T
tangerine: Hej. Nu får ni ha lite överseende med mig dels för att jag är helt ny på forumet och för att jag inte kan direkt mkt om renovering utvändigt.. (jag är iofs inte jätte bra på invändig renovering heller men det går iallafall! ;)) Jag och sambon bor i ett hus på 1.5 plan med källare, huset är byggt på 40 talet och sedan tillbyggt på slutet av 70-talet då man även klädde första
0 svar · 1,2k läst
H
hydrolift: Tjenixen! :) Ja, är det lämpligt att på gammal utegips som suttit uppe något år och blivit utsatt för väder och vind "slita av" så mycket av pappen som möjligt, skura och sedan direkt på den sätta fast svart Trelleborg asfalt (?) vindskyddspapp? Pappen är nu svartprickig samt att den släppt på några ställen. Tänkte att detta var ett lättare förfarande än att ta bort skivorna
0 svar · 1,2k läst
O
ohlgren: Jag kollade med Finja och det är sand-sikt-kurvan som skiljer. Dvs KC Mur & Putsbruk B har större andel grövre sand (än vad KC Putsbruk B har).
1 svar · 9,3k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: [citat] Visst är det så. Kände bara att de 38 000 jag skulle spara på att välja standardpanel kunde användas till nåt annat kul. Sen har man ju sett hur limträ spricker så jag var samtidigt rädd att samma sak skulle hända med panelen. Och hur kul skulle det vara ? Men den är grymt snygg så lite avis är jag :) Du har inga bilder på mästerverket?
9 svar · 24,6k läst
G
gnois: Jag känner inte till det bolaget. Men om man ser på deras hemsida så ser produkterna ut som många andra liknande symstem som byggs i EPS. Så enligt min bedöming har de nog missupfatta vilken temperatur materialet klarar. 110 grander är materialets smältpunkt, då det övergår till att bli flytande. Men med tanke på att materialet består av 98% luft och bara 2 procent material börjar
7 svar · 3,4k läst
B
byggainacka: tack för bilder och input. vi gör nog likadant, fast tvärt om. Vårt hus kommer att bli NCS 6500N som är en lite mökare grå och på det tror jag det får blir ljusgråa markiser.
5 svar · 16,2k läst
·
H
husbåt: hej jag undrar vad finns det för alternativ om man inte vill måla huset eller putsa? jag tänker framför allt skivmaterial men finns det andra saker som kanske väggar som består av växter osv.
0 svar · 1,8k läst
G
gaia: vad är det för svamp vet jag inte. Orsaken till skadan kan vara plastfärg på träytan som inte grundmålats, ingen luftspalt bakom?. Vanligt på 80 talet då man trodde att akrylatfärgen behövde ingen grundning. Plastfärgen krymper i kylan och regn och får små sprickor där vatten kan krypa in. När solen kommer fram och kan torka fukten så utvidgas plasten och stänger sprickorna ...
3 svar · 4,9k läst
·
R
Richard Furberg: Ok, det verkar ju som att det kanske inte är så himla bra, men att om man har tur så klarar man sig. Jag skjuter helt enkelt upp problemet ett par år och förbereder mig för ett eventuellt fasadbyte någon gång i framtiden. Tack för alla svar!
12 svar · 3,4k läst
T
TurboDykarn: NEJ du ska INTE godkänna det helt självklart så ska ytputsen täcka ordentligt att det inte lyser igenom! Dock så ser vi ofta dessa "proffsarbeten" och undrar varje gång hur fasen folk kan stå ut med detta (yrkesskada kanske?) . Så som sagt godkänn inte detta och kräv att dom åtgärdar detta!
4 svar · 2,8k läst
S
salkin00: Någon som har erfarenhet och möjligtvis bild på en liggande panel från LB-hus?
0 svar · 1,6k läst
v-g
v-g: Du får nog sätta fast dem väldigt hårt annars kommer de blåsa mot väggen och du har enorma problem. :rolleyes: Plasten tippar jag håller mer fuktighet kvar än vad den stöter bort, normalt sett har man ju bara plast där det är varmt på ena sidan. Färgen är ju fuktig så troligen hindrar du torkningen om du får det tätt nog. Jag skulle bara chansa på att måla dagar med fint
1 svar · 4,9k läst
K
kenneth67: fick en offert idag på att klä om hela huset inklusive fönster på en sida där dom är utsatta huset har ca 380 kvm fasad skall tillägs isoleras med 45 mm samt kläs med trä fasad .. efter root avdrag så landar priset ink moms på ca 200k .. är detta ett bra pris ?? jag tycker det låter skapligt billigt målning ingår inte i priset .. och nuvarande fasad är puts ...
