B
byggarebob37: Nu skickade jag ett nytt ämne med en tydligare fråga! Tyvärr finns inte bilder än. Tillbyggnaden har bara grunden än så länge. men tack för hjälpen. titta på min nya fråga ....det kanske förklarar mer.
5 svar · 1,2k läst
C
chriz___: Hahaha åh tack :) för den infon haha ja jag är rätt säker på att bygföretaget i detta fall t.om valde "billigare" virke. Jag ska ta lite bilder och lägga upp.
6 svar · 3,2k läst
J
Jonas08: Jag köpte en roterande stålborste som man sätter på borrmaskinen när jag skulle ta bort flagnad färg. Det funkade bra men visst ändas strukturen på virket lite eftersom man borstar bort lite av de mjukare delarna, så ådringen kommer fram mer. Men jag tycker inte det gör så mycket. Det ser man bara om man tittar väldigt noga på fasaden. //Jonas
2 svar · 3,0k läst
D
daniel1143: min tanke var liggande baspanel så då bör det ju funka med 12-15 mm KANON!!
2 svar · 7,5k läst
A
ats: Det blev Allmogefärg (linolja/alkydolja). På liggande planktimmer utan luftspalt passar ej akrylatfärg - det blir för tätt med plastfärgen utanpå. Färghandel hade inte riktigt koll på detta. Jag tror lasyrfärg i allmänhet är oljebaserad, ej akrylat. Därför hade hustillverkare i viss mån rätt.
7 svar · 3,8k läst
B
bjojo78: Hej. Vi håller på att bygga hus och funderar över färger. Vi har bestämt att vi vill ha rött hus, ev. faluröd. Vi vill ha grå fönster, dörrar, tak och plåtdetaljer. Vi har hittat en bild som vi där vi gillar färgerna. Frågan är bara vilken nyans det är på det gråa? RAL7035 eller mörkare? Bild Vore evigt tacksam om någon kan hjälpa mig gissa. Eller om någon vet en bra sida
0 svar · 1,3k läst
H
Helioz: Du gjorde helt rätt. Putsar man dagen efter man grundat så binder bruken bra mot varandra. Putsnätet är också mycket enklare att sätta om inte rödgrunden brunnit så mycket, den blir verkligen stenhård. Glöm inte att eftervattna i 3 dagar, mätta putsen väl så att det tränger in till rödgrunden också.
3 svar · 15,8k läst
F
friki: Jag ska foga om min södra tegelfasad. Vilket bruk ska man använda huset är byggt 1956. ser ut som vitbrun poröst med sten i när jag kollar på fogen. vart köper man fogfräs till vinkelslip då jula ej har kvar i sortiment.
0 svar · 3,9k läst
F
friki: Undrar om hur tegelfasaden är murad upptill där fasaden möter taket vid råsponten på långsidorna där takstolarna sticker ut. har sett att det inte är murbruk riktigt ända upp på en del ställen där medan på kortsidorna är det murat ändå upp mot råsponten. huset är från -56.ska det vara bruk ända upp
0 svar · 1,6k läst
E
ef98dpa: Jag kan inte det tekniska, men det är ett lättbetonghus från -54, putsat direkt på utan nät. Pris inklusive knacka bort bom och ny puts.
4 svar · 3,2k läst
E
esox71: Var det ungefär mitt på en vägg? Ganska vanligt att murbruket spricker där på mexitegelhus (eller kalksandsten som det egentligen är) p.g.a. spänningar. Är inte svårt att laga, bara fräsa ur den gamla fogen och lägga i ny. Vi hade själva flera sprickor i vårt mexitegelhus när vi köpte det som jag lagade. Se bara till att du använder rätt bruk avsett för kalksandsten om du ska
1 svar · 2,3k läst
O
Octavianus: går man till skansen finns det trähus där som är från 1600 talet, som aldrig sett något som kan likna någon form av behandling. Så är det inte det inte det absolut sämsta trät som de valt så bör det nog hålla några år omålat.
8 svar · 1,6k läst
P
Peter_K: Jo det är ju så sant. Köper hem både 95 och 120 och provar mig fram.
2 svar · 6,1k läst
4
48henry: Jag tackar för alla svar jag fått. Nu är brädorna uppe, ihopskruvade innan montering samt målade med oljebaserad grundfärg Jotun. 3 lager med täcklasyr Jotun. Nu håller dessa åtskilliga år framöver. Fogen mellen brädorna som ej passade exact, outdoor oljesfog från Byggmax fungrade bra övermålad. Nu återstår långsidorna på huset som är tvättat att målas med 2 lager. Skönt
12 svar · 6,8k läst
I
ingentumme: Lita inte på en säljarbesiktning utan gör en egen. Låt kolla putsens tjocklek.
