Hej.

Jag och min sambo letar efter vårt första hus och har hittat ett objekt som ev. kan vara intressant.

Detta hus är byggt på 30-talet, trästomme med okänt ytskick under alu-fasaden. Den gjordes någon gång på 60-talet (finns inget dokumenterat) och på 90-talet bytte man till 3-glas fönster samt dränerade grunden.

På visningen tittade jag så gott det gick på fasadens konstruktion men fick ingen ordentlig inblick i hur det ser ut bakom. Jag känner en oro för att det kanske inte är ordentligt gjort eller lever upp till dagens standard?
Det jag kan konstatera är att det i botten på fasaden, där den möter grunden, sitter frigolit dikt mot fasaden och mot aluminiumet.

Bild 1:
https://drive.google.com/file/d/0B-pkfkuFdP3aRnBpcXhNWWlQQzg/edit?usp=sharing

Jag gjorde ett försök vid ett ventilgaller att titta in, det vad dock högst oklart vad detta galler gjorde för nytta. Vad jag kunde se sitter det infällt i fasaden, ryggen på gallret satt dikt mot väggen som såg ut att vara putsad. På kanterna ser man inte in. På bild 2 syns hur ventilgallret är infällt i fasaden, detta galler är dock in till en WC. Det ventilgallret jag kom åt syns, dock dåligt, på bild 3. Det sitter ca 1 meter upp på fasaden från mark, man kan antyda det bakom pelaren till taket ovan groventré.

Bild 2:
https://drive.google.com/file/d/0B-pkfkuFdP3aNmhoR1BYeDg3dWc/edit?usp=sharing

Bild 3:
https://drive.google.com/file/d/0B-pkfkuFdP3abGUwaHVudUQ4RjA/edit?usp=sharing

Vad tror ni om en sån här konstruktion? ska man passa sig? tips och råd uppskattas!

hade det inte varit ordentligt gjort så skulle det inte hålla i ca 50 år, tycker jag.
Har du sett täcken på fuktskador på insidan?
Vilken energiförbrukning har detta hus? Är isoleringen ok jämfört med dagens energikrav?
Det som kan bli problematiskt är att bygga till/om tilläggsisolera eller ändra på husets utsida för det blir svårt att hitta samma fasadskivor idag. Ska du inte göra det så är det ingen problem eller oväntad utgift.

gaia skrev:
hade det inte varit ordentligt gjort så skulle det inte hålla i ca 50 år, tycker jag.
Har du sett täcken på fuktskador på insidan?
Vilken energiförbrukning har detta hus? Är isoleringen ok jämfört med dagens energikrav?
Det som kan bli problematiskt är att bygga till/om tilläggsisolera eller ändra på husets utsida för det blir svårt att hitta samma fasadskivor idag. Ska du inte göra det så är det ingen problem eller oväntad utgift.
Jag kommer till samma slutsats som dig, 50 år är en lång tid och tecken borde finnas i sådant fall.
Nej det finns faktiskt inga tecken på fuktskador!

Huset är ännu inte energideklarerat, men jag skulle säga att det ser bra ut. Jag tycker att en årsförbrukning av fjärrvärme på ca 16k /år är godkänt på ett sådant gammalt hus.

Hej! Undrar om det blev köp? Om så undrar jag om ni möjligen klurat på vad det är för fasad och var den kommer ifrån? Har exakt samma och efter ett fönsterbyte behöver vi lappa igen en mindre yta. Långsökt kanske men lätt desperat:) har letat länge...

Htat skrev:
Hej! Undrar om det blev köp? Om så undrar jag om ni möjligen klurat på vad det är för fasad och var den kommer ifrån? Har exakt samma och efter ett fönsterbyte behöver vi lappa igen en mindre yta. Långsökt kanske men lätt desperat:) har letat länge...

Det blev inget hus, tyvärr. Vi backade från budgivningen.

Det var helt enkelt en aluminiumfasad och vad jag kunde se utan någon form av luftspalt. Färgen på aluminiumet hade börjat oxiderat och var orört sedan fasaden byttes någon gång på 60-talet. Inget underhåll alls är utfört sedan dess enligt ägaren.

Entreprenören som gjorde fasaden var relativt lokal och finns i dagsläget ej kvar. Jag har haft svårt att hitta en tillverkare, då har jag inte letat så pass mycket att jag ringt runt exempelvis. Jag skulle nog försöka kontakta någon form av plåtslagare om jag vore du. Precis som du säger blir det ju ett form av lappande. Är svårt att gå till bygghandeln och få hjälp kanske :)

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.