Byggahus.se

Problem med tegelfasad

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hejsan.
    Jag är en snickare på 21 bast. Köpte ett gammalt hus (byggår 1900) för ca 1 år sen. Är igång med en totalrenovering. När jag började riva i den gamla torpargrunden så upptäckte jag att syllarna var helt kassa. Anledningen till att jag inte såg detta när jag besiktigade huset var att man hade bytt syllar vid ventilerna. Efter ett tag bestämde jag mej för att riva ut skiten och gjuta en platta inne i huset för att bli av med det problemet. Dem gamla innerväggarna var lertegel täckta med tretex. Lerteglet hade satt sej ganska bra eftersom att syllarna som bar lerteglet var helt uppätna/ruttna. Så lerteglet åkte också ut. Till saken. Ytterväggarna har man byggt på någon gång under 70 talet med fasadtegel. Den gamla ytterväggen består av gammal panel som man har putsat på. Mellan den gamla ytterväggen och fasadteglet har man lagt ca 95mm mineralull. Detta har man då gjort utan att bry sej om att göra en luftspalt. Eftersom att jag har rivit ut lerteglet hade jag tänkt att tilläggsisolera där med en 120 skiva. Problemet är då att om jag tilläggsisolerar inifrån så kan det uppstå kondens när värme möter kyla och eftersom att det inte finns någon form av luftspalt så kommer det att resultera i mögel. Det andra problemet som har orsakat alla syll problem beror ju på att fasadteglet suger åt sej vatten när det regnar, vattnet vandrar sedan rätt igenom ytterväggen och skapar problem med fukt. Där borde ju ha varit en luftspalt, någon form av skiva tex utegips och sedan isolering. Frågan är, hur löser man detta på billigaste och enklaste sätt? Jävla fuskbygge... (y)

2. S
    Anonym
    riva ner teglet? sedan isolera?
    som snickare skall du ju ha träfasad ;-)
    tegel kan dom där murarna hålla på med

lite jobbig text att läsa.

3. S
    Medlem Nivå 1