K
Kalle_odenplan: Jag planerar att putsa om mitt hus som har en stome av stående plank. Idag är det besvärande dragigt i huset. Jag siktar på 50mm mineralullsskivor och tjockputs på detta. (Plankstome-spräckpanel-???-50mm mineralullsskivor-tjockputs) Frågan är: Vad ska jag ha mellan spräckpanelen och mineralullsskivorna? Ett förslag jag fått är Mataki Halotex W10 Vindskydd. Detta skulle tätas
0 svar · 2,3k läst
L
lina00: Tusen tack för era svar! Jag blev nämligen orolig när jag läste ett inlägg (nedan) från forumet och jag är nära att köpa en stor 50-tals tegelfastighet beklädd i träpanel på 80-talet. Borde jag vara orolig? Läs nedan: "Vid förberedande arbete för att bygga uterum märkte jag att några brädor under fönstret på en kupa var dåliga. Jag tar bort dessa och ser till min förvåning
5 svar · 2,8k läst
AnneFi
AnneFi: Min sambo gör det på sitt arbete för att chefen säger åt honom det. Han Hade aldrig gjort det till sig själv dock.
7 svar · 1,7k läst
S
styrman1: Ytterpaneler är vanligast i gran. man tryckimpregnerar dock inte gran, furu lämpar sig bättre för det.
3 svar · 3,3k läst
F
fasadputsare: Fasadputs (nyputs) putsa på stomme tar ca 40 min/m2 inklusive färgning samt rengöring osv. (Tjockputs) Täcka fönster mm, knacka ner hela fasaden, tvätta fasad, putsa, färga, rengöra tar 1 timme/m2. grovputs stockas därefter tunnputs, färgning 2ggr. förvattning med finspridare innan färgning. eftervattning 2 ggr med finspridare på 3dagar. Grundning, stockning max 10-15mm, tunnputs ca
0 svar · 2,1k läst
M
MatteE78: 66250:- för 1 grund samt 2 täckningar. Arbete+mtrl. 48750:- för 1 grund samt 1 täckning. Arbete+mtrl. Skillnaden är 17500:- när jag skrev 10000:- i skillnad var det med rotavdraget 50% + mtrl-kostnad. Jag tänker göra som ni tycker och ta 2 strykningar. Det blir nog det bästa för framtiden. Tack för svaren. :) Mvh//Matte.
3 svar · 2,2k läst
Ola78
Ola78: [citat] Håller med dig om det du skriver, inte bra med en spalt med kall luft, det jag ville ha fram är att Ts inte glömmer luftspalten bakom sin nya panel för då lär den bli förstörd ganska fort. Uttryckte mig lite flummigt i mitt förra inlägg.
5 svar · 1,9k läst
K
Karin Å: Vet någon vad det är för skillnad på skyddsmålat och grundmålat? Vi har förstått att om huset levereras grundmålat kan det klara ett år utan målning men vår säljare antydde vid ett tillfälle att skyddsmålat var samma sak som grundmålat och alltså kunde stå runt 1 år innan målning. Nån som vet? /Karin
0 svar · 981 läst
H
Hantlangaren: Skulle ha gjort ja. Det du rekommenderar ska ju ligga bakom frigolit och puts, på vilket sätt tror du det hjälper mig nu?
7 svar · 4,2k läst
·
G
gaia: Nu förstår jag din oro ... trodde det var en dubbel tegelvägg men luftspalt som jag har.Nu har besiktningsmannen friskrivit sej från ansvar i fall du hittar följdfel typ röta i trä i yttre väggar eftersom han påpekat att luftventiler saknas. Har saknade lufthål orsakat synliga fuktskador så bör man se det bakom golvlister ( hög fukt) vid ytterväggar eller som frostsprängt
8 svar · 16,8k läst
·
Fotografen
Fotografen: Att virket är sämre idag är sant, men det är lika bra/dåligt oavsett vilken färg som sitter på...och den sämsta färgen är akrylatfärg. Så kör du på Falurött.
9 svar · 4,6k läst
A
amazonsport: Hade inte plastat alls, det är mer troligt att plasten ger mer problem än nytta på lång sikt.. Till dusch har man ju en utsugsfläkt o även till matlagning så det ger inga extra problem. Låt huset andas friskt istället för att förvandlas till en mögelfälla..
5 svar · 4,1k läst
emmanicke
emmanicke: Tack för alla svar, det känns som om att det är tämligen riskfritt att bygga hus med trästomme om man sätter någon form av skiva för utomhusbruk med tillhörande luftspalt innan man sätter på teglet . Muraren får se till att inte spilla eller fylla igen lufthålen. Jag måste medge att min "kompis" kan vara lite svart eller vit när det gäller saker. Tack.
