Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Måla (alt. putsa) gul tegelfasad

1. T
    Medlem · Stockholm · 30 inlägg

Tegeltorpet

Medlem
    Innan vi byter teglet mot träpanel funderar vi på att måla det... Jag funderar mycket över hur det blir, och vilken färg och kulör som passar bäst. Huset är ett gammalt torp med sadeltak. Att putsa skulle säkert bli bättre, men också mer kostsamt...

Har någon erfarenhet och exempelbilder på detta?

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 939 inlägg
    Är det falu rödfärg (slamfärg) på huset idag är det inte så enkelt att byta kulör/att måla om med annan färgtyp..

3. AnneFi
    Medlem · Skånelän · 1 688 inlägg

AnneFi

Medlem
    Gul tegel är väl inte faluröd slamfärg?

Ni kanske kan slamma fasaden själva?

4. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 11 099 inlägg

Stefan NPremiumikon: Hand

Verktygstokig
    Ingen har ju nånsin haft faluröd på tegel hoppas jag så varför skulle dom haft det?
    Att bara måla teglet ser ofta lite billigt ut, bättre att tunnputsa/slamma med finputs så fogarna anas genom putsen.

5. T
    Medlem · Stockholm · 30 inlägg

Tegeltorpet

Medlem
    Teglet är gult och inte alls målat idag. Jag är också rädd att det inte blir bra att måla, och det har väl heller aldrig varit en vanlig lösning (man har väl snarare slammat än bara målat?) men att låta putsa känns onödigt om det kostar mycket (kan ju förstås utreda detta lite närmare..). Tror inte jag vågar ge mig på att putsa eller slamma(?) själv. Hoppas att någon kan komma med exempelbilder, så kanske det är lättare att föreställa sig..

6. T
    Medlem · 187 inlägg

Tabors39

Medlem
  7. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 939 inlägg
    Jag missuppfattade frågeställningen helt - så kan det gå när inte haspen är på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.