G
Getsome: Du kan inte såga av spiken med tigersåg sen typ borra bort en bit av pluggen och sen i med nåt lagningsbruk ? Eller skicka en ritnig på hur det sitter för bättre tips.
1 svar · 1,5k läst
G
Getsome: Tack för de snabba svaren. Jag har turen att endast ha 5.2 m till högsta punkten så jag kommer köra helbrädor. Nu ska det bara sluta regna så man kan kavla upp ärmarna och sätta igång.
4 svar · 4,6k läst
Ola78
Ola78: En 28*120 funkar bra om du har 22mm lockläkt/lockpanel, på så sätt blir det lilla överhänget ett extra skydd ihop med plåten. Du behöver inte snedfasa den utan kör det dikt emot lockstöten (se bild)
1 svar · 7,6k läst
·
H
Holpers: Tjena Har satt in ett nytt källarfönster i en vägg med betongsten. Över fönstret satte jag stora vinkeljärn som stöd för betongstenen ovanför fönstret. Tyvärr hamnade järnregeln längre ut än tänkt inser jag nu. Nu ska jag putsa väggen runt fönstret igen och då är frågan om jag kan putsa över järnregeln även om det blir ett relativt tunt lager puts? ca 2-3 mm? Kommer detta
0 svar · 3,3k läst
vojma
vojma: Jag monterade 50 mm fasadskiva på min kåk. Först tog jag ner den gamla panelen (hade ribbpanel). Kommer inte ihåg vad den kostade men tycker att 100kr/kvm lät mycket. Hursomhelst ska man komma ihåg att fasadskivan har nästan dubbelt så högt isolervärde som vanlig isolering. Tror att 50 mm fasadskiva motsvarade 90 mm vanlig isolering.
5 svar · 3,4k läst
L
lukewalker: Jag hade köpt en liter visir oljegrund för att testa om fasaden behöver grundas. Lägger sig visiren ovanpå och inte suger in så borde brädorna vara grundade ordentligt. Då borde det bara vara att måla på med Ultimaten. Jag hade nog tvättat enligt råden på burken.
2 svar · 2,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Du tänker på den tunna spikläkten? Spelar ingen roll. Om du däremot kan få bättre virkeskvalitet så är det bra när det gäller så tunn läkt. Råspont och 25x50 bärläkt och 25x38 ströläkt för takpannor är exempel på virke med usel kvalitet. Du kan överväga att klyva upp regelvirke till läkt.
9 svar · 17,9k läst
B
byggankan: Ska göra det, men det tar nog ett tag. Tack för hjälpen.
10 svar · 5,6k läst
·
R
RobTheBankz: Hej alla Är så att jag är på G att köpa ett Myresjöhus som är byggt 2003. Har hört och läst mycket om det dåliga med Putsadfasad/ och vet inte hur orolig man behöver va. Nu har dom gjort en fukt kontroll på 36 platser på huset men endast 2 st platser med förhöjd värde ( 15 och 16 ). kontrollen utförd 2011. Vet inte hur jag ska tolka deta. Är det ett tecken på att huset är bra
0 svar · 1,1k läst
S
scar69: När jag målade mitt hus tog jag sida för sida och det föll sig naturligt då jag inte ville flytta ställningen i onödan:) Precis som du själv sa så målade jag ca 5 brädor uppifrån och ner. Jag körde precis som du ska med Jotun och det är jag väldigt nöjd med. Lycka till....
6 svar · 2,7k läst
Wigert
Wigert: Jag betalade 18,38 kr/m ink moms för 22x145 Bergslagspanel. Byggmax virke säljs för 12,95 och är ju oftast av tveksam kvalitet. För mina 207 kvm fasad gav det 7700 kr att köpa färg för, vilket ju knappast räcker. Sen ska det målas med egen eller målares tid/kostnad.
4 svar · 10,4k läst
U
Ublegend: Små takfötter. Ser nog konstigt ut annars. Men jag ville ha lite till. 10 000 kr för allt material på vår lokala bygghandel. Jag handlar och river sedan får snickarna gå efter på timme.
3 svar · 2,0k läst
S
sukke2k: Jag tänkte regla upp med 45mm regel på min gamla "liggande" panel och spika dit ny panel utanpå, detta för att grunden på vissa ställen är utanför panelen. Frågan är då visst går det bra att göra detta utan att behöva göra nått annat än att regla upp och spika på ny panel? Jag undrar även hur man brukar göra när man flyttar ut fönstrerna? reglar jag bara upp en ram runt
0 svar · 1,1k läst
M
Majjijann: OMLAJA: Det är vad jag också känner. Jag vill inte gärna byta färgtyp, jag vet ju att det vi använt tidigare fungerar, men jag vet inte hur moderna färger skulle te sig på mitt hus. Men jag undrar vad som är mest likt den alkyd som användes på 1980-talet när hust målades sist. Jag hittar Cuprinols Träfärg och tycker det är det närmaste jag kommer. Är jag helt ute och cyklar?