15 svar · 8,1k läst
S
silversmeden: Jag har spritputsat hus och reveterat en del. Först och främst blanda inte in någon plast i såna här konstruktioner blir inget bra. Använd endast kalkbruk inge svårt tar bara en massa tid, har renoverat putsat och lagat, reveterat jobbat med kalkbruk i 3 år på vårat hus, kan dela med mig av erfarenheter annars finns en halvbra bok (går inte riktigt in på djupetav ämnet) "så
1 svar · 2,3k läst
L
Lianoz: Vi målade nyligen om huset och insåg att de gamla markiserna inte riktigt passade till den nya kulören och bestämde oss för att byta markisväven. Har begärt in offerter och de varierar en hel del i pris, från 6000 till 12000. Givetvis så är där skillnad mellan kvalitéerna, men hur stor? Är de för 12000 dubbelt så bra som de för 6000? Är det någon som har erfarenhet? Någon som
0 svar · 1,2k läst
F
fasadputsare: Fasadputs (nyputs) putsa på stomme tar ca 40 min/m2 inklusive färgning samt rengöring osv. (Tjockputs) Täcka fönster mm, knacka ner hela fasaden, tvätta fasad, putsa, färga, rengöra tar 1 timme/m2. grovputs stockas därefter tunnputs, färgning 2ggr. förvattning med finspridare innan färgning. eftervattning 2 ggr med finspridare på 3dagar. Grundning, stockning max 10-15mm, tunnputs ca
0 svar · 2,2k läst
S
skogstomten: Tog in offerter i Stockholm på att putsa på en mexitegelvilla på ca 215kvm "FASADYTA" när man räknat bort fönstren. (Men fönstren är egentligen jobbigare att putsa med vinklar och vrår) Mellan 250"-300" ville tre olika firmor ha inklusive byte av plåtbleck kring fönster osv. (Men vi skulle montera tillbaka samma stuprör och hängrännor som tidigare) Här ingick att sätta nät före
4 svar · 3,6k läst
saturnus
saturnus: Glöm inte att där skall vara rostfria murkamspik i väggen med. http://www.gunneboindustries.com/sv-se/Fastening/Produkter/Spik/Kamspik/Murkamspik/
16 svar · 15,1k läst
C
Carolinerullgardin: Du bör inte måla under 10 graders värme, däremot kan grundfärgen stå tills våren.
8 svar · 3,1k läst
H
cheetah1: Lär inte vara några större problem med snön om det inte är längre tid. Mitt ofärdiga garage har stått med gavlarna utan fasad (enbart vindpapp + läkt) två vintrar nu, och det är ingen större fara. Så länge det inte står i vatten och inte får en chans att torka och andas så klarar sig obehandlat trä i många år.
1 svar · 751 läst
M
MagnusSt: Jag har en betonghåltagningsfirma som kund så de kan säkert hjälpa mig med att ta upp hålet, de vet nog hur eller om man behöver stötta också men det vore lite kul att veta vad ni har för erfarenheter av detta
6 svar · 32,2k läst
S
Sailor: Hej! martinssonträ leverasr limträpanel, beijer är t.ex ÅF. Ca 300 kr kvm. Finns i 200 eller 300 höjd. /
2 svar · 6,9k läst
S
Swedberg: [citat] Att byta syllstockar själv utan kunskap är inte att rekommendera. Just syllstocken har ett eget liv med att hålla ihop väggarna oftast så den ska man inte kapa och skarva utan rätt expertis. Har du virke kvar i stocken (mät gärna hur mycket friskt det är kvart) så är det mycket bättre att ta bort dåligt och lägga i nytt. Se då till att du har gammalt kanske t.o.m likvärdig
6 svar · 6,2k läst
Marcus J
Marcus J: Styrskena och cirkel- eller sänksåg går bra, men allra bäst är det ju att kapa brädorna innan montering så man smidigt kan dränka in ändträna med det man har tänkt måla med. Det går att fixa i efterhand, men det blir snäppet slabbigare och inte lika bra. Sen din andra fråga. Måste det vara exakt samma distans mellan locken? Brukar inte vara nåt stort problem att anpassa efter
2 svar · 3,3k läst
E
eviljava: Ett bra sätt att slippa fukt i en skorsten är att montera på ett skorstensskydd/huv. Då slipper du att det regnar/snöar in i skorstenen. Det finns även skydd med fågelgaller och då slipper du även att fåglarna bygger bo i skorstenen. (att elda regelbundet hjälper naturligtvis till att torka upp skorstenen)
3 svar · 3,2k läst
cederbusch
cederbusch: Finns det ngn plåt på balkongen som transporterar bort vattnet från väggen? Jag skulle nog inte nöjt mig med mindre än att riva upp och titta efter. Du ser ju bara ett symtom nu, och ganska illavarslande sådant. Skulle nog kännas tryggare att vet att det inte rinner på andra ställen så det inom några börjar porla på insidan eller något.
1 svar · 2,6k läst
Ola78
Ola78: Försök att täckmåla åtminstone en gång innan du sätter upp bottenbrädorna, risken finns annars att du får ränder när panelen torkar. Grundmålningen från fabrik är väl egentligen mer en skyddsmålning för att skydda träet mot UV-strålningen som bryter ner träet och inte någon grundfärg i ordets rätta bemärkelse. Så ja, ska du ändå täckmåla så grundmåla innan med samma
1 svar · 2,4k läst
prototypen
prototypen: Är panelen torr och frisk är det onödigt att riva, den dagen den har ruttnat kan du riva ned den. Protte
2 svar · 2,0k läst
matsipatsi
matsipatsi: Utomhusfog som fått torka (länge) går i torrt läge från att vara lite klistrigt till att kännas helt torrt. Vi har dragit en antennkabel i ett av husets elementfogar och lagt över just sådan fog (rätt fog för utomhusbruk). Av tidigare erfarenhet vet jag att sådan fog efter målning har en tendens att dra till sig smuts i luften och det har väl något med mjukgöraren att göra. Hur
0 svar · 2,2k läst
Tyresö
Tyresö: Luftspalt behövs oavsett. Någonstans i väggen, så möts varm och kall luft - då bildas det kondens - har du ingen luftspalt, som kan transportera bort den kondensen, då hamnar kondensen i isoleringen, och då blir det fuktskador i väggen + att isoleringen blir blöt = väldigt mycket sämre isoleringseffekt.
2 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.