Vi har en vit tegelfasad som vi är lite osäkra på hur den är behandlad. Det är som ett rätt tjockt lager "puts" på men man ser fortfarande alla fogarna. Tjockleken på "putsen" är ca 3mm. Det var någon som nämnde att det kanske är slammat tegel men jag är inte 100% på att det stämmer.
I vilket fall så börjar det nu lossna lite här och var och skulle behöva repareras. Då är frågan hur man gör det och en bra början är ju att veta vad det är.
Jag har bifogat tre bilder som visar lite hur det ser ut.
Så, mina två frågor är:
1. Vad är det för typ av behandling?
2. Hur reparerar man?
Tack på förhand,
Andreas
I vilket fall så börjar det nu lossna lite här och var och skulle behöva repareras. Då är frågan hur man gör det och en bra början är ju att veta vad det är.
Jag har bifogat tre bilder som visar lite hur det ser ut.
Så, mina två frågor är:
1. Vad är det för typ av behandling?
2. Hur reparerar man?
Tack på förhand,
Andreas
Det jag tänkter på när jag ser detta är slammat eller säckskurat. Vad man gör åt det beror nog på vad det är för bruk, vad det är för färg som är påmålad (eller om det är infärgat bruk) och hur det sitter osv. Här finns folk som kan detta tror jag men det kanske är läge ändå att ta dit nån sakkunnig för en inspektion på plats.
Det var ju ett tag sedan men jag köpte någon "vanlig" putsbruk på något byggvaruhus.
Inte svårt men det är ju en långsam process så man kan ju svampa bort det om det tenderar att se för hemskt ut och göra om igen.
Det är ju billiga komponenter så att det är väl bara och slabba på och testa.
Jag väntade rätt länge med målningen - mest av tidsbrist, men det kan nog vara bra.
Det är väl egentligen en frostsprängning så man kan ju titta på om det finns ställen där vatten kan tränga in eller vad grundorsaken är. Annars får du kanske göra om det igen.
I mitt fall var det en otät plåt ovanpå teglet.
Inte svårt men det är ju en långsam process så man kan ju svampa bort det om det tenderar att se för hemskt ut och göra om igen.
Det är ju billiga komponenter så att det är väl bara och slabba på och testa.
Jag väntade rätt länge med målningen - mest av tidsbrist, men det kan nog vara bra.
Det är väl egentligen en frostsprängning så man kan ju titta på om det finns ställen där vatten kan tränga in eller vad grundorsaken är. Annars får du kanske göra om det igen.
I mitt fall var det en otät plåt ovanpå teglet.
Klicka här för att svara