Hej alla!
Vi har ett hus med fasadtegel (gul) som vi vill putsa. Har fått 2 alternativ men vet inte riktig vad som är bäst. Vi vill putsa med 1mm puts med kulör och vill INTE att fogar ska "synas" igenom när det regnar och att det inte spricker lätt. Alt 1: Putsa med C-bruk direkt på tegel. Alt 2: putsa med "klister+nät+klister+puts". det sistnämnda vet inte riktigt vad dom menar, tror att det rör sig om fiberputs. Snälla hjälp oss med detta. Vad är rätt/fel, vad är priset/m2 för material för dessa 2 alt.

Tackar på förhand
GB

Mineraliska putser (de som innehåller, kalk/hydraulisk kalk/cement) spricker om underlaget rör sig men släpper igenom fukt (mer eller mindre beroende på blandning) och kan inte mögla.
Fibervarianter med nät, klister är som regel ganska täta och är ofta baserade på organiska bindemedel.

Om du vill ha en behandling som sannolikt är ganska billig/m² att utföra och som ser till att det inte blir rörelsesprickor i ytan och som ser till att dina fogar inte syns så ska du köra på alternativ 2.
Om du vill ha en rikgig puts ska du ta alternativ 1, det är det alternativet jag hade valt till mitt eget hus 10 dagar i veckan.

Om inte fogar syns betyder det ju att fukt/vatten inte trängt i putsen, om de å andra sidan syns mer efter regn så visar det ju att putsen suger fukt, då kommer den också släppa ifrån sig den fukten.
Om en "modern" puts inte släpper in någon fukt så finns det ju ingen fukt att släppa ut, så långt är allt lungt...

MEN

Traditionella tegelhus/fasader har en naturlig fuktvandring inifrån och utåt, den ska man akta sig för att förstöra/försämra...
Tänk även på att dagen (kanske lite tråkiga fasad med gul fasadsten) i de allra flesta fall är i pirncip underhållsfri (intervaller över 50 år). Men en ny tunnputs på (oavsett typ) skaffar du dig ett underhåll.
Så ställ även frågan hur ofta man underhåller de olika alternativen och HUR man gör när det blir dags...

DanNym skrev:
Om en "modern" puts inte släpper in någon fukt så finns det ju ingen fukt att släppa ut, så långt är allt lungt...
Helt fel. T ex tunnputs baserad på silikon (har albsolut inget med våtrumssilikon att göra) eller silikat fungerar som Gore-Tex i din skidjacka. Tyget låter inte stora vattenmolekylerna tränga in, men det låter fukt i ångfas att vandra ut.

Att traditionell KC-puts skulle vara bättre, har att göra med subjektiva preferenser och tyckande.

Helt sant, men det var ju heller inte specifikt silikonbaserade putslösningar som det handlade om, istället var ju frågan om en putslösning som bara specificerades med "klister+nät+klister+puts" och då tycker jag att man (beroende på konstruktion) nog bör vara försiktig.

Men puts handlar ju också mycket om utseende och det blir det ju oundvikligen så att tycke och smak spelar en stor roll.

DanNym skrev:
Helt sant, men det var ju heller inte specifikt silikonbaserade putslösningar som det handlade om, istället var ju frågan om en putslösning som bara specificerades med "klister+nät+klister+puts" och då tycker jag att man (beroende på konstruktion) nog bör vara försiktig.

Men puts handlar ju också mycket om utseende och det blir det ju oundvikligen så att tycke och smak spelar en stor roll.
------------------------------------------------------------

Klistervarianten brukar man väl kunna brädriva i sista pålaget. Väntar därefter ett par veckor och målar lämpligen med silikatfärg alt. STO´s berömda putsfärg som jag målat med. Heter..... letar..... http://sto.se/44478_SE-Fasadbelaeggningar-StoLotusan_KMP.htm.pdf

Kolla även in deras putssystem.... http://sto.se/99885_SE-Broschyrer-StoSilco_MP.htm.pdf

Lagavulin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.