0 svar · 2,9k läst
Ola78
Ola78: Kör med den panelen du har nu, för om du byter från stående till liggande måste du väl antagligen söka bygglov, då det förändrar husets utseende väsentligt.
1 svar · 1,6k läst
C
Claystreet: Vi har just köpt ett hus i Siporex med en hel del småsprickor. Vad ska jag använda för fog/tätningsmassa i sprickorna?
0 svar · 3,5k läst
S
seniorkonsult: Brukar bero på saltutslag. Man brukar syratvätta men fman får passa sig om det är färgade fogar. Hör med tegelleverantören så du gör rätt.
1 svar · 6,2k läst
L
John J: Alla hus jag har sett har givit utfällningar av rost som inte varit vackra.
1 svar · 2,5k läst
D
Doldskada: Har ni pengar och gillar huset sätt ny panel o se till att det finns ventilations spalt under, det blir snyggare och behöver inte ta längre tid än skrapa och hålla på med gammalt - fast det blir mycket sopor såklart. Sätta panel på paneln gör att huset andas sämre och man måste sätta in extra arbete vid fönser och dörrar så det ser vettigt ut tar rätt lång tid och sätta ny
1 svar · 1,6k läst
D
Doldskada: Det går nog bara den inte slår sig, lägg den platt med och se till att den är ventilerad under, mellan och över plankorna. Om den hinner torka kan du sen köra på ett mögeldödar medel innan målning. Men är dom för mögliga så kommer det att ta så lång tid och du kommer behöva så mycket medel att det kanske blir billigare att skaffa ny panel.
1 svar · 1,2k läst
MultiMan
MultiMan: Vanligt Murbruk B är väl vad man använder till tegel. Det var vad jag använde iaf.
7 svar · 18,0k läst
S
sveaman: Så där ungefär. Fast de husen jag tänker på har det inte överallt utan vissa avsnitt på vissa väggar. Är inte spån tunna flarn för tak, och är det inte tjära som gäller för spån?
3 svar · 11,2k läst
·
C
cutlasssupreme66: Hej! Jag har liggande 145mm och stående 120mm! Ser riktigt bra ut tycker jag. Som liggande valde jag en enkelfasad panel för vatten av rinning.
2 svar · 2,5k läst
D
DrKassler: Intressant, det låter rimligt när det gäller sprickorna runt altandörrarna. När det är runt fönstren är dom inte invid karmen utan säg 5 cm nedanför t.ex. Jag pratade med en kille på färgaffären igår och enligt honom måste pusten målas med silikatfärg, som kan "andas". Föregående ägare gjorde iordning fönstren och verkar ha målat putsne runt med samma färg som fönstren.
2 svar · 3,1k läst
·
C
chickenphone: En fråga till alla murarexperter... Jag har murat igen en garageport på en källargrund med lecablock, fyllt igen med jord på utsidan och nu har jag putsat den del som är över mark med serpo 224 puts och murbruk C. Övriga sockeln runt huset är putsad betong, som är målad grå färg. Tanken är måla över den nya putsen så att det smälter in med gamla sockeln, och dölja hålet efter
0 svar · 4,2k läst
J
Jan-Å: Jag håller med "saturnus" (igen, andra gången den här morgonen :)) vi målade lite panel förra året vid sån här temperatur, det blev inget bra färgen torkade inte och släppte där fukt bildat droppar så panelen blev prickig. Även om kommande veckan lovar varmare så är ett helt hus så pass stort att jag inte skulle chansa om det redan var grundat, speciellt inte om det stått i 4 år
3 svar · 9,5k läst
Fotografen
Fotografen: Lär ju spricka i skarvarna om inte annat. Måla eterniten om den har en tråkig färg, eternit är det enda fasadmaterialet som är underhållsfritt på rikigt.
5 svar · 11,7k läst
H
Herbet: sätt putsbärande mineralulls skivor gjorde vi när vi putsade
6 svar · 4,7k läst
·
B
Bele: Jo, jag hoppades på att trigga hans och ditt intresse med droppnäsans vinkel :P efter att ha läst tidigare diskussioner kring gradtalets betydelse. Typ 10cm med 17,5 graders droppnäsa och 9cm utan droppnäsa kanske?
2 svar · 4,6k läst
T
Tjodjuret: Ok. Då har jag lite att gå på. kommer troligtvis att köpa det på en mindre ort och där är det lite "fri prissättning" som gäller så det kan bli betdligt dyrare....
6 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.