Har precis bytt altandörr och en större bit (10-20cm) av putsen lossnade.
Undrar om man kan limma fast den med något lämpligt lim? Vad ska man använda för lim i så fall?
Glömde att förklara vad det är för fasad. Det är alltså sprutputsad fasad, rätt grov. Vad kan man laga skadan med om det inte funkar att limma?

Redigerat:
Det kommer inte att hålla mer än max 5 år men det går att limma tillbaka med vanligt montagelim (PL400, Maxibond, Superset) eller ännu hellre med PU700 stenlim. Använd rikligt med lim och prima båda ytorna om limmet kräver det.

Ska nog prova att måla för att det går snabbast och enklast just nu.
Men hur fixar man det annars? Gissar att det inte är helt lätt, eller?

sankaboy skrev:
Ska nog prova att måla för att det går snabbast och enklast just nu.
Men hur fixar man det annars? Gissar att det inte är helt lätt, eller?
Man putslagar med bruk......då håller det precis som putsen i övrigt.

Vet inte varför jag skrev målar. Jag menade limma såklart. Hur som helst har jag ingen aning om hur man lagar med bruk och vilket bruk man ska ha.
Någon sida som berättar hur man gör?

En bild hjälpr till att svara på frågan. Och lite info om hustyp, när det blev putsat etc. Finns många sorters bruk beroende på underlag etc.

Redigerat:
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Skapa konto
3.jpg
Skapa konto

Senast hela huset putsades var för kanske 5-6 år sedan.

Kapade bort lite puts för att få in något större dörr och såg då att det är putsat utanpå hönsnät och vass.

Om du är osäker kanske du kan kontakta nån murare/putsare i närheten som kan hjälpa dig.
Kan inte kosta så mycket med rot avdrag.
Jag tror det ger bäst resultat.

Tror personligen som fruppe, är du själv ingen klippa på det hade jag i ditt fall tagit kontakt med en firma som kommer ut och fixar det, handlar inte om några större summor att fixa de sprickorna. Kommer bli snyggare

Problemet här i storstaden är att ingen vill ta på sig ett par sprickor när andra kan erbjuda en hel fasad och därmed mer än bara en timmes jobb.

Sedan har jag inget emot att lära mig att fixa det själv då det lär behöva fixas på fler ställen med tiden.

Nu vet jag inte var du bor (Malmö?!) eller om jag har lov att länka till företag (om inte ber jag om ursäkt...) men http://www.beve.se gör omfogningar och lagar sprickor osv även på mindre projekt runtom i södra sverige. Är tyvärr ingen klippa på det själv så vill du försöka ge dig på det på egen hand får du avvakta svar:)
Skulle dock tro att du med fördel skulle kunna knacka ut ett par cm på sprickorna och fylla i med bruk iaf.

• Gilla
AntonHe
  • Laddar…
Bor i Stockholm.

Hur som helst har jag tagit reda på vad det är för bruk som användes senast. De körde med Weber ädelputs, men sedan verkar det finnas olika modeller även av det.
Ska tydligen vara en standardfärg som används, men jag hittar dåligt med information var man kan köpa, vilka färger som finns mm.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.