Innan vi byter teglet mot träpanel funderar vi på att måla det... Jag funderar mycket över hur det blir, och vilken färg och kulör som passar bäst. Huset är ett gammalt torp med sadeltak. Att putsa skulle säkert bli bättre, men också mer kostsamt...

Har någon erfarenhet och exempelbilder på detta?

Åsa Lund
Är det falu rödfärg (slamfärg) på huset idag är det inte så enkelt att byta kulör/att måla om med annan färgtyp..

AnneFi
Gul tegel är väl inte faluröd slamfärg?

Ni kanske kan slamma fasaden själva?

Ingen har ju nånsin haft faluröd på tegel hoppas jag så varför skulle dom haft det?
Att bara måla teglet ser ofta lite billigt ut, bättre att tunnputsa/slamma med finputs så fogarna anas genom putsen.

Teglet är gult och inte alls målat idag. Jag är också rädd att det inte blir bra att måla, och det har väl heller aldrig varit en vanlig lösning (man har väl snarare slammat än bara målat?) men att låta putsa känns onödigt om det kostar mycket (kan ju förstås utreda detta lite närmare..). Tror inte jag vågar ge mig på att putsa eller slamma(?) själv. Hoppas att någon kan komma med exempelbilder, så kanske det är lättare att föreställa sig..

Åsa Lund
Jag missuppfattade frågeställningen helt - så kan det gå när inte haspen är på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.