8 669 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Luftspalt bakom panel nödvändig?
Jag har förstått att luftspalten bakom träpanel är ett ganska modernt påfund till följd av de täta färger som dök upp på marknaden. Jag ska behandla en träfasad med järnvitriol. Det är väl snudd på att det är tveksamt att kalla det behandling iofs. 
Bakom panelen kommer vara: ev. luftspalt, vindpapp, reglat 45 mm med isolering (troligen mineral) och sen lättbetongblock.
Behövs det verkligen en luftspalt när träet har möjlighet att andas? Å andra sidan är det kanske inte omöjligt att ngn senare målar med ngt annat och då är det ju dumt att stå där utan luftspalten. Men om vi bortser från detta?
Bakom panelen kommer vara: ev. luftspalt, vindpapp, reglat 45 mm med isolering (troligen mineral) och sen lättbetongblock.
Behövs det verkligen en luftspalt när träet har möjlighet att andas? Å andra sidan är det kanske inte omöjligt att ngn senare målar med ngt annat och då är det ju dumt att stå där utan luftspalten. Men om vi bortser från detta?
Sant! 
Mja, jag är ingen X-pert men en tät isolering borde ju bara minska behovet av en luftspalt bakom panelen. Problemet som jag förstått det är om fukt tar sig igenom väggen så vill den fortsätta genom fasadplankorna. Om de har ett tätt ytskikt så kommer ju fukten ingenstans och blir kvar i plankorna eller isoleringen bakom plankorna. Då behövs spalten för att ventilera bort fukten.
Men om fukten kan vandra fritt ut, och/eller isoleringen bakom har förmåga att ta upp och avge fukt så är inte behovet av spalten lika stor. "Förr" byggdes det ju utan spalter, eller man byggde med täta spalter som då fungerade som isolering eftersom stillastående luft transporterar värme dåligt. Det är vad jag dragit för slutsatser iaf.
Men som haavard påpekade så vill jag ju heller inte att den fukt som kanske letar sig genom de otäta planken blir kvar där inne. Så det får bli luftspalt. Jag hade bara lite otur när jag tänkte.
Men om fukten kan vandra fritt ut, och/eller isoleringen bakom har förmåga att ta upp och avge fukt så är inte behovet av spalten lika stor. "Förr" byggdes det ju utan spalter, eller man byggde med täta spalter som då fungerade som isolering eftersom stillastående luft transporterar värme dåligt. Det är vad jag dragit för slutsatser iaf.
Men som haavard påpekade så vill jag ju heller inte att den fukt som kanske letar sig genom de otäta planken blir kvar där inne. Så det får bli luftspalt. Jag hade bara lite otur när jag tänkte.
Lånar den här tråden då jag har samma fundering. Jag behöver ev. byta panelen på ena gavelspetsen i sommar.
Det finns ingen luftspalt idag, panelen sitter direkt mot nån sorts vindpapp (tetofol).
Ska jag sätta den nya panelen på samma sätt eller ska jag skapa en luftspalt, och hur bred behöver den i så fall vara.
Jag kommer sannolikt aldrig att byta panelen på resten av huset så resterande fasad kommer ändå att sakna luftspalt.
Det finns ingen luftspalt idag, panelen sitter direkt mot nån sorts vindpapp (tetofol).
Ska jag sätta den nya panelen på samma sätt eller ska jag skapa en luftspalt, och hur bred behöver den i så fall vara.
Jag kommer sannolikt aldrig att byta panelen på resten av huset så resterande fasad kommer ändå att sakna luftspalt.
Skall du byta panel för att den ruttnat pga fukt legat kvar mellan väv och panel så är en luftspalt på ca10mm en lösning.robsan skrev:Lånar den här tråden då jag har samma fundering. Jag behöver ev. byta panelen på ena gavelspetsen i sommar.
Ser du inga problem som beror på ansaknad av luftspalt så kan den skippas, den nya panelen kommer funka som den gamla.
TS: skall du köra järnvitrol, kolla på 28mm panelbräder som jag tycker har högre andel kärnvirke än tunnare brädor, då ökar chansen att det håller då järnvitriol är samma som obehandlat.
Klicka här för att svara