Min erfarenhet är att om det inte finns någon bom när du är klar med de tre dagarnas eftervattning kan du räkna med att putsen sitter.

Blir det bom är det oftast 1. För tjockt (alltså för lite vatten i blandningen) eller 2. man går på och jobbar för mycket med bruket på väggen.
Slå på (inte dra på) ganska tunnflytande (inte så det rinner) och sen dra till det en gång. Låt det sätta sig ordentligt och ska det finputsas dra på en sväng att riva till ytan med.

• Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Tack för era svar såhär långt! Ikväll ska jag på det igen och jag återkommer med resultaten! ;)

Hej alla!

Vill bara skicka en liten statusuppdatering... ;)

Det går ganska bra i det stora hela, känns som att jag fått in det rätta handlaget och jag har klarat mig utan "bom" den senaste tiden... Det har ju tyvärr :S varit ganska mycket solsken här i Skåne de sista veckorna så det tar mycket tid att täcka över med preseningar och allt kringarbete!

Jag har dessutom insett att jag hellre blandar för hand med borrmaskin än använder tombolan, med tanke på att jag som amatör inte kan hantera de större mängderna tillräckligt snabbt... Man lär sig!

Jag ska (på ett annat ställe på huset) ge mig på att putsa fönstersmygarna! Att putsa sidorna är inga större bekymmer, men på överdelen så får man ju putsa underifrån vilket leder till att bruket oftast släpper igen och ramlar ner...

Vad är knepet? Att slå på lite grand och låta detta sätta sig innan man gör ett nytt påslag o.s.v. till man byggt upp den rätta tjockleken så att man kan filta det? Eller finns det andra yrkesknep?

Fönstersmygar brukar jag sätta hyvlade bräder runt om (måste ha skarpa kanter ej rundade). Låt de sticka in runt 1-1,5 cm (detta blir tjockleken på putsen) och kolla så att de sitter vinkelrätt mot fönstret. Om inget fönster är monterat så gör detta på båda sidor.

Sedan är det bara att packa "formen" full med bruk. Börja överst, där behöver bruket ha en speciell konsistens som du får testa dig fram till men principen är att du slänger upp bruk och fyller. Bered dig på att det kommer ramla ner för dig ett par gånger innan du lär dig tekniken. Sedan drar du av med en stålskånska och låter det torka lite innan du går på och skurbrättar. Jag gillar även att filta här då det är mindre risk att det släpper och ramlar ner. Gör sedan sidorna och avsluta med botten. Det är enklare om du nätar i smygen.

Låt det brinna 2-3 dagar innan du river formen. Sedan går du över med 1mm bruk och filtar igen övergångarna och spikhålen från brädorna (om väggen runt om redan var putsad).

• Gilla
M_Back och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.