Byggahus.se

Problem med tegelfasad

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hejsan.
    Jag är en snickare på 21 bast. Köpte ett gammalt hus (byggår 1900) för ca 1 år sen. Är igång med en totalrenovering. När jag började riva i den gamla torpargrunden så upptäckte jag att syllarna var helt kassa. Anledningen till att jag inte såg detta när jag besiktigade huset var att man hade bytt syllar vid ventilerna. Efter ett tag bestämde jag mej för att riva ut skiten och gjuta en platta inne i huset för att bli av med det problemet. Dem gamla innerväggarna var lertegel täckta med tretex. Lerteglet hade satt sej ganska bra eftersom att syllarna som bar lerteglet var helt uppätna/ruttna. Så lerteglet åkte också ut. Till saken. Ytterväggarna har man byggt på någon gång under 70 talet med fasadtegel. Den gamla ytterväggen består av gammal panel som man har putsat på. Mellan den gamla ytterväggen och fasadteglet har man lagt ca 95mm mineralull. Detta har man då gjort utan att bry sej om att göra en luftspalt. Eftersom att jag har rivit ut lerteglet hade jag tänkt att tilläggsisolera där med en 120 skiva. Problemet är då att om jag tilläggsisolerar inifrån så kan det uppstå kondens när värme möter kyla och eftersom att det inte finns någon form av luftspalt så kommer det att resultera i mögel. Det andra problemet som har orsakat alla syll problem beror ju på att fasadteglet suger åt sej vatten när det regnar, vattnet vandrar sedan rätt igenom ytterväggen och skapar problem med fukt. Där borde ju ha varit en luftspalt, någon form av skiva tex utegips och sedan isolering. Frågan är, hur löser man detta på billigaste och enklaste sätt? Jävla fuskbygge... (y)

2. S
    Anonym
    riva ner teglet? sedan isolera?
    som snickare skall du ju ha träfasad ;-)
    tegel kan dom där murarna hålla på med

lite jobbig text att läsa.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Det är ett jävla projekt att riva ner det och bygga upp med panel. Men det är en lösning. Funderar lite på att putsa, då stänger man teglet så att det inte suger åt sej fukt. Men problemet med luftspalt kvarstår. Ber om ursäkt för jobbig text, lite för trött för att skriva :p

4. S
    Anonym
    från utsida tegel(frånvarande luftspalt),träregler,gles,vass med puts sedan tretex?

5. S
    Medlem Nivå 1
    Nej inte riktigt. Från utsidan:

Fasadtegel, mineralull, puts med vass/hönsnät, stående panel, stomme i gamla stolpar/bjälkar.

6. S
    Medlem Nivå 1
    gles och tretex samt lertegel satt ju på insidan och det har jag rivit ut :)

7. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Ett problem som kan uppstå då man gjuter inuti ett sådant här gammalt hus är att man markens fukt i stället pressas ut i väggarna. Alternativet är att göra ett luftigt golv med kapillärbrytande skikt men där uppstigande fukt ändå kan komma upp genom brädgolvet. Om du ändå väljer att gjuta så är det desto viktigare att tillåta fukten att komma ut ur murväggarna. Alltså inga täta ytskick på väggarna.

För övrig håller jag med om att det låter knasigt att de satt puts på panel och sedan mineralull och fasadtegel utanpå. Låter som hela ytterfasaden borde göras om.

8. S
    Medlem Nivå 1
    Ja det är ett klassiskt 70tals byggfel. Fukt från marken är ingen fara, det har jag löst. Min granne har ett liknande hus och han gjöt också platta, han har aldrig haft några problem. Men jag vet vad du menar.