Fasad
Ada: Vi misstänker också det som du säger. Det var riktig armering men kanske för dåligt fäst i underlaget.
TorOdd: Vitt och brunt, eller grått och brunt har vi funderat på med samma "problem" dock inte samma hus.
loorre: Tack för ditt kloka svar!! Plankstommen är 2tum. Jag har nu valt Finja iso plus system med rivputs. Tror det kan finnas risk för fukt i en sådan konstruktion?? // Martin
hahalj: Nä, jag river ner den gamla, reglar upp, fyller på med isolering och sätter upp ny panel. Och kör bort det gamla, inga problem.
grävaren: Mexitegel med mexibruk är lätt att knacka rent. För att plocka ner tegeln används lämpligen en flat fjädermejsel och en smideshammare. Stenen rensas med murarhammare. Det är inte många stenar som går sönder. Om man bygger in rummet utan att ta bort stenen, kommer luftspalten att kyla det nya rummet.
LyckeKonsult: Tyvärr är nog 1000 kr/kvm ett lågt pris om det inte bara är putsjobbet... ;-)
ZeroX66: Ska testa. Kan inte förlora så mkt på det. Man lär sig nya saker varje dag :)
hahalj: Ok, helt lugnt alltså. Då är det bara köra på med en vägg i taget.
Ola78: Jag hade satt luft spalt om jag varit i din situation, som du skriver, mindre risk för knas. Riv all gammal panel, sätt en upp en ny vindväv/vindpapp, sen spikar du spikläkt 28*70 med c/c 600 mm och sedan panelen. Vill du vara riktigt duktig sätter du remsor som är av 3 eller 6 mm board horisontalt för att lyfta upp spikläkten från huset stomme så det luftar på alla håll. På
Stefan_hallsberg: Hur gick det med skadan? Antar att du blev nöjd med resultatet då tråden blivit liggandes
izlakoc: Hej! Tacksam för tips på bra och prisvärda putsfirmor i Södertälje med omnejd.
frameloose: Tack så mycket, då vet jag vad jag ska införskaffa till semestern i sommar då jag ska till huset. Återkommer efter det projektet då jag även har en halvfärdig övervåning på huset som ska byggas klart :)
kallemannen: Även fått rekomendation att övergå till vattenbaserad täcklasyr, någon som prövat? Känns lite ovisst om det kan funka, de hävdar att den är mycket mera elastisk så sprickor bör int uppstå i den färgen?:S
MathiasS: [citat] Man ska inte chansa. Man ska använda korrekt ansiktsmask och engångskläder.
Fofof: [citat] Jag tackar för information och intressant läsning men det är inte det systemet vi har. MVH
AndersMMÖ: Summa summarum så kan man säga att det är ganska dyrt att putsa hus med andra ord... Men 250k var innan rot-avdraget? ...eller? Så runt 150k för ett hushåll med två personer? Vi får väl se när vi väl får tillgång till huset och har möjlighet att ta dit firmor som sammanställer en ordentlig offert. Som det ser ut nu så verkar "höftningen" jag fick av en firma ganska lågt räknad.
eviljava: [citat] Rengör, dra på husfix, slipa så att ytan blir jämn och fin, rengör, måla med epoxyfärg.
loorre: Jag har ett hus byggt på 40 talet. Ytterväggarna består av bålevägg, strö, gammal ytterpanel och tegel längs ut. Jag vill nu tilläggsisolera med mineralskiva eller den nya cellulosa skivan. Frågan är nu om jag ska riva allt o sätta skivan direkt på båleväggen för att undvika kallras eller bara sätta skivan utanpå tegelsten o hoppas på att det inte blir något kallras. Är det
Marre12: Jag bor i stockholmsområdet.... Glömde nämna det.. =)
MrBygg: [citat] Fogen mellan stenarna är en dränering. Hur som helst husföretaget har gått med på att fixa skadan. De tycker inte heller att en puts ska bara hålla i 2.5 år :)
mariedal: Hej ! Vi bor i ett s k pustshus,br lägenhet byggt 2007.Vid 2 års besiktningen så hadde vi en del anmärkningar bl a en spricka i fasaden på vår balkong. Den stora byggfirman en av Sveriges största fixade dit en kille som la på puts men nu efter ett år så har putsen som farit bort.Den låg väl mer på ytan o nu är sprickan lika framträdande. Om jag beskriver så är den på ena
jonengs: [citat] Fortsätter OT:-) Har försökt lära mig behärska Sketch Up men inser att startsträckan är alldeles för lång.Vet inte hur många gånger jag försökt lägga på taket i detta program. Gav upp och då kom mitt gamla block med millimeterpapper väl till användning, ingen startsträcka alls. Vore dock intressant att få se huset ur några fler vinklar.
scubasteve1983: Nu har vi pratat med en del snickare i frågan och kommit fram till att vi kommer att riva hela den befintliga panelen och tilläggsisolera med 50mm "västkustskivan". Vi kommer sedan att ta hjälp av snickare att slå på nya fasaden som blir en lockläktpanel med en midja runt hela huset. Detta innebär även att ett fönster skall slås igen då det är inne i en garderob så fyller det ingen
Dalbotant: "Grannarna" här höjde på ögonbrynen när jag la på röda pannor på mitt tak istället för tegelfärgade, jag tycker sådana är fula. Har ett vitt hus så för mig skär det sig inte utan handlar mer om vad jag tycker är fint själv. Men kan du inte åka runt till lite hus i närheten och titta? Rött med tegelfärgade pannor är ju inte så ovanligt, om du får titta en stund på nära
20-tal Österlen: Fungerar självdraget i huset? Du skriver att du har bergvärme o 3-glas fönster. Om självdraget i huset ska fungera måste frisk luft komma in via ventiler och ut genom ex kamin som eldas i. Kan vara en anledning.
gaia: jag har haft källarväggar reparerade men allt möjligt under årens lopp : cementrika massor typ husfix, spackel av olika oidentifierade slag ( hårda och elastiska ) och kan bara säga att jag hittade bom och stora putsskador precis runt lagningar. Dom lagningar håll säkert ett tag men till slut blev det skador i alla fall. Plastfärgen på väggar påskyndade förödelsen ytterligare. Vad
chrleh: AoZ> blev det någon HQ färg? Isåfall resultat?