2 svar · 2,3k läst
I
ingentumme: Inte självklart att byte från puts till träfasad är tillåten enligt detaljplan (om det finns sådan för din fastighet). Kolla detaljplan/tala med stadsbyggnadskontoret. Rättigheter mot försäkringsbolag och entreprenör är svårt att uttala sig om generellt. Beror på hur lång tid det har gått från byggnation. Yttersta ansvarsgräns är tio år från slutbesiktning.
5 svar · 7,0k läst
S
se38005: Kofot ?
4 svar · 2,6k läst
S
C
cem77: Inte så bra att dra i skruv så att det blir en grop i virket. Kommer att samla fukt och skapa rötangrepp.
3 svar · 5,9k läst
Stefan N
Stefan N: Verkar som en del tror att eternit tillverkas av utbränt kärnbränsle..... Att man skulle få cancer av att tvätta en fasad är ju helt galet att tro.
15 svar · 31,9k läst
Y
Yrrol: är det dumt att göra sånthär flera veckor innan målningen.. fördel - hinner torka.. nackdel - hinner bli smutsigt?
4 svar · 4,6k läst
P
pbengtsson: På http://www.cembrit.se/Fasadsystem-21385.aspx finns det en pdf som förklarar i detalj hur den sätts upp. Skivan i sig är helt vattentät, men i skarvar kan det tränga in vatten så luftspalt bakom är nödvändigt. För att montera den själv krävs skruvdragare och skivorna kapade jag lätt med en festool ts55 med diamantklinga. Damsugare rekomenderas starkt för det blir rejält skitigt.
3 svar · 3,0k läst
G
gaia: skulle gissa på nr 1. Har samma spikmönster på tretex klädda tegelväggar men begränsade enbart till huvudet på spiken dvs inga stora fuktfläckar :). Damm fastnar lättare på dom kallaste ställen och kanske rost kryper underifrån och missfärgar väggfärgen efter några år efter ommålning. Ju sämre ventilation dess större chans att inneluften är mycket fuktig och fukten
1 svar · 5,6k läst
P
perhogberg: Jag har satt upp en gammal timmerstomme, som allt eftersom ska bli vår nya fjällstuga. Knutarna är bortkapade så jag har satt 220mm.s knutbräder på knutar och över intimrade innerväggar. Passningen på både väggar och knutar är enligt vad jag kan förstå bra. I de fall det finns synliga springor är de tätade med lin så att inget ljusgenomsläpp går att se med blotta ögat. Huset
0 svar · 4,2k läst
T
Twixer: Okej får hoppas de:) den är köpt på Beijer :)
2 svar · 3,5k läst
E
Emroth: Vi ska påbörja ommålning av huset i sommar. På bilden syns det att färgen spruckit och att den aprikosa färgen under tränger igenom. Frågan är hur man ska hantera detta. Det är i stort sett bara på norrsidan och ganska långt ner mot marken. Den grå färgen är en akrylatfärg, medan den aprikosa är vi lite osäkra på. Räcker det att skrapa bort all lös färg och grundmåla över
0 svar · 1,6k läst
·
H
Henri: Det jag skriver om täcklasyr gäller oljebaserad.
3 svar · 1,2k läst
B
Brianna: Dags att måla om grunden på huset. Skulle tro att det målades senast i början av 80-talet när huset kläddes i mexitegel. Jag vill helst måla med silikatfärg, men om jag fattat det rätt måste det vara målat med det tidigare då? Hur får jag reda på det? Finns det några knep? Vet att man kan gnugga med T-röd på vissa färger för att utesluta/få reda på vilken färgtyp det är,
0 svar · 1,9k läst
I
ior005: Någon som har använt detta på sitt hus? Finns bilder?
0 svar · 1,2k läst
I
ior005: Någon som har byggt med Steni fasadskiva? Alltså inte deras skiva för grunden utan för fasad.
0 svar · 3,3k läst
H
hempularen: Du skriver att de säljs som nyckelfärdiga. Har du köpt det färdiga huset, eller har du köpt ett bygge av ett nyceklfärdigt hus? Om du köpt ett färdigt hus så är det rent formellt ett "begagnat" hus, ungefär samma lagar gäller som det varit ett 300 år gammalt hus. I så fall hamnar det här nog under din undersökningsplikt vid köpet. De vanligaste färgsystemen verkar vara gjorda
2 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.