Ibland undrar jag varför man (läs: jag) överhuvudtaget ger sig in i det här med att bygga till, bygga om, renovera osv. Jag vet inte hur många uppförsbackar jag har gått i, hur många käppar i hjulet som behövts knäckas och hur många heliga kor jag har dödat ... och nu är jag där igen! Tyvärr inte för sista gången!!! :x

Efter en missuppfattning om att vi inte skulle ha takavvattning på den nya verandan lades både plåten nertill och shingeln för ett tag sedan. När jag nu tycker att det är dags för att införskaffa materialet till avvattningssystemet så får jag reda på att detta nästintill är kört! Efter en del funderande har vi nu kommit fram till att det skulle kunna gå OM vi kan hitta hängkrokar av järn eller något annat starkt material då avståndet mellan hängkrokarna kommer att bli 1000 istället för rekommenderade 600, samt att de kommer att fästas med betydligt kortare "skruvsträcka" (vad det nu kan heta) :blushing:. På våra stallar har vi nyligen satt upp begagnade hängrännor mm och de har riktigt kraftiga hängkrokar, men jag kan inte finna annat än i plåt. Kan ni hjälpa mig?!

Redigerat:
C
Det går med 1000 även om det rekommenderade är 600. Vi har nog 12-1400 på verandan och det har inte varit några problem.

Biten på skruven som är gängad har jag för mig heter gänglängd kort och gott, medan biten som är ogängad heter grepplängd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.