogning blir ingen permanent lösning och det kommer att frysa sönder om du inte hittar orsaken varför det blev så här.

Det är inte heller säkert att väggen han bära isolering+ nät + puts som FixarKrille föreslår.

Om det finns tegelytor du vill spara på andra hussidor så finns det faktiskt impregneringsmedel som förseglar ytan och begränsar vattenupptagning i porösa material........ men södra väggen behöver större insats än enbart impregnering ...
gaia

Hej!

Huset ligger ganska högt benäget och allt regn o vind som drar in från västkusten hammnar på denna vägg,även min granne som har rött tegel (bättre) har vissa problem och skall foga om,dock ej så allvarligt som jag,hans hus är lägre benäget och får inte lika mkt vind och regn.
Luftspalt skall det finnas bakom,det finns sånna raktangulära hål lite varstans i fasaden som ventilerar.
Det är ej tillägsisolerat efter det byggdes,men det är varmt o gött i alla rum bakom denna fasad :)
Om man tittar på tegelstenarna så är det skurna räfflor på dem och det är nog en bov iaf för där kan det förmodligen samlas vatten som spränger sönder dem vid frost.
Dem andra sidorna på huset har inga skador alls,bara denna väggen.
Muraren jag skrev skulle komma dök aldrig upp,så jag funderar på om jag skulle lappa lite tillfälligt o ta itu med det själv nästa semester....

loboz skrev:
Om man tittar på tegelstenarna så är det skurna räfflor på dem och det är nog en bov iaf för där kan det förmodligen samlas vatten som spränger sönder dem vid frost.
Dem andra sidorna på huset har inga skador alls,bara denna väggen.
ja, tegelstenars design underlättar inte vattens avrinning. En impregnering av ytan efter att du reparerat skador kan vara en lösning. Sök efter ett medel som släpper ut ångan men stoppar vatten typ vattenglas. Vattenglas ändrar inte färgen på tegel men fyller porer i sten och fog med en kristalnät när det torkat. Kristalnätet låter ångan passera men vatten rinner bara på ytan utan att gå in i tegel och fog. Kanske värt att testa att pensla på en bit av ytan ? Jag skulle i alla fall inte våga använda något helt ångtätt om det var min vägg :)
Lycka till!
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.