5 svar · 1,4k läst
N
nemlan: Alcro Regnstopp, hydrofoberande lösning... jäkligt bra för hela huset. Finns även Alfagel 400 som kan kombineras med ett djupverkande fuktskydd. Hör efter med någon Alcro butik som är duktig på mineraliska ytskikt.
7 svar · 7,4k läst
J
jebo: Min pappa har sedan några år tillbaks haft problem med "angrepp" (eller "utslag") på fasaden i sitt putsade hus. Jag kallar det angrepp men är osäker på vad det egentligen är... Det har växt med åren och drabbar inte hela huset utan främst det sidor som är hårdast utsatta av vind. (se bilder nedan). Vi har inte lyckats få någon bra förklaring på vad detta kan vara eller vad man
0 svar · 3,1k läst
·
D
danne007: Doppa ändarna i olja ca. 10 cm så blir det ett xtra skydd när du ändå ska såga till en droppkant. Du kan låta dom stå ett tag i burken så det sugs in ordentligt i träet.
4 svar · 1,9k läst
T
Tonka: Hej, Kommer snart att bygga ett inglasat uterum. Det som behöver målas är ytterpanel (z), innerpanel (pärl) och stommen (stolpar och takbjälkar av limträ). Färgen ska vara vit. Vad för slags färgtyp ska man använda, och vilka lager behöver man lägga på (olja, grund, täck osv)? Behöver man olika typer av färg till de olika materialtyperna? / Tonka
0 svar · 4,1k läst
Peter2400
Peter2400: Vi målade om vårt hus för 5 år sedan med VX och söderfasaden höll ca 3år tills vi fick måla om igen. När vi målade om igen körde vi med Beckers perfect system och efter 2år ser det fortfarande nymålat ut. Så jag tror inte det spelar så stor roll när du målar, det kommer inte hålla ändå om nu inte Nordsjö radikalt gjort om färgen till det bättre.
1 svar · 1,6k läst
S
sweFredrik: Kanske taskigt formulerat tidigare, men jag tänkte mest på sprickrisk av själva brädan efter några år. Tack för inputen ändå! Har satt en gavelvägg nu och det är ju grymt kul att äntligen få se lite resultat! Imorgon monterar jag överbläck i panelskarven och sedan skall jag ge mig på gavelspetsen.
17 svar · 14,8k läst
T
Tallbarr: Ta ner panelen och sätt vindpapp och fixa en ordentlig luftspalt, 28x70 reglar är perfekt för sådant
1 svar · 2,0k läst
T
Tallbarr: Ta bort den gamla pappen
3 svar · 4,1k läst
Bricco
Bricco: Haft en kille från Colorama här som påstår att kåken måste grundmålas med. Han påstod den inte är det vilket jag tycker verkar konstigt. Den målades senast 1994 med Alcro Täcklasyr (han yrade om att den var linoljebaserad?!) Är det något man kan kolla själv gällande grundfärgens behov och besluta själv eller ska man lita blint på säljare som vill kränga sina saker? Han verkade
14 svar · 23,1k läst
B
barajag: [citat] Helt enig angående prefab, man får gå med fogspruta i princip varje spikhål. Vet inte om det gäller alla prefabhus, men de flesta. Använder senco tryckluft eller paslodes gas, fungerar bra tycker jag.:)
8 svar · 10,5k läst
S
storkarp: Någon som valt siloxan för ommålning av putsfasad? Jag har tillgång till vanlig akrylat putsfärg men den är tydligen lite tätare än siloxan. Båda är moderna putsfärger. Är det verkligen lönt att använda den betydligt dyrare siloxanen?
0 svar · 2,1k läst
D
Dr Moureau: Skall måla vår tegelfasad med silikatfärg. Tegelfasaden är nyligen nyligen uppförd (1mån). Frågan är om jag skall måla fasaden denna sommaren eller vänta ett år? Finns det fördelar nackdelar?
0 svar · 1,1k läst
N
nicsv: Lyfter ett gammalt ämne. Detta är jag också intresserad av. Finns det några andra som gör liknande panel? /Niclas
1 svar · 2,8k läst
B
brevik: Tackar för svar. Kör på c-bruk.
2 svar · 1,7k läst
A
andreas0930: Vi bor i ett gammalt 1 ½ plans villa byggt -45 med ny bergvärme och nya 3-glas fönster. Vi kommer att måla om huset i sommar (akrylat) och är sugen på att byta lockpanelen (ca 800 lpm) Är det helt galet dumt eller? Jag ser ingen egentlig anledning att tillägsisolera eftersom vi har en så billig uppvärming. Kan det vara värt att spika ny lockläkt?? (det blir då en jättefin lockläkt,
0 svar · 3,1k läst
H
Henri: [citat] Helt rätt! Målar du med vattenbaserad färg måste du grundmåla med en oljebaserad. Annars ruttnar panelen.
1 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.