Hur får man bort kall asfalten på utsidan av källaren på bästa sätt? Fått tips om sandblästring. Frågan är hur får man tag på någon som kan blästra alternativt kan man hyra och göra det själv. Är det en stor utrustning, frågan ställs eftersom hålet jag grävt upp inte är bredare än ca en halv meter. Eller finns det något enklare sätt? Har redan försökt skrapa och värma med blåslampa.

Diamantslipmaskin från hyrfirma med damsugare sen är det bar att köra. gjorde hela källaren för 3 år sedan när vi dränerade. Man blir knappt smuttsig alls ;)

Fungerar det med slip trots att asfalten är så seg? Ok då är det bara börja leta efter en sådan då =)

Jag tog bort kallasfalten runt hela huset med en blästertrissa på en borrmaskin. Där det var riktigt tjock använde vi yxa. Tråkigt jobb, men fullt görbart om man inte funderar för mycket.

Vi hyrde in en blästerfirma (tog mindre än en eftermiddag) och det kostade några tusen. Håller med MalinW om att det är fullt görbart om man har tålamodet, vilket inte jag hade ;-D

Ja blästring kräver minst arbetsinsats men det är rejäla don och ljud som ska till (i storleksordningen en sån där gul atlas copco kompressor man drar efter bilen).

Har provat nästan allt som föreslagits och funnit att olika typer av diamantslip tycks vara det näst bästa efter blästring. Jag körde sist med en diamantsliptallrik från Jula monterad på en stor +2kW vinkelslip för 230 mm skivor. Tog bort uppåt 100 % av asfalten på källarväggarna utan problem. Men det tar ca en halvtimme per kvm att få rent så det blir en del timmar på en hel källare... och en stor vinkelslip väger ca 7 kg.... :x

Lärde mig ett par saker:

om asfalt börjar fastnar på tallriken går det bort på sekunden så fort den får gå några varv mot puts eller betong. Mao så länge sliptallriken bryter igenom asfaltskiktet och löpande får kontakt med underlaget var det inte en chans att den geggade igen.

Är asfalten tjockare (typ 1 mm och mer) behövdes alltså ett visst tryck mot väggen för att sliptallriken inte ska slira ovanpå asfalten och gegga igen. Inget problem för en större vinkelslip med 2kW motor. Har inte provat tallriken på en mindre vinkelslip (de för 125 mm skivor) men misstänker att en sådan inte skulle orka hålla varvet uppe vid det tryck som krävs för att hålla tallriken fri från asfalt.

Bild 1: Resultatet

Bild 2: Dronco diamantsliptallrik på Jula för 399 kr (nummer EN 13 236). Ingen tendens till att tallriken känns slö eller att asfalt fastnat på den efter 8 timmars körning med puts under afalten.

• DSC03291.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03361.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har testat just denna skivan och en 125mm vinkelslip (850W) och kan bekräfta att en sådan inte direkt fungerar utan att det geggar igen rätt snabbt. Sån liten skiva fungerar till mycket men tyvärr inte detta.

Hade du massiv betong under din asfalt? Har 20 kvadrat källarvägg som ska slipas ren men jag misstänker att vinkelslip och diamantsliptallrik kan bli väl brutalt då grundmuren är putsad lättbetong. Inbillar mig att om man måste ta i och tar i för mycket så är man lätt en centimeter in i grundmuren innan man reagerat.

// Mats

Har testat just denna skivan och en 125mm vinkelslip (850W) och kan bekräfta att en sådan inte direkt fungerar utan att det geggar igen rätt snabbt.
Som sagt, misstänkte att tallriken skulle gegga igen med liten vinkelslip. För litet vridmoment. Men med tallriken på stor vinkelslip och 6000 rpm körde jag i princip 100 % rent (bild ovan) på 20 kvm putsad lättbetong. Det är alltså putsad lättbetong du ser på bilden ovan. Putsen är ca 3 mm tjock. Jag tycker resultatet blev bra, men det tog 10 timmar för 20 kvm och stor vinkelslip väger 7 kg, så inget för den bekvämlige...

Men tekniken är A och O för att det ska funka bra. Trycker man hårt på samma ställe skär den både genom asfalt och puts. Trycker man för lätt och/eller har för snabb rörelse i förhållande till trycket slirar den ovanpå asfalten som bara geggar fast på tallriken. Men får tallriken gå några varv i puts igen rensas den på asfalt.

Tekniken är således en rörelse fram och tillbaka där tallriken omväxlande får gå på puts där asfalten är nästan borta och där den fortfarande är kvar. Det tog väl en halvtimme att få kläm på rörelse, vinkel och tryck. Kunde sedan ta bort 100 % av asfalten utan problem, ungefär 30 min per kvm.

Första halvtimmen innan jag fått upp känslan gick jag igenom putsen på ett par ställen, men ska ändå slamma om väggarna så ingen fara. Vi som har lättbetong i grundmuren ska vara noggranna med putskiktet (slamningen) då det är ganska festlig kapillär sugförmåga i lättbetong. Hade ett rejält fuktgenomslag på nästan 1 meter i diameter på gillestugans vägg. Det visade sig efter uppgrävning vara ett byggfel i form av ett litet hål i putsen på knappt 1x1 cm där lättbetongen varit blottad. Detta var i skarven mellan sula och första murskiftet med lättbetong där det fanns bra med fukt på utsidan.

Redigerat:
Tokbra tips!

Då ska jag definitivt göra ett försök med en vinkelslip innan jag ringer blästringsfirman, dessutom har jag fått anledning till att köpa en ännu större vinkelslip :)

// Mats

En sak till, på de maskiner jag kört får man ta bort sprängskyddet som annars kommer i vägen för att hela tallrikens yta ska nå fram till väggen. Jag kör alltså med hela tallrikens yta mot asfalten och växlar av och till med med bara några enstaka graders lutning för att den ska gräva bättre.

Stora vinkelslipar har ju två handtag för tvåhandsfattning, men jag tycker det ofta är lättare att ta ett grabbatag om växellådans hus med ena handen. Känns stabilare och så får man mer kraft att trycka också.

Bra att hålla koll på tjockleken på putsen särskilt om man har lättbetong. Om man sveper för länge på redan ren putsyta är det lätt att man tunnar ut putslagret utan att man märker det. Men det är bara att prova sig fram tills man får känsla för lagom tryck och rörelse.

Redigerat:
En slipad vägg senare. Pust! Blev ganska bra men inte särskilt jämnt kanske bör bygga på med lite puts så det blir jämnare.

Lite sent kanske men när jag roade mig med det där en gång så hade jag en "stålborsttrissa" i vinkelslipen. De slets ju ner en del men jag har inget minne av att det varken klibbade fast eller gick igenom för mycket.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.