Hej.
Är spekulant på ett hus där några takpannor på en kupa ramlat bort (et ej för hur länge sedan)
Men det har då troligtvis runnit in vatten under en plåt och ner innuti väggen.
På insidan (trappuset) som har masonitväggar har det blivit en fuktskada, masoniten har blött igenom, och när man kör in näven är det rejält blött, och man ser att det finns mögelpåväxt därinne.

Är ju verkligen svårt att säga men hur allvarligt brukar likn saker vara, kan man räkna med att det bara är att täta taket, byta nån planka och masonit, eller måste man riva hela väggen, byta syllen och ta dit anticimex.

Tror faktiskt mer på alternativ 1 samtidigt känns det som sakt murket på riktigt..
tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omöjligt att säga hur stor skadan är utan att riva upp. Däremot borde man kunna prata med säljaren att man kan riva upp för att titta. Oavsett vem som köper huset måste det åtgärdas. Man kan ju till och med skriva kontrakt innan med en klausul att antingen sänks priset med XX kronor om det ser ut på xx sätt.

Men vad du kan räkna med minst är att byta råsponten lokalt, ny papp, bärläkt och sen tillbaks med pannor. Riva bort all blöt isolering och bort med fuktiga skivor. Sen eventuellt om väggreglar, takstolar eller syll är skadade så det behöver bytas eller torkas om det inte är så allvarligt.

Ett fungerande tak är ju vattentätt utan att pannorna ligger på plats så om det läcker in nu är det troligtvis dags att byta hela taket.

Ja det stämmer nog men jag tror jag kommer avvakta några år med det om det finns möjlighet..

kommer o kommer, huset är inte mitt, så jag räknar på alla olika akuta grejor och får rätt ont i magen:P

MVH/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.