Jag och frugan är och spanar på hus.. dessto mer hus man tittar på dessto mer frågor dyker det upp. HAr upptäckt att det är "farligt" att läsa detta forum.. lätt att hitta fel på allt nästan.. Men någonstans måste man kliva in iaf :)

Vi var och kikade på ett mexitegel (tegel för mig) hus häromdagen. Det jag såg när jag gick runt var a tt det var en spricka som löpte genom puts/cement??(det mellan teglet) och alltså inte rakt igenom teglet.
Går sådant att laga eller ska man vara orolig över det?

kan tänka mig att den var kanske.. 4-6 tegelstenar lång och 4-6 rader ner..

Var det ungefär mitt på en vägg? Ganska vanligt att murbruket spricker där på mexitegelhus (eller kalksandsten som det egentligen är) p.g.a. spänningar. Är inte svårt att laga, bara fräsa ur den gamla fogen och lägga i ny. Vi hade själva flera sprickor i vårt mexitegelhus när vi köpte det som jag lagade. Se bara till att du använder rätt bruk avsett för kalksandsten om du ska göra det själv. Så enligt mig är det inget att vara orolig för.

Men om det är stora sprickor eller om de är relativt nya kanske man ska fråga sig varför de uppkommit. Huset kanske rör på sig och det ska man vara orolig för...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.