Ni kunniga karlar; hjälp nu en stackars kvinna i nöd. Min vitmålade eternitfasad är alldeles algbevuxen (eller vad det nu är). Det måste bort och jag undrar om det är heldumt att använda en högtryckstvätt, eftersom jag tänker att det då kan tränga in vatten mellan plattorna och gå in på plankorna under. Ska jag göra på något annat sätt?

Tjena.
Eternit är så vitt jag vet plattor som man inte skall behandla på detta sätt (eller helst inget annat heller) då du löper stor risk att få loss/ut asbest - cancer är aldrig roligt...

Om det finns något sätt att rengöra befintliga plattor vet jag inte om, men vanligtvis rekomenderas att låta de vara tills de kan bytas ut till något annat, och när så sker bör det helst vara en firma som kan sanering som skall göra det (heltäckande skyddskläder osv.).

Kemisten - du har en poäng som jag inte hade tänkt på. Skit också. Får väl låta det vara då antar jag...

Högtryckstvätten i kombination med ett algrengöringsmedel eller YES funkar bra. Se till att inte spruta nerifrån och upp i skarvarna. Rikta munstycket snett nedåt.

Chansen att du skulle få cancer av en hustvätt är obefintlig. ;)

Vi hade samma problem som du, högtryckstvättade hela huset med en inhyrd riktigt kraftig tvätt och målade sedan med någon sorts betongfärg som färgaffären rekommenderade. Det blev helt fantastiskt bra! Tvättningen gjorde av med massor av vatten (tömde brunnen ett par ggr) och det var på gränsen att 16A-säkringen höll. Målningen gör man dessutom enkelt med roller. Huset är på ca 60 kvadrat och jag tror jag lade ca två dagars jobb på det totalt. Huset förvandlades från smutsigt slemgrönt till skinande vitt, som dessutom har hållit jättebra. Nu efter 15 år är det kanske dags att upprepa.

Cancerrisken för detta jobb är nog helt försumbar om du gör det en gång själv. Annat är det möjligen om man jobbar med det dagligen. Jag tvekar då inte en sekund att göra detta igen, men kanske att jag skulle spruta på färgen istället, mest för att det är roligare än en roller. Men det är direkt enkelt att rolla ett hus jämfört med att pensla på färgen.

Asbestdamm ska man undvika.
Det dammar inte när man vattnar med högtryckstvätt så det är inget problem.

Däremot bör man förstås undvika att slipa innan målning....

Som många påpekat får man inte damm när man använder en högtryckstvätt, men du kommer på en hel del mkt små droppar. Du kommer antagligen vid behandlingen slå/lösa ut asbest som därmed följer med dropparna och kan andas in.

Jag har hört om att man vid nedmontering av eternit spolar (vanligt 4 bar tryck) moderata mängder vatten innan för att minska dammet, men detta vatten samlas upp i den mån man kan och destrueras tillsammans med plattorna.

Nu är detta inget man får cancer av direkt, antagligen aldrig, men att säga att det 'inte är någon fara' är att ta det för långt. Det finns en anledning till varför man inte bara förbjudit nytillverkning utan även vidareföräljning - de är inte hälsosamma att ha att göra med. Jag ser inte poängen med onödiga risker, hur många här av de som svarade ovan tänker på hur vinden ligger när de tankar bilen?

Jag skulle inte tvätta eller på annat sätt ha att göra med plattorna, du får givetvis göra som du själv vill men helt ofarligt är det inte.

Redigerat:
Själv har jag haft hus med eternit och tvättade jag med högtryck men halv tryck och hade regnöverall och munskydd på mig, gjorde år -93.
Två år sedan gjorde jag min blodanalyser, inga tecken finns.
Bodde då huset på landet så inga ser eller närhet granne klagade.
Så det har funkat fint. Såld hus -98.
Och jag tittade förbi där huset fortfaran kvar fint gult som jag målade.
Inga gröna fläck alls. Målade med vattenbas som kan andas.

Det kanske inte dammar när man tvättar men vart tar vattnet vägen sen. Ner på marken där det sugs ner eller avdunstar och vad blir kvar? Det borde vara extra trevligt om man har egen brunn i närheten av huset.

Kemisten skrev:
Det finns en anledning till varför man inte bara förbjudit nytillverkning utan även vidareföräljning - de är inte hälsosamma att ha att göra med.
Den främsta anledningen till förbudet var den ohälsosamma arbetsmiljön vid tillverkningen. Framför allt, för de arbetare som stod och sprättade upp asbestsäckarna.

raveper skrev:
Det borde vara extra trevligt om man har egen brunn i närheten av huset.
Jag tror faktiskt inte, att det är någon större fara i detta sammanhanget. Man ska vara medveten om, att det fortfarande finns kommuner som leverar sitt dricksvatten i just eternitledningar.

Kemisten skrev:
Som många påpekat får man inte damm när man använder en högtryckstvätt, men du kommer på en hel del mkt små droppar. Du kommer antagligen vid behandlingen slå/lösa ut asbest som därmed följer med dropparna och kan andas in.

.
Då ska man kanske låta bli att skura golven inne med vatten från dessa kommuner.
När skurvattnet torkar kan partiklar andas in också.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=566929&lid=puff_567012&lpos=lasMer
http://www.skl.se/artikel.asp?A=22197&C=579

Rent lekmannamässigt funderande så borde trycket och arbetssättet ha betydelse här.

200 bar som genererar ett dammoln av bortslitna partiklar?
eller
lågt tryck och skrubba mjukt med borste?

Som alltid finns det skilda åsikter, och det är väl som det ska med den saken. Men inte blev jag mycket klokare... Jag tackar er i alla fall för svaren! Jag får fundera lite till ror jag.

Låter snarare som att problemet kan vara att den målade ytan försvinner vid högtryckstvättning. Kör starkt medel och spola med borste/integrerad slang!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.