Lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden så om någon moderator vill flytta den så varsågod.

Jag skall bygga ett väderskydd på en friggebod såsom jag kommit fram till i annan tråd att jag borde kunna göra utan bygglov. Den skall sitta ovan dörr och fönster på en Jabo Smara enligt nedan och det är ont om utrymme så en smäcker och lätt lösning erfordras. Så här tänkte jag: Takpanneformad plåt, ovan underlagspapp, ovan plywood som ligger på tre konsoler av stål/järn. Plåten blir ca 2350mm bred och sticker ut 800mm från vägg, nog för att precis gå ut över en öppnad dörr. Någon form av vindskiva och hängränna blir det ju också såklart. Då är den stora frågan; var hittar jag konsoler för detta? De bör som sagt vara i stål/järn, sticka ut ca 700-750mm horisontellt och ha en höjd vid vägg på runt 200mm. Detta känner jag borde ge tilräckligt med lutning för att harmonisera hyfsat med taket utan att det känns som att det blir för lågt. Förhoppningsvis är det också tilräckligt starkt för att tåla snözon 2,5 men det får visa sig... :rolleyes:

Någonting som nedan avancerade paint-jobb tänker jag mig. Helst som den övre profilen men om det behövs av hållfasthetsskäl kanske man får använda den undre. Någon som vet var man kan hitta sådan här konsoler? Någon firma som kan svänga ihop 3 stycken åt mig lite snabbt i Göteborgstrakten? Alla tips mottages tacksamt!:)

Mvh,
ToRy

Konsol väderskydd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
139 Friggebod.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.